Gå til innhold

15 år: Sommerjobb, timeslønn?


Anbefalte innlegg

Er da 15 år, og har nylig hatt en sommerjobb der jeg arbeidet hos et firma. Har fått god lønn for strevet, men likevel lurer jeg på dette:

 

Finnes det et fasit-svar på hva som er en normal timeslønn for en 15-åring. Varierer dette veldig fra om du plukker jordbær eller sitter i kassa på Rimi?

 

Hva er bra, og hva er dårlig lønn?

 

Takker for svar.

Endret av Wollan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jeg rett på høy lønn?

Arbeidsmiljøloven § 14-15

 

Vi har ikke noen lovfestet minstelønn i Norge. Det er i utgangspunktet opp til deg og arbeidsgiveren å bli enige om lønna di. Men er du LO-medlem kan du kreve tariffavtale, som sikrer deg en anstendig lønn. Tariffavtale er en avtale mellom en arbeidstaker-organisasjon og arbeidsgiveren om lønnsnivå og andre forhold. Uten medlemskap i en fagforening er det ingen regler som regulerer lønnsnivået ditt.

 

Lønn er mer enn vanlig timelønn. Pass på at du får betalt for overtid. Du skal ha minst 40 prosent i tillegg til lønna når du jobber overtid. Er du LO-organisert, og jobber i en bedrift med tariffavtale, har du krav på bedre overtidsbetalt enn hva loven gir, samt ekstra betalt for natt- og helgearbeid.

 

 

kilde: LO

 

 

edit:

ps: som en liten subjektiv vurdering vil jeg si at alt over ca 90 kroner burde være veldig greit, selvfølgelig litt avhengig av arbeidets art, arbeidssted og arbeidstider

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Jeg blir 16 år i november å jobber som avløser på en gard, eller er lønnet gjennom avløserlaget men jobber mest i siloen da. Jeg har 75 kr/timen og 50% tilleg i helga. Har jobbet ganske lange dager 12-13 timer. Er dette lovlig?

 

Er da 15 år, og har nylig hatt en sommerjobb der jeg arbeidet hos et firma. Har fått god lønn for strevet, men likevel lurer jeg på dette:

 

Finnes det et fasit-svar på hva som er en normal timeslønn for en 15-åring. Varierer dette veldig fra om du plukker jordbær eller sitter i kassa på Rimi?

 

Hva er bra, og hva er dårlig lønn?

 

Takker for svar.

9018449[/snapback]

 

Hvilken timelønn hadde du?

Endret av katet
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg blir 16 år i november å jobber som avløser på en gard, eller er lønnet gjennom avløserlaget men jobber mest i siloen da. Jeg har 75 kr/timen og 50% tilleg i helga. Har jobbet ganske lange dager 12-13 timer. Er dette lovlig?

 

Er da 15 år, og har nylig hatt en sommerjobb der jeg arbeidet hos et firma. Har fått god lønn for strevet, men likevel lurer jeg på dette:

 

Finnes det et fasit-svar på hva som er en normal timeslønn for en 15-åring. Varierer dette veldig fra om du plukker jordbær eller sitter i kassa på Rimi?

 

Hva er bra, og hva er dårlig lønn?

 

Takker for svar.

9018449[/snapback]

 

Hvilken timelønn hadde du?

9056639[/snapback]

 

Hadde 110 kroner i timen. Jobbet rundt 40 timer for firmaet, så tjente vel veldig bra til å være 15 år.. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
I Hunderfossen Familiepark er grunnlønnen ca 60 kr timen for alle under atten, og ca 90 kr timen for alle over atten. For folk med litt bredere ansvarsområder enn en "vanlig sommeransatt" er lønna på 115 kr timen.

 

Ergo: Fornøyelsesparker er utnyttende.

9219654[/snapback]

Jepp, var vel noe sånt Tusenfryd betalte ut også enda de hadde et digert overskudd. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...