Gå til innhold

Kjøleskap til kjøling?


Anbefalte innlegg

Jeg har tilgang til noen fungerende men gamle kjøleskap. Disse er såvidt jeg forstår i praksis fasekjølere (her må noen ta tak hvis jeg er på vidda).

 

Er det da snakk om å koble et slikt anlegg til en CPU-blokk av noe slag for å få en fungerene kjøleanordning? Jeg forstår selvfølgelig at man må isolere litt hist og her på hw'en pga kondens men for selve kjøleren sin del? Lar det seg gjøre?

 

Har noe gammel HW og er klar til å eksperimentere litt her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et alternativ er å kjøle indirekte, altså kjøle f.eks radiatoren med en liten hjemmelaget fase(av kjøleskap).

9003618[/snapback]

Alle monner drar... Det må da gå an å legge radiatoren (fra vannkjølinga) inn i en fryser og få temperaturen på vannet nærmere 0 grader?

Blir sikkert en latterlig utseende rigg, men for oss ikke-rørlegger/fysiker/ingeniør vanlige dødelige så må det jo være en option...

Lenke til kommentar

får vel komme med et inspill jeg da, fagmann som jeg er :)

du kan bare glemme å bruke kjøleskap som datakjøler!

#1: kompressoren er ikke bygd for å kjøres i ett sett over lengre tid. den kommer til å brenne opp før du rekker å si svidd gris.

 

#2: som nevnt, er det passive kondensatorer. om absolut vil lage deg kjøler av et kjøleskap, må du værtfall få deg orntlig kondensator. med skikkelig register og hele pakka.

 

#3: har ikkeno spes. peil på cascade kjølere osv. til pc, så vet ikke åssen folk gjør med vannet.. noe du sikkert burde tenke på, er at fordamperen skiller ut vann, og det er vel ikke helt ideelt å bade kretskort i? ;)

 

EDIT: jeg slenger meg forresten på forslaget til "Trettifire", om indirekte kjøling. det vil nok være det beste alternativet

Endret av ZeS
Lenke til kommentar
får vel komme med et inspill jeg da, fagmann som jeg er :)

du kan bare glemme å bruke kjøleskap som datakjøler!

#1: kompressoren er ikke bygd for å kjøres i ett sett over lengre tid. den kommer til å brenne opp før du rekker å si svidd gris.

Merkelig nok er det slike som er blitt brukt i tusenvis av velfungerende, langvarende kjølere ^^,

 

Akkurat hva gjør du i jobben din?

 

Edit:

 

Med mindre du mente sammen med de øvrige kjøleskapsdelene.

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar
Merkelig nok er det slike som er blitt brukt i tusenvis av velfungerende, langvarende kjølere ^^,

 

Akkurat hva gjør du i jobben din?

 

Edit:

 

Med mindre du mente sammen med de øvrige kjøleskapsdelene.

9010536[/snapback]

hmm underlig... har blitt fortalt, både av læreren min(når jeg gikk VK1 kuldemontør), og av en kar på jobben at kompressorene i kjøleskap ikke er bygd for å gå kontinuerlig :hmm: mulig de trodde jeg mente med de øvrige kjøleskapsdelene, det er jeg ikke heeelt sikker på, men kan dobbeltsjekke :)

mini edit: selvsagt kan man ikke bruke de øvrige kjøleskapsdelene, da dette vil gå rett vest før du rekker å si "salad dressing medium saus"(kravet for å få oppholdstillatelse i norge)(les: kebabsjappe)

 

Akkurat hva jeg gjør i jobben min som Kuldemontør/Service tekniker:

montasje av kjøle/varme(lite varme stuff dog..) aggregat, samt kjøle/varme batterier for ventilasjon(er i bunn og grunn det samme som vanlige aggregat, men med litt mere knot)

 

service på kjølemaskineri, overhaling av kompressorer, reprasjon/skifting av div. deler

 

thats the short version :)

Endret av ZeS
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil rette på noen av utsagnene her...

