Fredrik Gløckner Skrevet 7. juli 2007 Skrevet 7. juli 2007 Jeg har også tenkt på valget mellom Nikon og Pentax. (Eller Olympus, for den del.) Jeg synes at de mindre merkene (Pentax, Olympus, Samsung, Sony) ser ut til å gi mer for pengene. Men det jeg er bekymret for, er mangelen på autofokusobjektiver med innebygget motor. De ser det ut til å være langt færre av for alt annet enn Canon og Nikon. Ta for eksempel Sigmas 10-20mm. Den kommer bare med innebygget motor for Canon og Nikon (i tillegg til Sigma, da). Er det en stor ulempe å ha fokus via kamerahusets motor? Det bråker vel mer, og det er kanskje en mekanisk kobling som potensielt kan feile, mens objektivmotor virker mer stabilt. Hva mener dere?
Amund_Blix Skrevet 7. juli 2007 Skrevet 7. juli 2007 Det er nok heller hva jeg tar bilder av.. Da jeg gikk over fra D70 til K10D, merket jeg umiddelbart at AF var littegrann tregere, men det hadde ingen innvirkning på jobbene jeg gjorde da, stort sett "modelljobber" med nogenlunde stillestående piker i bikini Men når jeg begynte med f.eks barnebursdager, fulle av hyperaktive småtasser med full sukkerbeholdning, og hadde min trofaste Nikon F100 filmhus for noen snapshots på svart/hvitt-film, var det lett å legge merke til hvor lynkjapp F100`n var i forhold..... Raske barn er ekstremsport nesten på linje med "birds in flight", så det var der jeg merket det.. Som jeg nevner i et tidligere innlegg, har jeg ingen problemer med K10D`s AF til all annen foto...
tomsi42 Skrevet 7. juli 2007 Skrevet 7. juli 2007 Er det en stor ulempe å ha fokus via kamerahusets motor? Det bråker vel mer, og det er kanskje en mekanisk kobling som potensielt kan feile, mens objektivmotor virker mer stabilt. Hva mener dere? 9025467[/snapback] Det er tre ting som er fordel med motor i objektivet. 1. Det er raskere. 2. Det er mindre støyende. 3. Om motoren i ett objektiv feiler, virder de andre fortsatt. Ulempen er at motor i objektivet er dyrere. Tom
StigVidar Skrevet 7. juli 2007 Skrevet 7. juli 2007 Er det en stor ulempe å ha fokus via kamerahusets motor? Det bråker vel mer, og det er kanskje en mekanisk kobling som potensielt kan feile, mens objektivmotor virker mer stabilt. Hva mener dere? 9025467[/snapback] Mekanikken er solid og velprøvd i rundt om 20 år nå. Barnesykdommer er vekke. Noen påstår at et slikt system er tregere, men det er det nødvendigvis ikke. Det hele dreier seg om kraft i motoren og et kamera har plass til like stor om enn ikke større motor enn det objektiver har. Det er jo selvfølgelig avhengig av objektivet. Store teleobjektiver er slitsomt for motor i kamerahuset. Bakdelen er mer støy. På den annen side er det ikke alle objektiver med innebygd motor som også er lydløse. Jeg har erfaring med Canons EF35/2 og den bråker langt mer enn noen av mine Pentax hus.
