Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lære seg å "mekke"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok, litt teit tittel. ^^

 

Jeg lurer på om det finnes noen bøker eller nettsider som tar for seg hvordan man reparerer og fikser småting på bilen selv. Sikkert mange som kommer til å si: "erfaring" og "prøv deg frem", men jeg må ha litt basiskunnskap før jeg prøver det.

 

 

:)

9032130[/snapback]

 

Vet at det fantes et slags "leksikon samling" som bestå av 6-7 permer med bilstoff. Den heter Bilens ABC.

 

Ellers kan du jo kjøpe deg Haynes bok til din bil vis du finner.

Lenke til kommentar

Dersom du allerede har en bil du vil mekke på, vil jeg anbefale deg å kjøpe en Haynes manual til bilen. Den gir deg steg for steg informasjon om både vedligehold og reparasjon. På den måten kan du lære deg å mekke mens du jobber på din egen bil.

 

Haynes (og andre) har også bøker med mer generelle temaer.

Endret av Dipstick
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg vært borti så mange haynes bøker, men de tynne svenske bøkene liker jeg absolutt ikke. Til bilen min har jeg noe som heter så mye som "haynes workshop manual", en ganske tykk blekke som til og med forklarer virkemåte, oppbygning og alt mulig om hvordan bilen er oppbygd, i tillegg til å gå gjennom steg for steg alt fra å bytte lyspærer til å plukke istykker og overhale girkasse og motor.

Lenke til kommentar

Det finnes dessverre dårlig med gjør-det-selv bilbøker i dag, men du kan jo alltids prøve å få tak i "Fiks Bilen" bokserien som forklarer hvordan alt fungerer hva som er forskjellen på det ene kontra det andre m.m Det beste vil selvfølgelig være å kjøpe en "workshop Manual" til den bilen du ønsker å mekke på.

Lenke til kommentar

About.com har noen helt greie artikler som omhandler generelt vedlikehold og reparasjoner, men de går ikke særlig i dybden.

 

Tekniske løsninger varierer fra bil til bil, så det beste er å ha en verkstedmanual til bilen du skal holde på med. Haynes lager bøker til de fleste biler, men personlig synes jeg de virker mangelfulle, i hvertfall i forhold til bøker fra Bentley og Max Ellery's. Jeg har både Haynes og Bentley til bilen min, og det er ikke tvil om hvilken bok som er best skrevet og inneholder mest informasjon.

Lenke til kommentar

Automobilia fører sikkert Bentley til bilen din. Du må regne med en høyere pris enn for boka fra Haynes, men til gjengjeld får du vite alt du trenger å vite om bilen din (full oversikt over tiltrekkingsmoment på bolter og muttere, samt alle koblingsskjema), bortsett fra overhaling av girkassa. I tillegg vet du at informasjonen er korrekt, da den kommer fra bilfabrikken. F. eks selger Saab Bentley-manualen som en "offisiell servicemanual".

 

Går du for Haynes så fungerer disse også, men du bør være obs på at noen av veiledningene i disse bøkene bare er anbefalinger om å ta bilen til verksted, noe som irriterte meg et par ganger.

Lenke til kommentar
det er litt rart at ikke moment står oppgitt i haynes egentlig.. Hva er grunnen til dette egentlig?

9081299[/snapback]

 

Det står selvsagt moment på det som man må ha moment på, en skikkelig manual som f.eks den jeg hadde til min gamle Pickup sto det moment på nesten alle ting mener og huske at festetboltene til sete skulle trekkes med 5Nm osv, slikt finner du ikke i de nokså tynne Haynesbøkene.

Det sto også i detalj om det elektriske, hvilke Ohm de forskjellige viklinger og spoler hadde osv, hayens er og blir litt bedre enn ingenting.

