Gå til innhold

Bredbåndstelefoni fra Telenor - får ikke lagt på


Anbefalte innlegg

Litt usikker på om bredbåndstelefoni faller innunder her noe sted, men jeg prøver likevel. Noen i familien har hatt bredbåndstelefoni fra Telenor en stund. Som telefon bruker de Siemens Gigaset A140 med ekstra handset.

 

Problemet er; når man ringer ut og man så ønsker å legge på fordi vedkommende man ringer til ikke tar telefonen - så går ikke dette! Telefonen i seg selv ser ut til å avbryte ringingen men det er akkurat som om linjen ikke registrerer dette. Telefonen teller sekunder når den begynner å ringe og slutter når man trykker på Cancel. Men ringingen fortsetter (testet dette ved å ringe til en av våre mobiler) - ringingen fortsatte selv om vi hadde lagt på.

 

Når man er aktiv i en samtale og legger på så fungerer det som det skal. Noen som har vært borte i dette problemet og vet om det finnes en løsning? Tror som sagt det er linjen og ikke telefonene som er problemet (det skjer med begge handset).

 

På forhånd takk for tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres egentlig ut som om det er problemer med kommunikasjonen mellom den trådløse basestasjonen og sip-adapteret. Mulig de ikke er helt kompatible med hverandre. Men det er vanskelig å si, uten å få testet med f. eks. en annen basestasjon.

 

Er basestasjon/telefon kjøpt i Norge?

 

Forøvrig vet jeg at mitt 5-10 sekunds problem enten skyldes ip-adapteret eller den trådløse basestasjonen. For når jeg ringer fra softphone eller sip-phone på mobilen så er det ikke noen forsinkelse i det hele tatt, akkurat som det skulle være fra mobil eller isdn. Forøvrig funker det andre veien også. Når jeg får en innkommende samtale så ringer softphone og sip-phone på mobil umiddelbart, mens de trådløse telefonene ikke begynner å ringe før det er gått ca 5 sekunder.

(Forøvrig så er telefonene mine en SL100 og en SL56 på en SL100 basestasjon).

 

Jeg har ikke vært borti Telenors IP telefoni, men har du mulighet for å bruke softphone eller sip-phone på mobil? Får da anbefaler jeg deg å teste det, og se om du har samme problem der.

 

En annen ting du kan forsøke er å koble en god gammeldags fasttelefon (altså en ikke-trådløs) til ip-adapteret ditt, og se om du har samme problem. Da kan finne ut om det er den trådløse basen din som er problemet eller ikke.

 

Som sagt har jeg stor misstanke om at det er den trådløse basen min som lager delay i systemet hos meg.

 

Håper du fikk litt hjelp ut av "stilen" min :)

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...