Gå til innhold

Filmer på widescreen monitor - tragisk dårlig ?


cozmo_

Anbefalte innlegg

Etter en lang utvelgelsesprosess fikk jeg til slutt en LG L226WT monitor i hus forleden dag. Inntrykkene av skjermen var umiddelbart veldig bra i Windows miljø. Prøvde også litt Battlefield spilling og det så også bra ut - ingen tegn på ghosting eller liknende (kanskje en liten følelse av input lag - men jeg regner med at det gjelder for alle lcd'er rett etter at man går fra CRT)...

 

Det som forundrer meg stort er hvor elendig denne skjermen er ved avspilling av film. Har prøvd både DVD, HD-DVD og xvid klipp som kilde, og det ser rett og slett utrolig dårlig ut. Masse kornete støy i bildet, og ikke minst masse mpeg2 blokking ved bevegelser. Rett og slett ubrukelig.

 

Er dette et resultat av skaleringen som skjer i skjermen ? Regner med at dette i så fall er et problem som man vil se på alle 22" WS. Veldig skuffende, men får satse på å se film på Sony Bravia W2000 i stua i stedet - der er det krystallklare bilder :-)

 

 

cozmo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke dette problemet på min LG M3200C (32" WS). Med mindre selve filmen har mye blokking/støy etc. (Da vil man se det tydeligere på en stor LCD enn på en mindre CRT o.l.).

 

Sett (tving) medieavspilleren (eller windows) til å stå i skjermens native oppløsning. Da er det skjermkortet som tar seg av skaleringa, og det gjør ofte en bedre jobb enn skjermen. Ellers kan du se i innstillingene til codecer/medieavspillere etc. om det er noe valg for de-blocking eller noe som kan forbedre kvaliteten litt.

Lenke til kommentar
Har ikke dette problemet på min LG M3200C (32" WS). Med mindre selve filmen har mye blokking/støy etc. (Da vil man se det tydeligere på en stor LCD enn på en mindre CRT o.l.).

 

Sett (tving) medieavspilleren (eller windows) til å stå i skjermens native oppløsning. Da er det skjermkortet som tar seg av skaleringa, og det gjør ofte en bedre jobb enn skjermen. Ellers kan du se i innstillingene til codecer/medieavspillere etc. om det er noe valg for de-blocking eller noe som kan forbedre kvaliteten litt.

8984031[/snapback]

 

Får prøve litt, men som sagt - mest tanken på det som er irriterende - forventer at denne minimumsfunksjonen burde fungere når jeg kjøper et produkt til kr 3000 ....

Men da er det altså WS skaleringen som er problemet, right ?

 

cozmo

Lenke til kommentar

Er det snakk om filmer i 16:9, 4:3 eller det andre som jeg ikke husker på i farten?

 

Viss det er 16:9 skal ikke skjermen skallere bildet til WS

men 4:3 skalert til 16:9 blir veldig rart på større skjermer med høy oppløsning.

 

Jeg har en 19" lcd(16:10) og en 27" (16:9) ingen av disse har problem med mye støy på bilde. Overasket over hva slike bilige skjermer fikk fram av bilde.

Lenke til kommentar
Er det snakk om filmer i 16:9, 4:3 eller det andre som jeg ikke husker på i farten?

 

Viss det er 16:9 skal ikke skjermen skallere bildet til WS

men 4:3 skalert til 16:9 blir veldig rart på større skjermer med høy oppløsning.

 

Jeg har en 19" lcd(16:10) og en 27" (16:9) ingen av disse har problem med mye støy på bilde. Overasket over hva slike bilige skjermer fikk fram av bilde.

8985311[/snapback]

 

Interessant. De filmene jeg har testet med har vært noen i 16:9 format og andre i kino-format (21:9 ?)....Også HD-DVD filmer i perfekt kvalitet fremtrer som finkornete, men de har i det minste ikke mpeg-blocking slik jeg ser på xvid filmer..

Lenke til kommentar

hvilken avspillere har du brukt?

kan hende avspilleren står feil innstilt, det gjore vlc til meg og da så en 16:9 film veldig fjernt ut pågrunn av at innstilingene stod til 4:3 og jeg skalerte den til 16:10... ganske komplisert og bilde ble veldig rart... :p

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
De to skjermene er omtrent like. Det var ikke HD jeg så.

