Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei hei...

snart sommerferie, og jeg har endelig bestemt meg for å kjøpe meg et speilreflekskamera.

Tidlig i dag, dro jeg til forskjellige butikker, og hørte hva de hadde å si.

Så til slutt endte jeg opp med nikon d80 og pentax k10d...

Jeg kjøpte ikke begge, men jeg står mellom disse to valgene.

så jeg lurer bare på hva dere ville valgt? og hvorfor dere ville valgt dette kameraet.

mvh. Eirik-K

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg stilte meg sjølv same spørsmålet tidlegare i år, og endte opp med K10D, mest grunna værtettinga. D80 har kanskje eit litt betre kitobjektiv (om eg har forstått rett), men begge er nok veldig gode kamera. Mykje meir kan nok seiast enn dette.

Det rådet som vert gjenteke oftast her på forumet, er å prøve kameraa litt i butikken. Finn ut kva som ligg best i dine hender.

Skrevet
hei hei...

snart sommerferie, og jeg har endelig bestemt meg for å kjøpe meg et speilreflekskamera.

Tidlig i dag, dro jeg til forskjellige butikker, og hørte hva de hadde å si.

Så til slutt endte jeg opp med nikon d80 og pentax k10d...

Jeg kjøpte ikke begge, men jeg står mellom disse to valgene.

så jeg lurer bare på hva dere ville valgt? og hvorfor dere ville valgt dette kameraet.

mvh. Eirik-K

9023321[/snapback]

To kameraer som er ganske like. Pentax har værtetting og bildestabilisering som egenskaper den skiller seg litt ut på, men disse egenskapene er allikevel ikke et must - kun kjekt å ha. Lykke til.

Skrevet (endret)

Hei.

Det er nok mange her som kan gi deg noe mer utfyllende råd enn meg, men jeg har nettopp gjort samme valget. dvs jeg hadde bestemt meg for å kjøpe et digitalt speilrefleks og vurderte flere merker og modeller. Ente opp med samme dilemma, D80 eller K10D?

Jeg vurderte kameraene som ganske like, men ente opp med Pentax fordi den har værtetting og ikke minst bildestabilisering i huset.

Lykke til med valget, uansett hva du velger blir du fornøyd.

Endret av hamort
Skrevet

Dette er virkelig et vanskelig valg. Selv tror jeg at jeg hadde valgt K10D også, siden du spør direkte. Det er ikke bare fordi det har vær og støvtetting, men på grunn av et genuint brukbart program som det kamera er alene om å ha, nemlig en ny type auto-iso, der du selv velger hvilket arbeidsområde kamera får bruke mht iso. Det ville blitt utrolig praktisk for meg å ha en slik funksjon.

Ellers liker jeg både byggkvalitet og design bedre på K10D, selv om det for meg ville vært praktisk å hatt Nikon, siden jeg kjenner mange som har det.

Skrevet

jaok, takk for svart. var raskt:P

så hvis jeg skjønner rett, så er disse to kameraene ganske like, bare at pentaxen har værtetting og bildestabilisering.

Får ta en titt til ;)

Skrevet

Jeg glemte merkelig nok å nevne antishake. Den er egentlig min viktigste årsak for å velge K10D. Ble litt forvirret av meldinger på messanger samtidig, he he.

Skrevet (endret)

Kjøpte K10D på mandag, og vurderte også D80. Som førstegangsbruker har jeg ingen forkjærlighet til verken Pentax eller Nikon, men likte spesielt værtettning og bildestabilisering. Noen mener den værtettningen er litt oppskrytt, men spør du meg er det litt betryggende at man slipper å gjemme bort kameraet ved litt duskregn o.l. Vet mange kameraer også tåler duskregn, men ingen grunn til å leke med et kamera til 10 høvdinger.

Mandag morgen satt jeg på café og leste Lefdal-bladet, og kom plutselig over K10D kit til 7995,-. Tok opp telefonen, ringte lefdal og holdt av et nydelig eksemplar til meg :love:

Endret av moestue
Skrevet

K10D har fantastisk byggekvalitet, veldig god "feel" i hånden, masse flotte måter å sette opp kameraet så det passer deg og en del artige og smarte løsninger som er unikt for Pentax. Og SR virker bra.

I tillegg har du jo også den geniale pannekakeserien med gode objektiver. Pentax sliter med å få ut sine annonserte toppzoomer, men de dukker vel opp etterhvert...