 

Først av alt er det en myte at komprssorer generelt som går 24/7 ryker fort. Om det er en kompressor i et kjøleskap eller en som er mer egnet for fasekjøling har lite å si, de er i praksis nesten identiske foruten hvilken styrke de har. aircondition annlegg osv. bruker som regel helt like (designmessig altså) kompressorer og de står og går gjerne i åresvis på i slengen...

 

Nå skal jeg si med en gang at jeg er forsiktig med å være for bombastisk når Zes som sier han er fagmann motsier meg, men jeg baserer altså utsagnet mitt på samtaler med utallige "mestre" på fasekjøling i det internasjonale samfunnet som jeg hadde kontakt med da jeg gjorde researchen for mitt eget prosjekt. Jeg har også sett og lest om flere tilfeller der kjøleskapkompressorer faktisk har blitt brukt og fungert flott over åresvis. Det har dog alle være fra industriell-type kjøleskap/kjøledisker, men all info jeg har sett tilsier at de bruker akkurat de samme som midnre kjøleskap, untatt at de kompressorene selvfølgelig har mindre effekt.

 

Det som ER er reellt problem med å bruke en kjøleskap kompressor er at de fleste vanlige kjøleskap har meget svake kompressorer. De er tross alt kun dimensjonert til å kjøle ned et skap som ikke produserer noe varme, og den skal bare flytte ut de veldig små mengdene varme som var i maten fra før av, samt motvikre de små mengdene varem som lekker inn i skaper fra rommet utenfor. En kjøleskapkompressor vil derfor fungere som fasekjøler, men ytelsen fra en du får fra et typisk kjøleskap vil være absymalt dårlig så raskt du setter noe betydelig heat-load på den.

 

Men om du derimot får tak i en heavy-duty kompresor fra noe sånt som en butikk kjøledisk/kjøleskap som er mange ganger sterkere enn det du har stående hjemme på kjøkkenet, så er det udmerket materiale for å lage en fasekjøler av.

 

Alt i alt har det med kompressorens kapasitet, og det vil vareiene mye fra modell til modell. Det er i grunn bare å grave frem kompressoren og se hva den er ratet til, så går det ann å svare mye bedre :)

 

Det jeg er mest bekymret for her er at du ikke helt kjenner til hva som egentlig må til for å kovertere en eksisterende kjøleenhet som et kjøleskap til noe du kan bruke på PCen. F.eks. må du bryte loopen på et eller annet tidspunkt og da mister du gassen. Denne må da fylles på igjen når du har alt klart, og da må du enten nøyte deg med propan, som er "so-so" for kjølesystemer, eller du må få en profesjonell med sertifisering til å fylle på en brukbar gass, sidne du ikek vil kunen få kjøpt dette selv.

 

Du trenger også ideelt sett et sveiseapparat, siden alle skjøter må vare gasstett. Det nytter ikke å begynne på noe sånt om alt du har er loddesettet ditt fra pappas garasje, bare så det er sagt. Selv om du kan lage det vanntett og det ser tett ut, så vil skjøten være så porøs at gassen vil slippe ut over tid og du sitter igjen med så lite gass at du får ingen effekt. Du kan KANSKJE slippe unna med å bruke en skikkelig heavy blowtorch avhengig av hva materialer du arbeider med, men det er absolutt ikke annbefalt.

 

En siste ting er at en CPU-blokk ment for vannkjøling er lite ideel som evaporator (altså kjøleenden på en fasekjøler system). Gassen trenger så mye rom som mulig til å få en pluselig ekspansjon, og vannblokker er generellt sett mye trangere enn det som er ideelt. Du kan dog kjøpe slike ferdigmill'ede evaporatorer designet for hjemme-mekk fasekjøling om du kontakter riktig påersoner med erfaring, f.eks. på xtremesystems.org forumet. Det er også meget lite lurt å bruke noe slags vannblokk som er laget utav noe annet enn solid metall. Alt som inneholder plexi, gummi o-ringer osv. vil fort sprekke/knekke osv.

 

Jeg er ikke fagmann, kun selvlært over mange år med eksperimentering i diverse former av ekstremkjøling, men jeg har altså bygget meg egen SS fasekjøler som gjør ca -65celcius nå, så jeg snakker ihertfall fra erfaring på mye av dette om ingenting annet :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Har hørt rykter i at 3M har utvikler et stoff som du bare legger alle komponentene i som du ikke trenger og gjøre noe forberedelser for som f-eks isolere!

