Gå til innhold

HD på HD-Redy...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du kan forklare meg hva du mener forskjellen mellom en HD TV og en HD-Ready TV så kan jeg svare deg. Tror du forøvrig har mistolket noen begreper her.

 

Xbox har ikke HD-oppløsning (480p)

Xbox 360 har HD-oppløsning (720p, 1080p)

 

HD DVD samt enkelte spill kan kjøres i 1080p (aka full HD) men de aller fleste spillene kjøres i 720p (minimumkrav til HD-Ready betegnelsen) på Xbox360.

 

Kan din TV brukes til Xbox360?

Ja!

Lenke til kommentar
Hvis du kan forklare meg hva du mener forskjellen mellom en HD TV og en HD-Ready TV så kan jeg svare deg. Tror du forøvrig har mistolket noen begreper her.

 

Xbox har ikke HD-oppløsning (480p)

Xbox 360 har HD-oppløsning (720p, 1080p)

 

HD DVD samt enkelte spill kan kjøres i 1080p (aka full HD) men de aller fleste spillene kjøres i 720p (minimumkrav til HD-Ready betegnelsen) på Xbox360.

 

Kan din TV brukes til Xbox360?

Ja!

9035114[/snapback]

spurte ikke om den kan brukes til xbox.. mente jo selvsagt full hd, altså 1080 oppløsning..

forskjell på HD og HD.Redy:HD-redy er en vanlig tv som vil være i stand til og tolke og vise lyd og bilde når HD tv kommer..

HD tv er da en mye bedre tv og har mye høyere oppløsning en vanlig tv..

Lenke til kommentar
Hvis du kan forklare meg hva du mener forskjellen mellom en HD TV og en HD-Ready TV så kan jeg svare deg. Tror du forøvrig har mistolket noen begreper her.

 

Xbox har ikke HD-oppløsning (480p)

Xbox 360 har HD-oppløsning (720p, 1080p)

 

HD DVD samt enkelte spill kan kjøres i 1080p (aka full HD) men de aller fleste spillene kjøres i 720p (minimumkrav til HD-Ready betegnelsen) på Xbox360.

 

Kan din TV brukes til Xbox360?

Ja!

9035114[/snapback]

spurte ikke om den kan brukes til xbox.. mente jo selvsagt full hd, altså 1080 oppløsning..

forskjell på HD og HD.Redy:HD-redy er en vanlig tv som vil være i stand til og tolke og vise lyd og bilde når HD tv kommer..

HD tv er da en mye bedre tv og har mye høyere oppløsning en vanlig tv..

9035204[/snapback]

 

Minimumskrav for en HD Ready TV:

- minimum 720 i vertikal oppløsning

- HDMI inngang (eller DVI inngang som er HDCP kompatibel)

- Komponent inngang

- kunne ta imot 1080i og 720p signaler (i både 50 og 60Hz) og vise de i panelets oppløsning (som da som beskrevet over har minimum 720 linjer).

 

HD TV blir for det meste sendt i 720p evt. noe i 1080i. Så med en HD Ready TV får du fullt ut utnyttet HDTV 720p formatet og du får i tillegg sett 1080i signaler nedskalert til 720p - hvilket fortsatt er HD i forhold til vanlig gammel TV (som er 576i).

 

Så JA, HD Ready er nok for å se HDTV slik det er tenkt. Bedre med FULL HD? - se under:

 

FULL HD har paneloppløsning 1920x1080. De tillater deg å få utnyttet Blu-ray og HD DVD fullt ut - men du må sitte rimelig nærme skal du føle at det gir deg noe særlig forskjeller i forhold til HD Ready TV (1280x720).

 

EDIT:

HD-redy er en vanlig tv som vil være i stand til og tolke og vise lyd og bilde når HD tv kommer..

HD tv er da en mye bedre tv og har mye høyere oppløsning en vanlig tv..

 

NEI- og feil. En vanlig TV har paneloppløsning 720x576 interlaced. HD Ready har minimum 1280x720, de fleste 1366x768. (evt 1024x768 for noen plasma). En HD Ready TV skal ikke bare ta imot HD signal og vise de lavoppløst - de skal vise dem i HD format (720p) som minimum. Se over for forklaring.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
for og spille og se video på xboxen min, må jeg da ha en HD tv eller vil en meget bra HD redy tv holde til det??
spurte ikke om den kan brukes til xbox..

9035204[/snapback]

 

Hvordan har jeg mistolket denne?

 

HD TV og HD-Ready TV er det samme. Begge viser HD kvalitet. HD-Ready er en betegnelse som viser til at TVen oppfyller en viss krav til HD-oppløsning ++

 

Ønsker du å diskutere Xbox eller TV? To forskjellige delforumer.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
NEI- og feil. En vanlig TV har paneloppløsning 720x576 interlaced. HD Ready har minimum 1280x720, de fleste 1366x768. (evt 1024x768 for noen plasma). En HD Ready TV skal ikke bare ta imot HD signal og vise de lavoppløst - de skal vise dem i HD format (720p) som minimum. Se over for forklaring.

