Gå til innhold

DDR2-hastighet vs FSB-hastighet - "huh?"


Gnurk

Anbefalte innlegg

God dag

 

Litt liten plass i emne-feltet, men det jeg lurer på:

 

Planen er å kjøpe ny stasjonær (evig prosjekt for min del), men jeg fikk et lite tips om at det "ikke var noen vits å bruke penger på 800 (eller kjappere) MHz minne, da en prosessor med 1066 MHz FSB kun bruker 533 MHz DDR2 minne".

 

Minne/Prosessor det var snakk om:

 

Intel Core 2 Duo E6700 2.67GHz Socket775 4MB 1066 MHz FSB, BOXED m/vifte

 

OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC PC2-6400 2x1024MB 800MHz. (4.4.4.16) (På lager 7)

 

 

Stemmer dette? Er det ingen ytelsesøkning å hente på raskere minne så samt man ikke overklokker prosessor? Eller har jeg misforstått slik at jeg burde ha DDR2 minne på 1066 MHz som da er egentlig de 533 MHz som prosessoren kan utnytte fullt ut? Noe clueless her...

 

For min del er overklokking lite aktuelt da ny stasjonær anskaffes, såvidt jeg har forstått det så kverker jeg da alt av garanti, og som "førstegangs-overklokker" så ser jeg for meg at ting fort kan gå galt - like greit å styre unna.

 

Kostnadsøkning fra 533 MHz -> 800 MHz -> 1066 MHz er likevel ikke all verden, kanskje ikke så dumt å allerede tenke litt framtid da jeg mest sannsynlig anskaffer ny prosessor før minne?

 

Beklager at dette ikke ble formulert noe enklere.

 

Mvh

 

Gnurk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer nok ikke i praksis, du kan stille på hovdkortet mellom 533MHz til 800MHz på minnet. Og du kan mål ytelses forskjellen med benchmark program etterpå :) Så hvis du kan så kjøp 800MHz minnet siden det er det så blir brukt.

Endret av Innokentij
Lenke til kommentar

Det er svært lite som kan gå galt om du følger disse stegene :

 

*Anskaff Ekstrem god kjøling.

*Kjøp 800+ minne.

*Overklokk ved å kun øke frekvens på prosessor og minne (fsb) og vent med å øke Vcore til du har funnet ut hvor langt du kan øke denne med tanke på stabilitet og temperatur.

 

Det er ekstremt enkelt å overklokke en core 2 duo cpu, dog det anbefales å ha et riktig hovedkort for å gjøre sånn.

 

Minne er også såpass billig for tiden at det lønner seg å kjøpe litt raskt ett.

Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar, men er fortsatt litt i tåka her :D

 

"Stille" på hovedkortet, mener du da altså bare justeringer i BIOS - som da vil gjøre at kortet kan benytte seg fullt ut av minnets hastighet? Er det sannsynlig at jeg kan gjøre nytte av 1066 MHz minne også? Prisforskjellen var ikke store greiene uansett.

 

Malvado:

 

Er fortsatt noe skeptisk til overklokking, tenker mest på garanti, er tross alt litt penger inne i bildet.

 

For bare å justere FSB-hastighet, regner jeg med at en ny prosessorvifte holder? Thermaltake etc.

 

Asus Striker Extreme er hovedkortet jeg har vurdert, selv om dette kanskje er noe "over the top" for en som knapt kommer til å overklokke, men har forstått det slik at da skulle det fortsatt være rimelig enkelt.

Endret av Gnurk
Lenke til kommentar

Mange hovedkort som støtter raskere minne, du er ikke låst til en fastsatt ratio pga cpu, da du kan justere Cpu host frequency + System memory multiplier for å tilpasse det minnet du har.

 

Overklokking skjer når du overstiger de frekvenser som Cpu støtter ved å ha en for høy frekvens i forhold til standard. Dette kan da skje pga for høy Fsb x cpu multiplier.

 

Edit : beklager litt kronglete svar men har litt hodepine :p

 

Eksempel :

 

Cpu E6300. (1,8Ghz)

Minne Corsair 667 DDR2

Settings : Cpu MP = 7

Fsb : 333.

Minne Ratio : 2:1

 

Resultat :

Cpu Mhz : 2330Mhz.

Minne : 667.

 

Ved Multiplier 6 : 1998Mhz.

 

Ved Multiplier 5 : 1665Mhz.