8986683[/snapback]

Nei, ville bare peke ut at både hd og non-hd er av glimrende kvalitet på denne skjermen, og da tenker jeg det er ganske likt på 225bw. Uansett må jeg anbefale Vlc som medieavspiller til alt av video. Da blir det god kvalitet på få ressurser.

Lenke til kommentar
De to skjermene er omtrent like. Det var ikke HD jeg så.

8986683[/snapback]

Hd blir en fryd :D

Lurer på om sesongene gis ut på hd/br snart....

 

(lastet ned)

fy skamme seg :p

 

anbefaler også vlc men da den siste utgaven... :)

ellers er media player 11 + klite codec pack fin :)

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Kan anbefale Media Player Classic og FFDshow, da har du en del muligheter for å stille på forskjellige filter, deblocking, postprocessing m.m., det kan ofte hjelpe en del på filmer som er komprimerte eller har en mye lavere oppløsningen enn det skjermen har som native, ser DVDer på PCen med 1680x1050 pixels oppsløning og det er en drøm.

Lenke til kommentar
Nei, det har med selve film-filen å gjøre.

8987767[/snapback]

 

Sorry, kjøper ikke det argumentet....De samme filmene har sett perfekt ut på min gamle CRT, og ser også perfekt ut på min 40" Sony KDL W2000 i stua....Det jeg ser på LG skjermen ser tragisk dårlig ut rett og slett...

Som sagt - også materiale fra HD-DVD ser dårlig ut - selv om dette burde vær sylskarpt og fint.

 

I og med at det er samme panel i denne LG skjermen som det er i de såkalte A-panelene i Samsung 226BW syns jeg det er rart at ingen andre har lagt merke til dette :roll:

Lenke til kommentar

Jo skarpere bilde det er på en skjerm jo lettere er det å se "defekter" i bildet.

 

På Elkjøp så jeg en HD-demo på en 1080p-skjerm. Denne var i WMV-format og hadde masse banding og blocking. Spesielt ved bevegelse i bildet. Synd at mange vil tro at dette er pga. skjermen, når skjermen er helt super. :nei:

Lenke til kommentar

Det er ikke riktig med striper og blokker på film med LCD. Selv har jeg hatt flere LCD, inkludert en 24" LCD og disse gjør en minst like god jobb som CRT skjermer på film. Men siden skjermen fungerer til andre ting vil jeg tro at dette skyldes codec problemer, evt at akselerasjon er skrudd av på skjermkortet.

 

Og input-lag er noe som har kommet med nyere LCD skjermer med en viss LCD teknologi og diverse prosessering.

Input lag eksisterer ikke på alle LCD skjermer, og jeg returnerte en 24" samsung LCD nettopp fordi den var ekstremt ille på dette punktet. Dessverre virker det som om det er en generell aksept i LCD industrien om at det er greit med litt input-lag som en konsekvens av teknologi for å få redusert responstiden. Dette er helt latterlig synes nå jeg

Endret av marsboer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Nei, det har med selve film-filen å gjøre.

8987767[/snapback]

 

Sorry, kjøper ikke det argumentet....De samme filmene har sett perfekt ut på min gamle CRT, og ser også perfekt ut på min 40" Sony KDL W2000 i stua....Det jeg ser på LG skjermen ser tragisk dårlig ut rett og slett...

Som sagt - også materiale fra HD-DVD ser dårlig ut - selv om dette burde vær sylskarpt og fint.

 

I og med at det er samme panel i denne LG skjermen som det er i de såkalte A-panelene i Samsung 226BW syns jeg det er rart at ingen andre har lagt merke til dette :roll:

8989985[/snapback]

Trodde vi diskuterte HD kontra "vanlig" her, da det var snakk om HD-materiale på denne skjerme tidliggere. Derfor var jeg fornuftig nok til å trekke den konklusjonen at en HD-film er bedre enn en vanlig, naturlig nok.

 

Hvis jeg er opphav til en misforståelse beklager jeg så meget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...