Det koster den nette sum av 500kr pr liter!

9012523[/snapback]

 

Det finnes mange sånne stoffer... et av de mer egnede er fluorinert som koster ugge-mye penger. Andre alternativer er mineralolje, som både er rimelig effektiv og billig, men det er som oftest mye færre praktiske problemer med å isolere bra framfor å lage en submerge-rig :) Det er generellt sett av diverse grunner ikke den mest direkte måten å oppnå gode ekstremkjølingsresultater på, men om jeg skal begynne å skrive om det så blir det fort en A4 side til her i tråden hehe... så jeg utreder ikke detaljene ved en slik løsning ved mindre noen her er spesiellt interessert ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg vil rette på noen av utsagnene her...

 

Først av alt er det en myte at komprssorer generelt som går 24/7 ryker fort. Om det er en kompressor i et kjøleskap eller en som er mer egnet for fasekjøling har lite å si, de er i praksis nesten identiske foruten hvilken styrke de har. aircondition annlegg osv. bruker som regel helt like (designmessig altså) kompressorer og de står og går gjerne i åresvis på i slengen...

 

Nå skal jeg si med en gang at jeg er forsiktig med å være for bombastisk når Zes som sier han er fagmann motsier meg, men jeg baserer altså utsagnet mitt på samtaler med utallige "mestre" på fasekjøling i det internasjonale samfunnet som jeg hadde kontakt med da jeg gjorde researchen for mitt eget prosjekt. Jeg har også sett og lest om flere tilfeller der kjøleskapkompressorer faktisk har blitt brukt og fungert flott over åresvis. Det har dog alle være fra industriell-type kjøleskap/kjøledisker, men all info jeg har sett tilsier at de bruker akkurat de samme som midnre kjøleskap, untatt at de kompressorene selvfølgelig har mindre effekt.

 

Det som ER er reellt problem med å bruke en kjøleskap kompressor er at de fleste vanlige kjøleskap har meget svake kompressorer. De er tross alt kun dimensjonert til å kjøle ned et skap som ikke produserer noe varme, og den skal bare flytte ut de veldig små mengdene varme som var i maten fra før av, samt motvikre de små mengdene varem som lekker inn i skaper fra rommet utenfor. En kjøleskapkompressor vil derfor fungere som fasekjøler, men ytelsen fra en du får fra et typisk kjøleskap vil være absymalt dårlig så raskt du setter noe betydelig heat-load på den.

 

Men om du derimot får tak i en heavy-duty kompresor fra noe sånt som en butikk kjøledisk/kjøleskap som er mange ganger sterkere enn det du har stående hjemme på kjøkkenet, så er det udmerket materiale for å lage en fasekjøler av.

 

Alt i alt har det med kompressorens kapasitet, og det vil vareiene mye fra modell til modell. Det er i grunn bare å grave frem kompressoren og se hva den er ratet til, så går det ann å svare mye bedre :)

 

Det jeg er mest bekymret for her er at du ikke helt kjenner til hva som egentlig må til for å kovertere en eksisterende kjøleenhet som et kjøleskap til noe du kan bruke på PCen. F.eks. må du bryte loopen på et eller annet tidspunkt og da mister du gassen. Denne må da fylles på igjen når du har alt klart, og da må du enten nøyte deg med propan, som er "so-so" for kjølesystemer, eller du må få en profesjonell med sertifisering til å fylle på en brukbar gass, sidne du ikek vil kunen få kjøpt dette selv.

 

Du trenger også ideelt sett et sveiseapparat, siden alle skjøter må vare gasstett. Det nytter ikke å begynne på noe sånt om alt du har er loddesettet ditt fra pappas garasje, bare så det er sagt. Selv om du kan lage det vanntett og det ser tett ut, så vil skjøten være så porøs at gassen vil slippe ut over tid og du sitter igjen med så lite gass at du får ingen effekt. Du kan KANSKJE slippe unna med å bruke en skikkelig heavy blowtorch avhengig av hva materialer du arbeider med, men det er absolutt ikke annbefalt.