 

Ved å sette minnet til 333 så og standard multiplier på cpu så overklokker jeg systemet til 2330 som er en 30% overklokk. Om jeg hadde ønsket det så har jeg kunnet sette ned for eksempel multiplier til cpu for å komme nærmere det som er standard, dog mitt system er fjell stabilt på opp til 2,8Ghz uten å måtte gjøre større endringer enn å senke CAS på minnet noe.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
jeg fikk et lite tips om at det "ikke var noen vits å bruke penger på 800 (eller kjappere) MHz minne, da en prosessor med 1066 MHz FSB kun bruker 533 MHz DDR2 minne".

 

Stemmer dette?

9029948[/snapback]

Nei. Man får ytelseøkning av å kjøpe raskere minne. Det trenger ikke stemme over ens med FSB men man får en liten ekstra ytelsegevinst om minne og FSB stemmer over ens, (533 og 1066 eller 1066 og 1066). Ytelsegevinsten er f.eks langt mindre enn om du kjøper en prosessormodell over eller under. Plotter man ytelse som funksjon av minnehastighet (Ytelse langs Y-aksen og minnehastighet langs X-aksen så vil man få en ganske lineær kurve med to små knekk (topper) ved 533 og 1066 MHz.

 

Er fortsatt noe skeptisk til overklokking, tenker mest på garanti, er tross alt litt penger inne i bildet.

9030113[/snapback]

Så lenge man overklokker moderat så er det uhyre liten risiko involvert. Normale overklokkere er generelt ikke glad i å tape massevis av maskinvare. Folk ville ikke tatt sjansen om det var vanlig å ødelegge noe. Det er kun rekordsettere som gidder å presse grensene vanvittig og de er klar over at det går med prosessor etter prosessor under rekordforsøkene.

 

Normale overklokkere justerer på hastigheter i små trinn og følger med temperaturer og tester stabilitet med tunge programmer. Ting blir ustabilt, uten varige mén, lenge før det er fare for permanente skader. Oppdager man ustabilitet så justerer man ned hastighetene til det blir stabilt eller kompenserer med høyere spenning om temperaturene tillater det. Økt spenning fører til økt temperatur, men også som regel økt stabilitet. Likevel stopper man innen spenning eller temperatur blir ubehagelig høyt. F.eks regnes 1,4V for trygt på Core 2-serien og en temperatur på 70'C ved maksimal last som trygt. Prosessorer tåler som regel godt 100-110'C i kortere perioder, men det er regnet som utrygt og usunt så ingen vil ha så høye temperaturer. Spenninger på over 1,5V regnes som utrygt så det gidder bare rekordsettere å gamble på.

 

Vanlige overklokkere opplever ikke at levetiden til PCen kortes ned med mindre de prøver seg på rekordforsøk eller tyner PCen på grensen av det ustabile. Ustabilitetene øker som regel moderat etter flere års bruk slik at man må overklokke litt mindre for å få PCen stabil igjen.

 

Når det gjelder garanti så brytes den i teorien ved å gå bare en eneste MHz over original hastighet, men det er ikke mulig å oppdage at f.eks prosessoren har vært overklokket med mindre man innrømmer det på nettet og blir oppdaget på den måten.

 

Ellers så er mye av motivasjonen for å overklokke:

- Det er spennede og gøy med en utfordring

- Det er en god følelse å få mer ytelse enn man har betalt for

- For å spare penger ved å velge en billigere prosessor enn om man hadde kjørt originalt

- Noen trenger faktisk den ekstra ytelsen, andre ser bare på det som en bonus

 

Siden du er redd for investeringen din og uroer deg for garantien så vil jeg anbefale å kjøpe en billigere prosessor, f.eks C2D E6320 og overklokke den opp til og forbi E6700 i ytelse. Alternativt kjøpe en Xeon 3040 (som er helt lik E6320 men ryktes å overklokke litt bedre). Da er gambling-innsatsen lavere, men du kan likevel få betydelig bedre ytelse enn om du velger E6700 og kjører den originalt.

___________________

 

Men over fra overklokking til valg av komponenter: Jeg vil anbefale å se nøye på om hovedkortet lar seg oppgradere med ny prosessor. Dvs. om det er noen offisielle uttalelser fra produsenten om det skal støtte de nye 45nm-prosessorene med 1333FSB.