9035235[/snapback]

Nå er det ikke noe krav at en HD-Ready TV skal kunne vise signalet i HDformat, men det skal kunne motta og vise HD signaler. Disse kan være nedskalert når de vises på skjermen, noe de ofte er på plasmaskjermer(1024*768), som du henviste til over.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
NEI- og feil. En vanlig TV har paneloppløsning 720x576 interlaced. HD Ready har minimum 1280x720, de fleste 1366x768. (evt 1024x768 for noen plasma). En HD Ready TV skal ikke bare ta imot HD signal og vise de lavoppløst - de skal vise dem i HD format (720p) som minimum. Se over for forklaring.

9035235[/snapback]

Nå er det ikke noe krav at en HD-Ready TV skal kunne vise signalet i HDformat, men det skal kunne motta og vise HD signaler. Disse kan være nedskalert når de vises på skjermen, noe de ofte er på plasmaskjermer(1024*768), som du henviste til over.

9035300[/snapback]

 

Definer HD format? Kanskje du og jeg har forskjellig oppfatning av det. Men kravet er 720 i vertikal oppløsning, og en plasma på 1024x768 har da vitterlig flere (768 som du skriver) enn 720? HD Ready kravet stiller ikke krav til horisontal oppløsning :) Så derfor skrev jeg vise i HD format, 720.

Lenke til kommentar
Definer HD format? Kanskje du og jeg har forskjellig oppfatning av det. Men kravet er 720 i vertikal oppløsning, og en plasma på 1024x768 har da vitterlig flere (768 som du skriver) enn 720? HD Ready kravet stiller ikke krav til horisontal oppløsning :)  Så derfor skrev jeg vise i HD format, 720.

9035316[/snapback]

Definert som i HDTVoppløsningene:

720p=1280*720 (Altså ikke 1279*720 eller 1*720 for den saks skyld..)

1080i/p=1920*1080

Som du skriver så er det (av en eller annen vanvittig grunn) ikke noe horisontaltkrav for HD-Ready TV'er, men en tv kan ikke vise et uskalert HDTV signal dersom panelet ikke er stort nok for minstekravet i en HDTV oppløsning.

Lenke til kommentar

Men igjen - i og med at Eicta selv har satt kravet kun til minimum 720 linjer i wide screen format på HD Ready, så tar i hvert fall jeg en plasma TV med 1024x768 for HD. Jeg visste ikke at ordet uskalert måtte med i dette for da har vi problemer. Det er omtrent ingen av HD TV'n som ikke da skalerer HD signalet. Enten opp eller ned. Bortsett fra HD Ready projektorer da. Jeg synes ikke de få manglende pikslene i horisontal retning kvalifiserer til å strippe disse plasma TV'ene for tittelen HD akkurat. Man kan selvfølgelig flisespikke i dette - eller søke opp noen obskure definisjoner. Hvilket jeg synes er artig å gjøre. :)

Lenke til kommentar

Neida, det er ikke noe obskure definisjoner med i bildet her, bare observasjon av LCD panelets virkemåte. Dessverre fungerer LCD som kjent helt forskjellig fra vanlig CRT panel, med den ulempe at ethvert signal som ikke mapper i 1:1 til skjermens oppløsning forringes, mer eller mindre. Dog er det mulig å vise et bilde 1:1 på en skjerm som er større enn inngangssignalet, men ikke på en skjerm som er mindre.

Uansett er det også ren idioti å kun ha med 1 dimensjon av bildet i spesifikasjonen da som kjent de fleste 2d bilder nettopp består av 2 dimensjoner. Hele HD-Ready begrepet er bare et oppkonstruert salgs-gimmick som tydeligvis er laget først og fremst for produsentene og ikke for forbrukerne.

Lenke til kommentar
Neida, det er ikke noe obskure definisjoner med i bildet her, bare observasjon av LCD panelets virkemåte. Dessverre fungerer LCD som kjent helt forskjellig fra vanlig CRT panel, med den ulempe at ethvert signal som ikke mapper i 1:1 til skjermens oppløsning forringes, mer eller mindre. Dog er det mulig å vise et bilde 1:1 på en skjerm som er større enn inngangssignalet, men ikke på en skjerm som er mindre.

Uansett er det også ren idioti å kun ha med 1 dimensjon av bildet i spesifikasjonen da som kjent de fleste 2d bilder nettopp består av 2 dimensjoner. Hele HD-Ready begrepet er bare et oppkonstruert salgs-gimmick som tydeligvis er laget først og fremst for produsentene og ikke for forbrukerne.

9035816[/snapback]

 

Ja, men da er vi vel enige da! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...