K10D`s store bakdel, er etter min mening en temmelig dårlig autofokus i forhold til flere av konkurrentene...

Skrevet
K10D`s store bakdel, er etter min mening en temmelig dårlig autofokus i forhold til flere av konkurrentene...

9024038[/snapback]

Der har vi nok forskjellig syn på kameraet for jeg opplever autofokusen som rask og nøyaktig :-)

Hastigheten er veldig objektivavhengig. Hvilke objektiv er det du synes autofokus er dårlig med?

Skrevet (endret)

40mm pannekake og kitlinsa. Ikke at AF er treg med å finne fokus, men det går uholdbar lang tid før fokusen blir "bekreftet" og man får lov av kameraet til å trykke på utløseren..... Da hjelper ikke all verdens nøyaktighet(og jeg finner den ikke mer nøyaktig enn de jeg har sammenlignet med..), når øyeblikket man var ute etter er over...

Edit:tillegg:

Det er på fotojobber som barneportretter og bryllup og lignende, jeg finner af`en som problematisk, til alt annet hverdagsbruk plager det meg ikke. Og jeg har forsåvidt løst problemet med å punge ut og kjøpe et annet kamera som duger bedre til disse jobbene...

Endret av Amund_Blix
Skrevet
40mm pannekake og kitlinsa. Ikke at AF er treg med å finne fokus, men det går uholdbar lang tid før fokusen blir "bekreftet" og man får lov av kameraet til å trykke på utløseren..... Da hjelper ikke all verdens nøyaktighet(og jeg finner den ikke mer nøyaktig enn de jeg har sammenlignet med..), når øyeblikket man var ute etter er over...

9024666[/snapback]

Dette la jeg overhodet ikke merke til da jeg testet k10D for Akam, og vi lånte da bl.a. et 42mm pancake-objektiv av Fivi/Pentax. Er rimelig sikker på at jeg ville ha bitt meg merke i dette dersom det var tilfelle med vårt eksemplar, så jeg er redd du kan ha fått et mandagseksemplar her, Amund.

Skrevet

9024666[/snapback]

Dette la jeg overhodet ikke merke til da jeg testet k10D for Akam, og vi lånte da bl.a. et 42mm pancake-objektiv av Fivi/Pentax. Er rimelig sikker på at jeg ville ha bitt meg merke i dette dersom det var tilfelle med vårt eksemplar, så jeg er redd du kan ha fått et mandagseksemplar her, Amund.

9024727[/snapback]

Nei, jeg har prøvd et annet K10D hus også, ingen forskjell.

Skrevet

Edit:tillegg:

Det er på fotojobber som barneportretter og bryllup og lignende, jeg finner af`en som problematisk, til alt annet hverdagsbruk plager det meg ikke. Og jeg har forsåvidt løst problemet med å punge ut og kjøpe et annet kamera som duger bedre til disse jobbene...

9024666[/snapback]

Jeg prøvde med mitt eget for jeg har selv ikke lagt merke til noen forsinkelse. Ute så kunne jeg ikke merke noen forsinkelse i det hele tatt. Bildet blir tatt så og si samtidig med at motoren har klart å fokusere ferdig. Er fokus riktig innstillt så tas bildet i samme øyeblikk som jeg trykker. Inne i svak belysning er det annerledes. Der nøler kameraet litt. Objektivet jeg brukte var en 16-45mm

Men sannsynligvis er min lille test helt uten interesse for deg. Her er det for mange variabler med i bildet og vi har sikkert forskjellige oppfatninger av "raskt og tregt" også. Testen var mest for min egen del. Det er ytterst sjelden jeg tar bilder som krever rask og kontant autofokus. Som regel står jeg og vurderer motivet fram og tilbake og prøver og feiler litt før jeg endelig tar et bilde i ro og mak :-) Min oppfatning er at kameraet er raskt.

Skrevet
Inne i svak belysning er det annerledes. Der nøler kameraet litt.

9025269[/snapback]

Jeg så at flere på dpreview forumet og jeg har også såvidt brukt selv AF-C modus i svak belysning. Da kan en la vær å vente på kameraets nøling for å bekrefte riktig fokus. Som regel treffer kameraet godt innenfor dybdeskarpheten på første forsøk og en finjustering som tar mesteparten av tiden trenger en ikke alltid vente på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...