 

Det er bare fornuftig å tenke gjennom en plan for oppgradering av PCen etter hvert. Det vil forlenge brukstiden på den før den blir utdatert. Tenker man gjennom dette på forhånd så sitter man forhåpentligvis ikke med sjegget i postkassa når det blir på tide å oppgradere. En oppgradering mellom hvert nykjøp er en vanlig og økonomisk strategi. Med nykjøp i år er det lurt å tenke på en oppgradering om ca 1,5-2 år. (Mens man ennå får tak i gode prosessorer til en ok pris til hovedkortet du har). Deretter kan det være lurt å oppgradere andre deler av PCen til den pensjoneres om ca 4 år. F.eks ram, harddisk, optisk leser, mus, tastatur, høytalere, skjerm, skjermkort osv. Alt etter behov selvsagt, men det med prosessor bør man prioritere for å forlenge brukstiden fra f.eks 3 til 4 år eller ennå mer. Man merker kanskje ikke behovet om 1,5-2 år, men om 3 år kan behovet for den oppgraderingen merkes skikkelig.

Lenke til kommentar

Igjen, tusen takk for meget gode svar, var akkurat noe sånt jeg var på jakt etter!

 

Ser ut til at jeg havner på:

 

OCZ DDR2 2048MB Nvidia SLI Ready XTC PC2-8500 2x1024MB 1066MHz

 

(Litt off-topic, men hvilke ekstra funksjoner/egenskaper har "SLI Ready"-minne?)

 

Etter 22. juli kommer jeg nok til å sterkt vurdere E6850 prosessoren, så litt økt ytelse derfra blir det jo i tillegg.

 

Simen1, du har nok rett i at min skepsis til overklokking er sterkt overdrevet, blir nok noen forsiktige eksperimenter så snart jeg har klart å bestemme meg - oppsettet til ny PC begynner vel å ta form snart. Jeg får også dobbeltsjekke at Asus-hovedkortet fikser E6850 prosessoren, men såvidt jeg kan se så er det ikke annonsert noen andre "krav" enn socket 775 her. Burde vel uansett ikke være så veldig vanskelig å finne ut.

 

Når det gjelder oppgradering; Forrige stasjonær-PC er snart 3,5 år, og moden for skraphaugen egentlig. Den fikk et nytt AGP-skjermkort ifjor (7800GS), og klarer seg greit, men ikke mer. PCI-express er nok hovedgrunnen til at jeg ikke oppgraderer totalt, siden jeg likevel må skifte ut så og si alt. Er og litt skeptisk til Raptor/Seagate-harddisker som har bråkt jevnt og trutt siden påsken 2004 ;) Har enn så lenge enn Dell XPS m1710, men selv den sliter litt med nye og kommende spill. (Er stort sett det PC'en skal brukes til).

 

Neste spørsmål angående minne blir 2/4 GB RAM og da kommer jo hele debatten om 32-bit/64-bit OS opp såvidt jeg har forstått, men fant litt linker om dette etter å ha lest i FAQ - så det skal jeg nok finne ut av selv håper jeg. Skal ikke være enkelt heller.

 

Takk igjen for svar, får vel avslutte her før jeg vandrer enda mer off-topic.

Lenke til kommentar
(Litt off-topic, men hvilke ekstra funksjoner/egenskaper har "SLI Ready"-minne?)

9030648[/snapback]

Det en oppfinnelse som ble skapt i markesdføringsavdelingen til Nvidia. Det er ikke ingeniører eller tekniske egenskaper bak den merkelappen. Det er et klistremerke som har som eneste egenskap at det skal selge produktene lettere.

Lenke til kommentar
(Litt off-topic, men hvilke ekstra funksjoner/egenskaper har "SLI Ready"-minne?)

9030648[/snapback]

Det en oppfinnelse som ble skapt i markesdføringsavdelingen til Nvidia. Det er ikke ingeniører eller tekniske egenskaper bak den merkelappen. Det er et klistremerke som har som eneste egenskap at det skal selge produktene lettere.

9030725[/snapback]

 

Feil, SLI-Ready minne skal støtte EPP som er en utvidelse av JEDECs standard SPD, det vil si ett utvidet instruksjonssett for minnebrikkene som inneholder en god del innstillinger flere enn det er plass til i SPD...

Lenke til kommentar
(Litt off-topic, men hvilke ekstra funksjoner/egenskaper har "SLI Ready"-minne?)