Du kjører jo Xantia, har du hayens til den så ser du at Klima /AC omtrent ikke nevnes, feilsøking på kjøleviftene med totrinnshastighet beskrives i prinsipp og avsluttes med usj, dette er vanskelige saker vennligst oppsøk din forhandler. Dritt

Lenke til kommentar

Du må bare prøve deg fram :D Ting knekker og sitter fast ofte og da hjelper ikke en haynes bok.. Da kan du jo evt ta et bilde og legge her så får du hjelp.

 

Hvis du er helt blank så demonter et par ting og sett dem sammen igjen. sykkelen, brødristeren og ting som ikke funker.

 

Hvis du skal ha noen bøker om mekking så er grunnkurs mek bøker og anbefale. Mer om bil så er vk1 lette kjøretøy bøker mer passende. Du lærer mer av praksis så jeg ville droppa bøkene. Bruk eller penga på nye klips og bolter :!:

Lenke til kommentar
det er litt rart at ikke moment står oppgitt i haynes egentlig.. Hva er grunnen til dette egentlig?

9081299[/snapback]

 

Det står selvsagt moment på det som man må ha moment på, en skikkelig manual som f.eks den jeg hadde til min gamle Pickup sto det moment på nesten alle ting mener og huske at festetboltene til sete skulle trekkes med 5Nm osv, slikt finner du ikke i de nokså tynne Haynesbøkene.

Det sto også i detalj om det elektriske, hvilke Ohm de forskjellige viklinger og spoler hadde osv, hayens er og blir litt bedre enn ingenting.

Du kjører jo Xantia, har du hayens til den så ser du at Klima /AC omtrent ikke nevnes, feilsøking på kjøleviftene med totrinnshastighet beskrives i prinsipp og avsluttes med usj, dette er vanskelige saker vennligst oppsøk din forhandler. Dritt

9081703[/snapback]

Ja, det står ikke mye om moment her nei.. HAr også feil på AC-anlegget og vet ikke hva det er, men har en delebil med tett AC-anlegg.. Så blir vel å slenge over radiator, kompressor, tørkefilter og noen pakninger..

Lenke til kommentar

Fikk Haynes manualen til Polo 6n av en kamerat. Det står mye bra generelt der, og Golfen og Poloen er ikke sååå forskjellige. :)

 

Hvordan får man av dørpanelene på Golf III forresten? Fikk lett av panelene på Meganén til moren min, da jeg skulle fikse låsene - men på Golfen ser jeg ingen skruer. :blush:

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
Fikk Haynes manualen til Polo 6n av en kamerat. Det står mye bra generelt der, og Golfen og Poloen er ikke sååå forskjellige.  :)

 

Hvordan får man av dørpanelene på Golf III forresten? Fikk lett av panelene på Meganén til moren min, da jeg skulle fikse låsene - men på Golfen ser jeg ingen skruer.  :blush:

9091721[/snapback]

 

er ikke helt sikker, men det er vel bare å røske det løs? tror de sitter i klips bare. prøv litt forsiktig;)

Lenke til kommentar

DSCN1903_600hjelp.jpg

 

1. Ta løs dekslene som er markert som 1,3

2. Skru løs de to skruene som holder håndtaket fast 0 og 0

3. Skru av låseknappen 2

4. Hvis du har manuelle speil, så tar du bort tuppen på det.

5. Den manuelle sveiva så er det en runding som sitter på innsiden av sveiva mot dørpanelet. Denne trykker du ut mot siden eller opp. Når den går litt ut så er det bare å dra sveiva av.

6. Så løsner du dekselet ifra bunnen og oppover (sitter fast med klips på innsiden). Når du har løsnet rundt hele, så sitter det også noen klips oppe ved rutelista. Så da bøyer du dørpanelet litt oppover og hjelper eventuelt til med flatskrujernet og drar dørpanelet løs fra den øverste lista.

 

Ps: hvis du har elvinduer så er det omtrent det samme, bare at du må huske å ta av kontaktene til elvinduet/speilet.

 

Dette gjelder også kontakten til låsen, men det ser du når dørpanelet er nesten av.

 

Sakset ifra et annet forum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...