Gå til innhold

Maskinen min svetter!


UnZane

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ta ut grafikkortet og CPU, bytt goop (kjølepasta) på disse to, da vil du nok merke stor forskjell, jeg anbefaler arctic silver 5 :)

 

syntes CPU tempen din var veldig høy i idle, jeg har en overklokket AMD 3200+ @ 2.6 ghz og den er MYE kaldere, og amd er kjent for å være varmt, så skjønner ikke hvorfor din blir så utrolig varm, men gjør som jeg sa, bytt goop :)

 

husk at du skal ha gjennomtrekk med viftene, hvis du har 5 vifter så setter du opp sånn: 3 som drar inn og 2 som drar ut, da får du overtrykk i PCen som forhindrer en del støv i å gå inn i cd rom og andre deler, da vil også varmen trenge seg ut av små "hull" på toppen av kabinettet !

 

Mvh: Pera

Endret av per_andre
Lenke til kommentar
ta ut grafikkortet og CPU, bytt goop (kjølepasta) på disse to, da vil du nok merke stor forskjell, jeg anbefaler arctic silver 5 :)

 

syntes CPU tempen din var veldig høy i idle, jeg har en overklokket AMD 3200+ @ 2.6 ghz og den er MYE kaldere, og amd er kjent for å være varmt, så skjønner ikke hvorfor din blir så utrolig varm, men gjør som jeg sa, bytt goop :)

 

husk at du skal ha gjennomtrekk med viftene, hvis du har 5 vifter så setter du opp sånn: 3 som drar inn og 2 som drar ut, da får du overtrykk i PCen som forhindrer en del støv i å gå inn i cd rom  og andre deler, da vil også varmen trenge seg ut av små "hull" på toppen av kabinettet !

 

Mvh: Pera

9031198[/snapback]

Den prosessoren din er ikke akkurat så varm av seg heller da...

Lenke til kommentar

Har ingen programmer for overklokking innstallert. Nå har jeg skiftet cpu-kjøler til en svær jævel av en 120mm sak, som burde fungere bra. Samtidig har jeg endret oppsettet på viftene, har nå 4x80mm i front som drar inn, en 80mm i side som drar inn, samt 2x80mm bak som drar ut, en 120mm i psu som drar ut, og en 120mm innvendig som drar varm luft fra toppen av kabinettet og ut mot de to 80mm bak som drar ut. Da kom cpu ned i 40 ved idle, og alle andre temperaturer ligger under 80. Men burde ikke Intel Core 2 Duo E6400 ligge under 30 ved idle med så god kjøling? Får det bare ikke til å stemme..

 

Forresten, nevnte jeg ordet STØY!?! :p

Endret av UnZane
Lenke til kommentar

Under 30 grader idle, neppe. Eller, det avhenger i stor grad av hvor varmt du har det på rommet.

Har du over 20 grader er det under 10 grader over romtemp, noe som er litt vanskelig å få til.

 

Men last ned ATITool og lag en underklokkingsprofil til skjermkortet.

Det har jeg måttet gjøre nå i sommer.

Setter kjernen ned til 125 MHz og minnet ned til 150MHz, og da synker temperaturen 15 grader.

Selvfølgelig kan du ikke ha det sånn når du spiller, men i Windows er det en veldig god måte å senke temperaturen på.

I tillegg har ATI Tool temperaturmåler med historikk, så du kan se på en tabell hvordan temperaturen har utviklet seg.

Du kan også sjekke etter artifacts, noe som kan være greit for deg.

Hvis artifactene forsvinner når du senker frekvensene og temperaturen synker, så er det rett og slett for varmt for kortet.

 

Tviler på at det er kortet eller PSU hvis du ikke har merket noe før.

 

 

Støyen må du leve med, noe må du ofre for å få det kjøligere ;)

 

EDIT: det kan være en idé å sette en 80mm vifte til å blåse frisk luft mot hovedkortets kjøleribbe på northbridgen.

S-775 hovedkort blir fryktelig varme, så du må nesten ha en vifte rettet mot kjøleribbene.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
Har ingen programmer for overklokking innstallert.

9034233[/snapback]

 

Det er ikke snakk om programmer som er installert, PEG link og linkboost er "funksjonalitet" i BIOS'en, og er ofte slått på som default. Sjekk biosen for ting som dette og f.eks AI overclock o.l.

Hvis de står på Auto, så sett de til disabled eller manual

Endret av marsboer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...