Gå til innhold

Harddisk kræsj eller hovedkort krøll?


Anbefalte innlegg

Sitter med en HP Pavillion DV5000.

 

Ved oppstart hører man klikkelyder fra harddisken (som i et forsøk på å starte opp) før maskinen starter opp uten at harddisken gjør det. BIOS finner heller ingen harddisker.

 

Har prøvd diverse programmer fra UBCD, de finner ingen harddisk. Har også nullstille CMOS.

Og har også prøvd å ta harddisken ut og inn ifall den ikke sto ordentlig i.

 

Forklaringa jeg har fått for kræsjen er

"jeg satt å la inn den ny mp3 spilleren (creative zen v) så ble skjermen blå. Så ville den ikke slå seg av, så tok jeg ut batteriet"

 

Store spørsmålet mitt er da;

Er det harddisken som har er død? Eller er det hovedkortet som har sluttet å registrere harddisker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok fått en død harddisk. Klikkelyden er kjent som "Click of death". Det kan f.eks. skje hvis maskinen kræsjer mens HD'n jobber for fullt (spiller MP3 i ditt tilfelle). Det blir ripe i disken og lesehodet henger seg fast i ripa.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
...Det kan f.eks. skje hvis maskinen kræsjer mens HD'n jobber for fullt (spiller MP3 i ditt tilfelle). Det blir ripe i disken og lesehodet henger seg fast i ripa.

8985192[/snapback]

Kjøper ikke den forklaringen der.

Det er ikke mulig at en software kræsj kan lage ripe i disken.

Og at lesehodet skal henge seg fast i en ripe er lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Kjøper ikke den forklaringen der.

Det er ikke mulig at en software kræsj kan lage ripe i disken.

Og at lesehodet skal henge seg fast i en ripe er lite sannsynlig.

8985351[/snapback]

 

Installering av Creative sin programvare førte til at laptopen stoppa opp, tror hun fikk en bluescreen også. Så siden ingenting skjedde tok hun ut batteriet på laptopen. Og det skjedde vel antakelig samtidig som harddisken jobba.

Lenke til kommentar

Det er vel en mulighet for at disken gikk først? Det kan bli blåskjerm hvis disken bare 'blir borte'.

Disker (som alt annet) kan gå i stykker helt uten noen påviselig grunn, det trenger ikke ha sammenheng med det man jobber med der og da.

 

Disker er konstruert for å tåle at strømmen plutselig forsvinner. Da trekker de hodene inn på parkering.

Lenke til kommentar

Høres ut som om HDD'en har tatt kvelden.

Hadde lignende problem med en ny laptop i fjor. Laptop'en virket i ca. 2 timer før jeg fikk bluescreen og klikkelyder i HDD'en. Etter omstart fant ikke BIOS HDD'en.

Sendte laptop'en inn og fikk bekreftet død HDD.

 

På jobben har 3 HDD'er tatt kvelden på èn uke. Alle har begynt med klikkelyder. Så klikkelyder er et meget dårlig tegn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...