Gå til innhold

Slackware 12.0 er ute


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Huff, føretrekkjer Gnome. KDE er så _klumsete_, men håper at mye av det eg misliker i KDE, betrar seg til KDE4. Men, Xfce duger vel.

8994217[/snapback]

Jeg vil ikke strekke det dithen at KDE er "klumsete". KDE er laget for å gi brukeren mange og avanserte muligheter for å justere inn skrivebordet, Gnome er laget for å være lettvint for brukeren, det er hovedforskjellen på Gnome og KDE. Så det er ikke mer klumsete, men det gir deg større valgmuligheter enn gnome, hvis du ikke vet å utnytte disse og mener de er i veien, så greit. Da er KDE mer "klumsete"

Lenke til kommentar
Huff, føretrekkjer Gnome. KDE er så _klumsete_, men håper at mye av det eg misliker i KDE, betrar seg til KDE4. Men, Xfce duger vel.

8994217[/snapback]

Jeg vil ikke strekke det dithen at KDE er "klumsete". KDE er laget for å gi brukeren mange og avanserte muligheter for å justere inn skrivebordet, Gnome er laget for å være lettvint for brukeren, det er hovedforskjellen på Gnome og KDE. Så det er ikke mer klumsete, men det gir deg større valgmuligheter enn gnome, hvis du ikke vet å utnytte disse og mener de er i veien, så greit. Da er KDE mer "klumsete"

8995884[/snapback]

 

Det er ikkje det at KDE har eitt hav av innstillingar, som gjer at eg meinar det er klumsete. Å sette opp skrivebordet er noko ein stort sett berre gjer ein gong, og om ein må bruke 10 minutt ekstra på KDE framfor Gnome gjer det, som du seier ikkje klumsete.

 

Det går vel meir på korleis eg oppfattar det under bruk. Dette er ikkje så enkelt å forklare, uten å prøve ting i KDE og Gnome samstundes, men, men. I KDE er det gjerne slik at først må ein trykke seg gjennom 2 tabs for å komme dit ein vil, først vertikalt så horisontalt. Konqueror er skremmande. Til ein viss grad med vane å gjere, men eg er sikker på at det er noe i det.

 

Noe eg liker i GNOME/Gtk er dei mange detaljane. Eit eksempl er ikon på knappane i dialogbokser.

 

Håper som sagt at KDE4 gjør underverker.

 

Edit:

Når det er sagt så er der ein del ting (programmer) som eg liker ved KDE, f.eks. Klipper, amaroK, Kontact, k3b, tooltips, digikam og sikker mye mer.

 

Noko som både KDE og GNOME kan bli betre på er standardtheme (Ikoner, Vindusramme, Farger, Skrivebord)

Endret av nercix
Lenke til kommentar
Slackware er det einaste av «dagens distroer» som har hengt med heilt frå starten på Linux, og det er jo spesielt.

8994863[/snapback]

Slackware var i opprinnelsen et patchset til SLS (Softlanding Linux System), den aller første moderne linux-distroen. Så en del av SLS lever fortsatt i Slackware.

Lenke til kommentar
*snip*

Det går vel meir på korleis eg oppfattar det under bruk. Dette er ikkje så enkelt å forklare, uten å prøve ting i KDE og Gnome samstundes, men, men. I KDE er det gjerne slik at først må ein trykke seg gjennom 2 tabs for å komme dit ein vil, først vertikalt så horisontalt. Konqueror er skremmande. Til ein viss grad med vane å gjere, men eg er sikker på at det er noe i det. 

 

Noe eg liker i GNOME/Gtk er dei mange detaljane. Eit eksempl er ikon på knappane i dialogbokser.

 

Håper som sagt at KDE4 gjør underverker.

8996311[/snapback]

Får prøve å ikke dra det for OT, men mye av grunnene du nevner her høres mest ut som om du ikke får til på samme måten som i Gnome og da er det mer klumsete, påstanden din faller på sin egen urimelighet. Bare ikke vær så bastant i påstandene dine.

