Mhansa87 Skrevet 8. juli 2007 Skrevet 8. juli 2007 (endret) Har et problem at jeg får filer som verken kan åpnes, flyttes, kopiere eller slettes, hva kommer dette av og hvordan kan jeg fikse det? Bruker Windows XP Pro. Fikk høre fra en venn at det er en kode som må skrives i regeedit? Endret 18. juli 2007 av EagleEye
geir__hk Skrevet 8. juli 2007 Skrevet 8. juli 2007 Har et problem at jeg får filer som verken kan åpnes, flyttes, kopiere eller slettes, hva kommer dette av og hvordan kan jeg fikse det?9028817[/snapback] Dette er systemfiler som er i bruk av windows og/eller andre programmer. De er ikke ment for å slettes og skal la ligge. Eller mulig du ikke har rettigheter til filene. Da må du i så fall enten logge inn som den brukeren som har rettighetene til filene eller få en administrator til å "låse opp" filene.
larsan2 Skrevet 8. juli 2007 Skrevet 8. juli 2007 Jeg har og vert borti at filnavnet er for langt .. og få programmer kan åpne eller skifte navn på de.. drit irriterende ... veldi vanlig om du bruker p2p programmer spesielt..
Mhansa87 Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Skrevet 9. juli 2007 Nei er ikke noe av overnevnte problemer, jeg er pålogget administator og det er ikke snakk om system filer, men "bruker" filer slik som mine egne bilder, mp3 konvertert fra CDer o.l.
kjelle392 Skrevet 9. juli 2007 Skrevet 9. juli 2007 Nei er ikke noe av overnevnte problemer, jeg er pålogget administator og det er ikke snakk om system filer, men "bruker" filer slik som mine egne bilder, mp3 konvertert fra CDer o.l. 9034643[/snapback] Hvis du har reinstallert WindowsXP så er det kanskje mulig at du må ta tilbake rettighetene til de filene som er problematiske, fordi du nå da ikke står som rettmessig eier lenger.
Aetius Skrevet 9. juli 2007 Skrevet 9. juli 2007 Jeg har vært borti lignende, og har følgende triks: 1) prøv og rename filene før du sletter dem. 2) Hvis ikke det funker, prøv og slette en annen (ok) fil sammen med dem. 3) Hvis ikke 1 eller 2 funker, start maskinen i safe mode og prøv og slette filene da. 4) Hvis ikke noe av dette funker, har disken problemer med filsystemet sitt og du bør kjøre checkdisk. 5) Hvis du fremdeles har problemer bør du ta backup av alt annet på disken enn de filene du har problemer med, reformatere den og så legge innpå filene på nytt.
Mhansa87 Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Skrevet 9. juli 2007 Har nå prøvd checkdisk som raportere at den ikke har tilgang til filene, så den gjør ikke susen. har også formatert maskinen opptil flere ganger, men problemet er ikke med filer som har vært på disken fra før av, virker som det helt random skjer med diverse filer på maskinen, jævlig irriterende. Lurer fortsatt på kommandoen i regedit for å frigjøre filer ?
Xkr%#^+* Skrevet 9. juli 2007 Skrevet 9. juli 2007 (endret) Prøv med moveonboot. Har brukt dette på både servere og workstation og det har fungert i slike sammenheng som du nevner. Du finner programmet her: http://www.softwarepatch.com/software/moveonboot.html Info om programmet: MoveOnBoot allows you to Move, Copy or Delete files before Windows can lock or alter the files. The changes are made to your hard drive before Windows starts (it requires a restart of your system after you give MoveOnBoot its instructions). There are no messy boot or DOS commands, just a simple 3-step process. For more information about how this tool can help you, see the Can't delete files tutorial. Endret 9. juli 2007 av Tropetor
Mhansa87 Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Skrevet 16. juli 2007 moveonboot fungerte heller ikke, fikk bare feilmeldingen "acces is denied." Kort oppsumering: - filer og mapper som er rammet kan ikke åpne,slettes, flyttes eller kopieres. - Dette har rammet filer som er personlige slik som MP3, bilder o.l. (ikke systemfiler) - Det skjer uten noe som helst slags forvarsel eller etter at jeg har flyttet filer/mapper fra et sted til et annet sted (i.e D:downloads -> d:mix) Har hørt at en enkel kommando i kjør -> regedit fikser hele problemet.
klilleng Skrevet 16. juli 2007 Skrevet 16. juli 2007 Prøvd denne? http://www.softpedia.com/get/System/System.../Unlocker.shtml
geir__hk Skrevet 16. juli 2007 Skrevet 16. juli 2007 Sjekk at filene ikke er kryptert. Og dobbeltsjekk. Krypterte filer på en NTFS-partisjon fungerer sånn at kun den brukeren som selv har oppretta fila. Men det er mer: Hvis du reinstallerer windows, så mister du tilgangen til krypterte filer, selv om du oppretter en ny bruker med samme brukernavn og passord.
Mhansa87 Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Skrevet 18. juli 2007 Er ingen krypteringer på filene eller mappene det gjelder, noen av filene er opprettet med den brukeren jeg har nå, de er altså lagt inn etter siste formateringen min. Unlocker programet kom kun opp med feilmelding om at jeg ikke har tilgang til filene.
geir__hk Skrevet 18. juli 2007 Skrevet 18. juli 2007 Kan det være at du har fått virus på maskinen? Har du sjekket det? Alternativt så kan det tenkes at det har oppstått en bug i windows-installasjonen. Når du sier at ingen av filene er kryptert så skal du kunne formattere og installere windows på nytt. Forutsetter selvsagt filene det gjelder liger på en annen partisjon ellers så sletter du jo dem óg.
Stigma Skrevet 18. juli 2007 Skrevet 18. juli 2007 at du ikek kan flytte/slette betyr at filen er i bruk av et program. Det kan komme fra at programmet holder fast på filen av en eller annen feil, eller at den faktisk er i bruk av en eller annen grunn. bruk "who lock me" (google it) for å finne ut hvilket program som holder fast på filen, slik at du kan terminere programmet og flytte filen. Et kjennt problem i windows XP er at noen typer .avi filer blir holdende låst av explorer (som viser det grafiske grensesnittet for mapper og filer på windows), fordi windows prøver å lese alle .avi filer og blir sittende fast i prosessen pga. filen er skadet, ustandard codec osv. Dette kan disables om du vil for å unngå problemet. google etter "disable .avi preview windows XP" eller noe i den dur. -Stigma
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå