Gå til innhold

Objektiver til Pentax K100D/K10D


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg et Pentax K100D. Har mest lyst på K10D, men på grunn av økonomien ser det ut som det blir K100D. Hvis jeg senere skulle bestemme meg for å oppgradere til K10D, vil da objektivene jeg har kjøpt til K100D virke på K10D?

 

En annen ting jeg også lurer på er om det finnes rimelige (under 5000,-) objektiver til Pentax. F.eks. Sigma eller Tamron? Hadde vært fint med Pentax-objektiver, men de blir vel noe dyrere, eller? Er mest aktuelt med en vidvinkel (noe mellom 10-24 mm) og en telezoom (noe mellom 50-300 mm), i tillegg til kitobjektivet.

 

På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg et Pentax K100D. Har mest lyst på K10D, men på grunn av økonomien ser det ut som det blir K100D. Hvis jeg senere skulle bestemme meg for å oppgradere til K10D, vil da objektivene jeg har kjøpt til K100D virke på K10D?

 

En annen ting jeg også lurer på er om det finnes rimelige (under 5000,-) objektiver til Pentax. F.eks. Sigma eller Tamron? Hadde vært fint med Pentax-objektiver, men de blir vel noe dyrere, eller? Er mest aktuelt med en vidvinkel (noe mellom 10-24 mm) og en telezoom (noe mellom 50-300 mm), i tillegg til kitobjektivet.

 

På forhånd takk :-)

8987700[/snapback]

Ja, og ja igjen. Og nei, de er ikke alle dyre. En glimrende proffzoom til ca 4500 (16-45mm), fast 28/2,8 til 2600 hadde stått på min innkjøpsliste. Har ikke sjekket prisen på femtimillimetere, men 50/1,7 bør jo koste godt under 2000, selv om den optisk skal være like god som en 1,4-variant. Det er en absurd myte at Pentax generelt lager dyrere optikk enn Canikon. Skjønner ikke hvordan den har oppstått, selv om nevnte 28mm er dyrere og bedre enn Canons tilsvarende. Den alene kan vel ikke skape en slik myte. Det må være et, evt to andre objektiver som er grunnlaget for den myten. 16-45/4 er i alle fall mye billigere enn tilsvarende fra Canon, så det med pris slår begge veier for forskjellige objektiver.

Lenke til kommentar
Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg et Pentax K100D. Har mest lyst på K10D, men på grunn av økonomien ser det ut som det blir K100D. Hvis jeg senere skulle bestemme meg for å oppgradere til K10D, vil da objektivene jeg har kjøpt til K100D virke på K10D?

 

En annen ting jeg også lurer på er om det finnes rimelige (under 5000,-) objektiver til Pentax. F.eks. Sigma eller Tamron? Hadde vært fint med Pentax-objektiver, men de blir vel noe dyrere, eller? Er mest aktuelt med en vidvinkel (noe mellom 10-24 mm) og en telezoom (noe mellom 50-300 mm), i tillegg til kitobjektivet.

 

På forhånd takk :-)

8987700[/snapback]

 

En ting er sikkert. Pentax objektiver passer på Pentax kameraer, uansett hva du velger. Faktisk er Pentax eneste produsent som bygger inn to forskjellige autofokussystemer inn i nye objektiver kun for at autofokus skal virke både med gamle og nye kameraer. Pentax tar altså kompatibilitet seriøst, men allikevel er det småting de kunne vært bedre på. Det blir småplukk....

Lenke til kommentar
Må ha meg en tele med tiden, og lurer på hvordan denne Sigma 55-200mm funker med K10D? [...]

9002623[/snapback]

For er par hundrelapper mer kan du få en Samsung D-Xenon 50-200mm, som bortsett fra navnet skal være den samme som Pentax' egen 50-200mm, og som har fått ganske god omtale. Samsung-utgaven selges av Japsefoto til kr. 1499 + frakt, jeg har ikke sett den i andre norske web-butikker. Pentax-utgaven koster nærmere en tusenlapp mer (hos FotoVideo).

Lenke til kommentar
Ligger veldig gjemt uten produktinfo.. tar å ringer japsene i morgen jeg.  :)

9003109[/snapback]

De har lagt det under "Andre merker" i stedet for under Samsung. Prøv evt. å søke på "50-200". Ikke står det at det har Pentax-bajonett heller, eller noen annen produkt-info, så de har ikke akkurat anstrengt seg for å selge det. Og kjøp-funksjonen i web-shopen funker ikke i Opera. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg hovedsaklig på at et ikke-tettet objektiv ødelegger for et ellers værtettet kamerahus, men både 55-200mm Samsungen og Pentaxen er fra samme serie som kitobjektivet, så jeg går ut ifra at dette er ok. :cool:

Endret av moestue
Lenke til kommentar
Nå tenkte jeg hovedsaklig på at et ikke-tettet objektiv ødelegger for et ellers værtettet kamerahus, men både 55-200mm Samsungen og Pentaxen er fra samme serie som kitobjektivet, så jeg går ut ifra at dette er ok.

9004150[/snapback]

Nå må du holde opp med dette tullet! At selve huset er tett, betyr ikke at det vanligste kit-objektivet (DA 18-55mm) er det. Heller ikke DA 16-45mm, som er et bedre objektiv som også leveres i sammen med K10D i "kit", er værtett. Værtett "standard-zoom" er DA* 16-50mm, som ennå ikke er leveringsklar.

 

Om objektivet ikke er værtett, er det likevel ikke bortkastet med et værtett hus. Det er lettere å beskytte objektivet enn hele sulamitten mot regn når kameraet samtidig skal betjenes.

Lenke til kommentar
Om objektivet ikke er værtett, er det likevel ikke bortkastet med et værtett hus. Det er lettere å beskytte objektivet enn hele sulamitten mot regn når kameraet samtidig skal betjenes.

9004307[/snapback]

 

Objektiver er heller ikke direkte åpne mot regn, så et vanlig objektiv på et tett hus har definitivt noe for seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...