Lenke til kommentar

Siden jeg bare har lært meg å krype når det gjelder GNU/Linux(bruker Ubuntu som hoved OS), så er vel ikke akkurat Slackware det mest aktuelle for min del. Men jeg er veldig for interessante artikler om Linux, så en test hadde ikke vært meg imot. Kanskje den kan vise de fordeler de mer krevende distroer har og by på og fungere som gullerot for oss nye :) Liker utviklingen her på HW! :thumbup:

Lenke til kommentar
Siden jeg bare har lært meg å krype når det gjelder GNU/Linux(bruker Ubuntu som hoved OS), så er vel ikke akkurat Slackware det mest aktuelle for min del. Men jeg er veldig for interessante artikler om Linux, så en test hadde ikke vært meg imot. Kanskje den kan vise de fordeler de mer krevende distroer har og by på og fungere som gullerot for oss nye :) Liker utviklingen her på HW!  :thumbup:

9001545[/snapback]

Nei, slackware er mer som å begynne med spurtingen før du har lært deg å krype. Slackware er regnet som ett "lett" OS med lett menes det lett for de som lager pakker ol. langtifra lett på samme måte som ubuntu. Slack har blandt annet ikke pakkebrønn slik som ubuntu og er egentlig ikke laget for å kunne bruke denne funksjonen.

Når det er sagt så er det mye jeg savner fra Slackware i ubuntu, men veldig mange av de tingene går på konsollnivå. Pluss at jeg regner meg som en litt over middels god linuxbruker.

 

Jeg "vokste opp" med Slackware, så når jeg skulle gå tilbake til mine røtter, så følte jeg at jeg skulle begynne med noe enkelt, jeg kommer IKKE til å ha ubuntu lenge, blir å kjøre Slackware eller Debian når neste versjon av KDE blir sluppet. Men dette er bare fordi jeg liker det best.

Lenke til kommentar
*snip*

8996311[/snapback]

Får prøve å ikke dra det for OT, men mye av grunnene du nevner her høres mest ut som om du ikke får til på samme måten som i Gnome og da er det mer klumsete, påstanden din faller på sin egen urimelighet. Bare ikke vær så bastant i påstandene dine.

8999027[/snapback]

Altså... Drar det kanskje enda lengre OT, men må få lov til å forsvare meg. For som kjent, Linux er det einaste OSet der brukarane kranglar om kvarandre.

 

Nå har eg i grunn sagt at mykje av det eg synest er klumsete i KDE sikkert er ein vanesak. Legg merke til at eg bruker ordet klumsete og ikkje ord som tungvidt, bloat og liknande. Eg synes ikkje at t.d. ikkje at KDE er bloat.

 

Min oppfatning av KDE er også delt av mange eg kjenner som bruker KDE på fulltid. Desse vektlegger KDE sine styrker over GNOME sine, og bruker derfor KDE.

 

Tja, har i alle fall prøvd å forklare meg litt i tidlegare post, noko som du ikkje har gjort. KDE har sine styrker og svakheiter, medan GNOME har sine styrker og svakheiter. Verken GNOME eller KDE er i mine auge perfekte. Eg føler at du var veldig bastant når forsvarer KDE / «angriper» meg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sitter å spekullerer på å installere Slackware igjen jeg også etterhvert. Vet ikke helt når, men nå har jo endelig Slackware fått Kernel2.6.x som standard. Det er bra.

Brukte Slackware på laptopen, og jeg brukte det også på den gamle maskina mi. På den hovedmaskina jeg har nå så har jeg ikke tatt meg tia til å installere Slackware fordi at jeg har for liten OS disk til å gjøre plass til Slackware. Må vente litt til jeg får 200 GB Disken OS disk igjen. Da kan det hende det blir Slackware. Og bør helst Dropline-Gnome komme til Slackware 12.0 før jeg begynner med Slackware. Er liksom Gnome som er best her i gården.

 

Skuffelsen ble stor når jeg så at Gnome ble fjerna fra Slackware, siden at jeg hadde sansen for Gnome, men det gikk etterhvert greit å installere Dropline-Gnome på Slackware 11.0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...