Gå til innhold

Sigma 150mm vs Nikon 105mm VR

Anbefalte innlegg

Skrevet
Du har vel sikkert fått med deg denne, men her er en test av Tamron-linsa på Photozone.de.

Fokusproblematikken er vel i realiteten et minor problem, da en likevell som oftest vil bruke manuell fokusering.

Ellers så jo tallene riktig så greie ut.. :)

9090232[/snapback]

jeg bruker AF :ermm:

men så lenge den treffer når den treffer så bekymrer jeg meg ikke for hastigheten.

Jeg har jo Tamorn 70-300mm :!:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:)

Tre klipp fra gårsdagens fangst - Canon 30D + Sigma 105 Macro. Alt på frihånd, men så var lyset bra også :-)

9090965[/snapback]

Jeg syns ikke kvaliteten ligner noe på det jeg har sett av tamronen... :)

Skrevet
Tre klipp fra gårsdagens fangst - Canon 30D + Sigma 105 Macro. Alt på frihånd, men så var lyset bra også :-)

9090965[/snapback]

9091008[/snapback]

I dette tilfellet er det, sannsynligvis, fordi bildet er rett fra kamera (sannsynligvis RAW), og kun konvertert til JPEG uten noen som helst oppskarpning.

Tom

Skrevet

9090965[/snapback]

9091008[/snapback]

I dette tilfellet er det, sannsynligvis, fordi bildet er rett fra kamera (sannsynligvis RAW), og kun konvertert til JPEG uten noen som helst oppskarpning.

Tom

9091044[/snapback]

Det er ikke skarpheten jeg stusser på. Kvaliteten syns jeg er revva...

Skrevet

9090965[/snapback]

9091008[/snapback]

Tror ikke det er den helt store forskjellen på f. eks Canon 100 / Sigma 105 / Tamron 90. Det meste ligger nok hos fotografen. De bildene jeg slang ut er et utvalg av ca 200 bilder - nærmest rett ut av kamera - og nærmets som bevis på at man kan ta ok bilder med middels brennvidde og uten stativ, og uten å bedøve insektene med birøyk først ? Det ligger sikkert flere tusen bilder bak hvert av de perlende du linker til. Selv har jeg ikke tatt mer enn ca 500 macrobilder enda, men det blir fler....

Skrevet

9090965[/snapback]

9091008[/snapback]

Tom

9091044[/snapback]

9091054[/snapback]

Og takk for den :p

Skrevet

9090965[/snapback]

9091008[/snapback]

Tror ikke det er den helt store forskjellen på f. eks Canon 100 / Sigma 105 / Tamron 90. Det meste ligger nok hos fotografen. De bildene jeg slang ut er et utvalg av ca 200 bilder - nærmest rett ut av kamera - og nærmets som bevis på at man kan ta ok bilder med middels brennvidde og uten stativ, og uten å bedøve insektene med birøyk først ? Det ligger sikkert flere tusen bilder bak hvert av de perlende du linker til. Selv har jeg ikke tatt mer enn ca 500 macrobilder enda, men det blir fler....

9091076[/snapback]

Joda, men jeg har ikke sett noen bilder som gjør meg sikker på at Sigma 150 holder høy kvalitet. Jeg har sett hva tamronen kan, og er imponert.

Skrevet

9090965[/snapback]

9091008[/snapback]

Tom

9091044[/snapback]

9091054[/snapback]

Vanskelig å sammenligne ulike bilder tatt med ulik prosessering, ulik belysning, ulike kameinnstillinger og ikke minst ulike fotografer. Din slutning er, etter min mening, i høyeste grad ugyldig. Jeg tenker da dine sammenligner av bilder tatt med Tamron 180/3,5 sammenlignet med resten av makroobjektivene.

Skrevet
Vanskelig å sammenligne ulike bilder tatt med ulik prosessering, ulik belysning, ulike kameinnstillinger og ikke minst ulike fotografer. Din slutning er, etter min mening, i høyeste grad ugyldig. Jeg tenker da dine sammenligner av bilder tatt med Tamron 180/3,5 sammenlignet med resten av makroobjektivene.

9091210[/snapback]

Ingen som har linket til et bilde som får meg til å ønske det objektivet.

Alle bildene jeg har sett er for dårlig på bildekvaliteten.

Hvordan mener du at jeg skal sammenligne bilder? På fargen på objekitvet?

Selvfølgelig må jeg se på bilder som ligger på nett.

Jeg har sett hva man kan få til med tamron 180mm og dte er jeg meget fornøyd med. Det beste jeg har sett fra Sigma 150mm er langt ifra godt nok i forhold til tamron'n, uansett hvem fotografen er.

Er dte vanskelig å forstå at jeg velger et objektiv som flere 100 knallbilder, enn et objektiv jeg ikke har sett ETT bilde jeg ville vært fornøyd med?

Skrevet

9091236[/snapback]

Har du sett på noen av bildene jeg linket til? (random, trykk på "more")

Skrevet

9091236[/snapback]

Har du sett på noen av bildene jeg linket til? (random, trykk på "more")

9091245[/snapback]

ja, og så ikke noen insektsbilder som målte seg med de uttalige bildene jeg så med Tamron 180mm.

Skrevet
Da kjøper du Tamron-objektivet og serverer oss slike bilder på fredag!

Ut og kjøp objektiv og ta bilder! :thumbup:

9091257[/snapback]

Må vente til jeg får lønn...

Jeg sier ikke at jeg kommer til å knipse pro bilder, liker bare tanken på at objektivet gir meg mulighet til det :D

Skrevet
Jeg sier ikke at jeg kommer til å knipse pro bilder, liker bare tanken på at objektivet gir meg mulighet til det :D

9091263[/snapback]

På bakgrunn av de sammenligningene DU har nå foretatt, har du nok inget grunnlag til å bedømme hvem av disse to objektivene som gir deg de beste bildene. For å sammenligne disse to objektivene (slik som du nå gjør) må bildene tas av samme motiv, samme lys og samme etterbehandling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...