 

En siste ting er at en CPU-blokk ment for vannkjøling er lite ideel som evaporator (altså kjøleenden på en fasekjøler system). Gassen trenger så mye rom som mulig til å få en pluselig ekspansjon, og vannblokker er generellt sett mye trangere enn det som er ideelt. Du kan dog kjøpe slike ferdigmill'ede evaporatorer designet for hjemme-mekk fasekjøling om du kontakter riktig påersoner med erfaring, f.eks. på xtremesystems.org forumet. Det er også meget lite lurt å bruke noe slags vannblokk som er laget utav noe annet enn solid metall. Alt som inneholder plexi, gummi o-ringer osv. vil fort sprekke/knekke osv.

 

Jeg er ikke fagmann, kun selvlært over mange år med eksperimentering i diverse former av ekstremkjøling, men jeg har altså bygget meg egen SS fasekjøler som gjør ca -65celcius nå, så jeg snakker ihertfall fra erfaring på mye av dette om ingenting annet :)

 

-Stigma

9075302[/snapback]

Takk for et meget velskrevet svar. Legger inntil videre planene om lettvint kjøling på hylla, men se ikke bort fra en arbeidslogg med radiator inni en helt vanlig fryser.

 

Får heller ta opp fasekjølinga når jeg får bedre tid...(når ungene flytter ut om en 18-20 års tid)

Lenke til kommentar
Takk for et meget velskrevet svar. Legger inntil videre planene om lettvint kjøling på hylla, men se ikke bort fra en arbeidslogg med radiator inni en helt vanlig fryser.

 

Får heller ta opp fasekjølinga når jeg får bedre tid...(når ungene flytter ut om en 18-20 års tid)

9075472[/snapback]

 

Takk takk ;)

 

Om du er hovedsakelig ute etter resultatene, og ikke nødvendigvis vil lære det hvordan du kan lage slike ting selv (som i grunn er ganske komplekse ting i utførelse), så er sikkert beste løsning å bare få en erfaren person til å bygge en for deg. Fasekjølere og chillere (altså en maskin som lager iskaldt vann) kan få få kjøpt fra overklokk her på forumet fra rundt 4.000NOK og oppover. mange andre eksperter på diverse esktremforum som xtremesystems.org vil også kunne lage en for deg. Grunnen til at det fort kan være like god ide som å kjøpe fra en nordmann er at de både har tilgang til billigere deler, plus at det faktisk (utrolig nok!) som regel er billigere å sende såpass tunge ting fra diverse steder i europa til der du bor enn om det sendes fra by til by i norge. Det kommer selvfølgleig ann på vekt, men en fasekjøler/chiller veier alltid en god del ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg var hvertfall veldig entusiatisk til å begynne å bygge kjølere og kjøpte derfor inn alle nødvendige deler, bortsett fra et skikkelig sveiseapparat. Interessen fadet sakte men sikkert bort, og jeg innså at siden jeg skal flytte på hybel til høsten ble bygging av kjølere ganske usannsynlig. Men ikke alt er dumt. Skal begynne på kulde- og varmepumpeteknikk, og plukker forhåpentligvis opp ting der jeg kan bruke i fremtiden hvis jeg er så heldig å få kunne bygge kjølere.

Har også en sommerjobb som kuldemontør for et lokalt firma, og plukker opp endel der også.

Lenke til kommentar

Det høres da ut som du har forutsetningene på plass for å kunne lage r slikt prosjekt, spesiellt med tanke på at du kan låne ekspertise, utstyr og materialer via jobben som ellers er vanskelig å få fatt i. Du kan sikkert på fyllt på systemet med gass der også, da de utvilsomt har lisens for slike gasser, om ikke du har det direkte.

 

Husk bare at research på et såpass koplekst prosjekt er kritisk. Hvis du ikke researcher grundig og ser hvordan andre har gjort dette (det finnes utallige worklogs, spesielt på xtremesystems.org forumet), så kan det fort bli et salig rot som tar lengre å rette opp i enn om du tok deg god tid på forhånds-researchen.

 

Ser fram til en god worklog ;)

 

-Stigma

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...