9030648[/snapback]

Det en oppfinnelse som ble skapt i markesdføringsavdelingen til Nvidia. Det er ikke ingeniører eller tekniske egenskaper bak den merkelappen. Det er et klistremerke som har som eneste egenskap at det skal selge produktene lettere.

9030725[/snapback]

Feil, SLI-Ready minne skal støtte EPP som er en utvidelse av JEDECs standard SPD, det vil si ett utvidet instruksjonssett for minnebrikkene som inneholder en god del innstillinger flere enn det er plass til i SPD...

9030741[/snapback]

Ja, jeg vet jeg forklarte det litt for enkelt og håpte ingen ville oppdage det. Dvs. den tunge men lengre forklaringa er som du sier noen små ekstra egenskaper. Den halvkorte forklaringa er at disse egenskapene ikke har noe å si for ytelsen og dermed ikke er verd mer enn klistremerket. Den mellomlange forklaringa er at det har noe å si for ytelsen i en del situasjoner og noe å si for enkelheten/vanskeligheten ved å stille inn optimale innstillinger. (EPP hjelper en jo å sette diverse timings ved overklokking og er dermed litt mer brukervennlig enn om man måtte lete seg frem til riktige innstillinger manuelt.) Ytelseforskjellen ligger i at timingene og spenning blir optimale ved et sett utvalgte overklokkede hastigheter. Setter man dette manuelt er det lett for at man bommer litt og gir opp før man finner det optimale og dermed ender opp med litt dårligere ytelse. NB. Når jeg sier dårligere ytelse i denne sammenhengen så snakker jeg om opp mot noen få prosent i spesielle minnetester og opp mot brøkdelen av en prosent i mer reelle tester som spill. SLI ready har altså ikke noe å gjøre med skjermkort og SLI. Det er kun en minneting som etter mange linjer og flere innlegg egentlig er hovedsaklig en PR-jippo og minimalt med nyttig substans for folk flest og selv for overklokkere flest.

 

Trådstarter: Beklager at jeg tok snarveien det var å overforenkle SLI ready.

Lenke til kommentar
(Litt off-topic, men hvilke ekstra funksjoner/egenskaper har "SLI Ready"-minne?)

9030648[/snapback]

Det en oppfinnelse som ble skapt i markesdføringsavdelingen til Nvidia. Det er ikke ingeniører eller tekniske egenskaper bak den merkelappen. Det er et klistremerke som har som eneste egenskap at det skal selge produktene lettere.

9030725[/snapback]

Feil, SLI-Ready minne skal støtte EPP som er en utvidelse av JEDECs standard SPD, det vil si ett utvidet instruksjonssett for minnebrikkene som inneholder en god del innstillinger flere enn det er plass til i SPD...

9030741[/snapback]

Ja, jeg vet jeg forklarte det litt for enkelt og håpte ingen ville oppdage det. Dvs. den tunge men lengre forklaringa er som du sier noen små ekstra egenskaper. Den halvkorte forklaringa er at disse egenskapene ikke har noe å si for ytelsen og dermed ikke er verd mer enn klistremerket. Den mellomlange forklaringa er at det har noe å si for ytelsen i en del situasjoner og noe å si for enkelheten/vanskeligheten ved å stille inn optimale innstillinger. (EPP hjelper en jo å sette diverse timings ved overklokking og er dermed litt mer brukervennlig enn om man måtte lete seg frem til riktige innstillinger manuelt.) Ytelseforskjellen ligger i at timingene og spenning blir optimale ved et sett utvalgte overklokkede hastigheter. Setter man dette manuelt er det lett for at man bommer litt og gir opp før man finner det optimale og dermed ender opp med litt dårligere ytelse. NB. Når jeg sier dårligere ytelse i denne sammenhengen så snakker jeg om opp mot noen få prosent i spesielle minnetester og opp mot brøkdelen av en prosent i mer reelle tester som spill. SLI ready har altså ikke noe å gjøre med skjermkort og SLI. Det er kun en minneting som etter mange linjer og flere innlegg egentlig er hovedsaklig en PR-jippo og minimalt med nyttig substans for folk flest og selv for overklokkere flest.

 

Trådstarter: Beklager at jeg tok snarveien det var å overforenkle SLI ready.

9032549[/snapback]

 

Hehe Simen1, jeg visste du kunne bedre og det var ikke meninga å undergrave din uttalelse ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...