birk88 Skrevet 7. juli 2007 Skrevet 7. juli 2007 (endret) Er det en stor ulempe å ha fokus via kamerahusets motor? Det bråker vel mer, og det er kanskje en mekanisk kobling som potensielt kan feile, mens objektivmotor virker mer stabilt. Hva mener dere? 9025467[/snapback] Mekanikken er solid og velprøvd i rundt om 20 år nå. Barnesykdommer er vekke. Noen påstår at et slikt system er tregere, men det er det nødvendigvis ikke. Det hele dreier seg om kraft i motoren og et kamera har plass til like stor om enn ikke større motor enn det objektiver har. Det er jo selvfølgelig avhengig av objektivet. Store teleobjektiver er slitsomt for motor i kamerahuset. Bakdelen er mer støy. På den annen side er det ikke alle objektiver med innebygd motor som også er lydløse. Jeg har erfaring med Canons EF35/2 og den bråker langt mer enn noen av mine Pentax hus. 9025874[/snapback] Er ikke helt sikker på hva du prøver å si her, men det er vel ingen tvil om at AF motor i objektivet er et fremskritt som bl.a. gir kjappere fokus, eller?? Forøvrig er eksempelet ditt med EF35/2 noe snålt iom at den har ikke USM (dvs. innebygget motor), ref. http://www.canon.no/For_Home/Product_Finde...ength/index.asp . Endret 7. juli 2007 av birk88
tomsi42 Skrevet 7. juli 2007 Skrevet 7. juli 2007 Forøvrig er eksempelet ditt med EF35/2 noe snålt iom at den har ikke USM (dvs. innebygget motor), ref. http://www.canon.no/For_Home/Product_Finde...ength/index.asp . 9026119[/snapback] Vel... Alle Canon EF objektivene har innebygd motor. Men det er riktig at det er USM motoren som er rask og stillegående. Tom
birk88 Skrevet 7. juli 2007 Skrevet 7. juli 2007 Forøvrig er eksempelet ditt med EF35/2 noe snålt iom at den har ikke USM (dvs. innebygget motor), ref. http://www.canon.no/For_Home/Product_Finde...ength/index.asp . 9026119[/snapback] Vel... Alle Canon EF objektivene har innebygd motor. Men det er riktig at det er USM motoren som er rask og stillegående. Tom 9026166[/snapback] Selvfølgelig. Tenkte litt for mye på USM her.
StigVidar Skrevet 7. juli 2007 Skrevet 7. juli 2007 Er ikke helt sikker på hva du prøver å si her, men det er vel ingen tvil om at AF motor i objektivet er et fremskritt som bl.a. gir kjappere fokus, eller?? 9026119[/snapback] Kameraer med innebygd motor har nødvendigvis motor som er kraftig nok selv for store og tunge teleobjektiver. Setter en på et lite objektiv som 18-55 så er i prinsippet motoren fullstendig overdimensjonert. Men en fordel er det - den har krefter nok til å fokusere raskt. Canons USM er først og fremst laget for å få stillegående motorer. Hastigheten er bestemmt av kraften i motorene og det er slett ikke slik at det kun er USM som gir kraftfulle motorer. Det er fordeler og bakdeler med hvert system. De fleste kjnner til fordelene med USM og motor i objektivet, men jeg tviler på om Canon noen gang klarer å krympe objektivene ned i Pentax sin størrelse.
OscarMike1 Skrevet 8. juli 2007 Skrevet 8. juli 2007 Jeg vurderte K10 opp mot D80, og endte opp med D80. Rett og slett fordi det føltes bedre i hendene mine, og jeg syntes at plasseringene på knappene passet meg bedre. Begge gode kameraer, du blir ikke sittende med skjegget full av postkasser uansett.
