Gå til innhold

Maskinen min svetter!


UnZane

Anbefalte innlegg

Har en helt ok maskin, som ikke er overklokket what so ever. Men de siste dagene funker det ikke å spille, maskinen låser seg totalt.

Har prøvd å flytte litt på viftene, for er rimelig sikker på at varmen er problemet, men uten å ha fått til noe.

 

Nå har jeg faktisk artifacts når jeg sitter og skriver innlegget her :s

 

Oppsettet er:

 

Intel core 2 duo E6400 med stock kjøler

XFX 8800 GTS

2gb ram, uviss type

400gb samsung

200gb samsung

80gb western

 

Hadde jeg visst hvordan jeg postet bilde av kabinettet, kunne jeg vist kjølingen, men.. Får prøve å forklare..

 

Har en 120mm som drar inn luft nederst i front, over de tre diskene og videre inn.

Har en 80mm i sidedøren som også blåser inn.

Har en 80mm øverst bak som drar inn mot cpu.

En 80mm over den igjen som drar ut.

Samt en 120mm i psu som drar ut.

 

Temp i BIOS etter HL2 er:

 

CPU 59

Mb 53

Mb2 43

ICH (?) 78!

MCH (?) 46

 

Noen tips? Vurderer å bytte kjøler på cpu i morgen, men bare om det er noen vits. Det som plager meg er at det virker jo som om det er skjermkortet som blir for varmt, var det ikke innstillinger for det før, så man kunne justere den viften manuelt? Finner de ikke etter at jeg fikk Vista.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags strømforsyning har du? Det kan være den rett og slett ikke klarer mer når alt trekker mye strøm samtidig. (skjermkort, vifter , CPU osv.)

8990230[/snapback]

 

Har en av ukjent merke, men den skal være kraftig nok.. Mener den er 550 watt. Kjøpte den ny når jeg kjøpte skjermkortet.

Lenke til kommentar
Har en av ukjent merke, men den skal være kraftig nok.. Mener den er 550 watt. Kjøpte den ny når jeg kjøpte skjermkortet.

8990241[/snapback]

Det som er interessant er jo hvor mange ampere den leverer. Men en på 550W bør jo klare det. Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Hva slags strømforsyning har du? Det kan være den rett og slett ikke klarer mer når alt trekker mye strøm samtidig. (skjermkort, vifter , CPU osv.)

8990230[/snapback]

 

Har en av ukjent merke, men den skal være kraftig nok.. Mener den er 550 watt. Kjøpte den ny når jeg kjøpte skjermkortet.

8990241[/snapback]

 

Kan det være Q-tech? Har ikke hørt så mye positvt om det merket.. :hmm:

Lenke til kommentar

Hvis du får artefacts så er det skjermkortet garantert.

 

Sjekk at kjøleren sitter ordentlig og at viften går rundt. I tillegg kan det være poweret, men lite trolig at det "plutselig" blir for lite power. Sjekk også at hastighetene på kortet er de korrekte ihht spesifikasjonene.

Endret av marsboer
Lenke til kommentar
Sjekk at kjøleren sitter ordentlig og at viften går rundt. I tillegg kan det være poweret, men lite trolig at det "plutselig" blir for lite power. Sjekk også at hastighetene på kortet er de korrekte ihht spesifikasjonene.

8990337[/snapback]

Er enig i at artifacts peker mot skjermkort, men det er fullt mulig at psuen "plustelig" leverer for lite. Den kan gi for lite strømt til vifter slik at noe går varmt, eller den kan ligge helt på grensen til en disk spinner opp og den blir overbelastet.
Lenke til kommentar

Artifacts skyldes rambrikkene på skjermkortet i de fleste tilfellene. Eller, jeg tror ikke det går ann å få artifacts på noen annen måte enn dette. Hva med å installere Speedfan, kjøre en liten stress på pc'n din og se hvordan spenningene oppfører seg i programmet?

 

Hvis de dropper veldig mye (2v er mye) så er det vel strømforskyningen som ikke leverer bra nok.

Lenke til kommentar
Har en 120mm som drar inn luft nederst i front, over de tre diskene og videre inn.

Har en 80mm i sidedøren som også blåser inn.

Har en 80mm øverst bak som drar inn mot cpu.

En 80mm over den igjen som drar ut.

Samt en 120mm i psu som drar ut.

8990151[/snapback]

 

Burde ikke alle viftene på baksiden av kabinettet blåse ut

Lenke til kommentar

Nå har jeg byttet kjøling på cpu, montert flere nye kabinettvifter osv, uten at det hjalp. Men la merke til at psu er vanvittig varm, kan det være den som holder på å ta kveld? Det virker som om den varmer noe sinnsykt! Nå skal jeg la maskinen ligge på gulvet med åpen sidedør over natten, så jeg kan sjekke om det virkelig er den som blir så varm..

Lenke til kommentar

Hmm mulig, har du for mye stuff i dataen i forhold til størrelsen på PSU? (W)

Går viften i PSU som den skal?

 

Personlig har jeg byttet ut kjølingen på PSUen min, med to veldig stille vifter fremfor en som bråker noe sykt. Mindre kjøling er det, men siden jeg belaster den veldig lite iforhold til maks har jeg ikke hatt noe problem med det.

Overvåket volt og temp i lengre tid før jeg turte å forlate den startet.

 

Se i BIOS om spenningen er som de skal?

 

Jeg stakk også hånden inn i dataen for å kjenne, ikke litt lunk en gang på PSUen. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...