Napoleon XIV Skrevet 12. juli 2007 Skrevet 12. juli 2007 Ja; jeg hadde bestemt meg for å kjøpe Nikons D80 kit med 18-70 objektivet. Jeg har forresten aldri eid et speilreflekskamera før og hadde tenkt å gå direkte løs på D80 pakken med forholdsvis store forventninger. Jeg var faktisk innom fotovideo her for et par tre dager siden å skulle handle, men de var tilfeldigvis utsolgt for både kit og hus (de har fått inn igjen). Men nå har jeg også "oppdaget" Pentax K 10D; jeg likte virkelig at det er såpass solid bygd og et værforseglet kamera innbiller jeg meg at jeg kunne hadd virkelig god nytte av. Jeg hadde tenkt å bruke mitt fremtidige kamera fort det meste utendørs og da en god del på fjellturer året rundt. Jeg har dessuten også Pentax sin trådløse fjernkontroll F; en liten hendig sak som jeg har hadd mye nytte av å ha med på diverse turer bl.a (Jeg har tatt på begge kameraene og synes de begge har god ergonomi) Jeg har følgelig nå lest gjennom et godt utvalg av K 10D tester på nettet: Men jeg ble litt skuffa over JPG bildene "rett ut av kamera" med default (standard) innstillinger... Man er simpelthen nærmest "tvunget" til å ta bilder i RAW for så å bruke f.eks adobe photoshop for å konvertere de til JPG: Og resultatet da blir svært godt; merkelig nok..... Vel jeg lurer da på om f.eks photoshop Elements 5.0 kan behandle RAW filer og da gjerne "forvandle" mange filer på en gang. Det blir litt vel tungvint å måte jobbe via RAW konvertering og for et og et bilde er det totalt uaktuelt. Fullversoner av photoshop er altfor dyrt og dessuten tungdrevet også; for ikke å nevne svært høy brukerterskel.....man kan jo bruke hele livet på å lære seg programmet... Joda; det følger et RAW til JPG konverterings program med kameraet; men det gjør jobben akkurat like dårlig som direkte ut av kameraet; ifølge grundige dpreview.com Mvh N ;o)
turnipkongen Skrevet 12. juli 2007 Skrevet 12. juli 2007 (endret) Jeg har følgelig nå lest gjennom et godt utvalg av K 10D tester på nettet: Men jeg ble litt skuffa over JPG bildene "rett ut av kamera" med default (standard) innstillinger... Mvh N ;o) 9062055[/snapback] du har jo muligheita til å skru på forskjellige parametre i kamera som for eksempel kontrast, fargemetning og skarpheit, du vil kunne stille det fram til eit tilnærma likt bilete fra d80. Edit: svaret var visst på feil side av quoten. Endret 12. juli 2007 av turnipkongen
tomsi42 Skrevet 12. juli 2007 Skrevet 12. juli 2007 Ja; jeg hadde bestemt meg for å kjøpe Nikons D80 kit med 18-70 objektivet.Jeg har forresten aldri eid et speilreflekskamera før og hadde tenkt å gå direkte løs på D80 pakken med forholdsvis store forventninger. Jeg var faktisk innom fotovideo her for et par tre dager siden å skulle handle, men de var tilfeldigvis utsolgt for både kit og hus (de har fått inn igjen). Men nå har jeg også "oppdaget" Pentax K 10D; jeg likte virkelig at det er såpass solid bygd og et værforseglet kamera innbiller jeg meg at jeg kunne hadd virkelig god nytte av. Jeg hadde tenkt å bruke mitt fremtidige kamera fort det meste utendørs og da en god del på fjellturer året rundt. Jeg har dessuten også Pentax sin trådløse fjernkontroll F; en liten hendig sak som jeg har hadd mye nytte av å ha med på diverse turer bl.a (Jeg har tatt på begge kameraene og synes de begge har god ergonomi) Jeg har følgelig nå lest gjennom et godt utvalg av K 10D tester på nettet: Men jeg ble litt skuffa over JPG bildene "rett ut av kamera" med default (standard) innstillinger... Man er simpelthen nærmest "tvunget" til å ta bilder i RAW for så å bruke f.eks adobe photoshop for å konvertere de til JPG: Og resultatet da blir svært godt; merkelig nok..... Vel jeg lurer da på om f.eks photoshop Elements 5.0 kan behandle RAW filer og da gjerne "forvandle" mange filer på en gang. Det blir litt vel tungvint å måte jobbe via RAW konvertering og for et og et bilde er det totalt uaktuelt. Fullversoner av photoshop er altfor dyrt og dessuten tungdrevet også; for ikke å nevne svært høy brukerterskel.....man kan jo bruke hele livet på å lære seg programmet... Joda; det følger et RAW til JPG konverterings program med kameraet; men det gjør jobben akkurat like dårlig som direkte ut av kameraet; ifølge grundige dpreview.com Mvh N ;o) 9062055[/snapback] Photoshop Elements 5 lar deg batch-håndtere RAW filer. Det finnes også andre alternativer der ute. Adobe Lightroom, Bibble Pro, DxO er tre programmer som stadig blir anbefalt på dette forumet. Men jeg har en mistanke om at du kan sette noen innstillinger på kameraet som "piffer" opp JPEG'ene. Dvs. øke, konstrast fargemetning og skarphet. Tom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå