Gå til innhold

hva kjennetegner er en fisheye?


Anbefalte innlegg

Jeg fikk et canon 400D til jul, og har hatt mye morro med det. Nå i sommer fikk leg lyst til å kjøpe meg vidvinkel, hellst en fisheye. Dessverre slår det meg at jeg ikke har den ringeste anelse hva jeg ser etter når jeg webshopper.

Det virker som om alle fisheye linser har veldig lav brennvidde. Er jeg inne på noe?

På den annen side har kitobjektivet mitt 18-55mm brennvidde, som er et unaturlig lite tall. Hvordan ser jeg hvor stor utsynsvinkelen på en linse er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvor vidt det er er lurt valg er en annen sak.

 

Spørsmålet gjelder vel over hele linja egentlig.

alle spesifikasjoner som alltid er med når det gjelder EF-objektiver er f-nummer og brenvidden. Hvordan kan ma da se at man har med en "uvanlig" linse. eksempelvis makro, eller vidvinkel? står dette alltid spesifikk i navnet? eksempel

.... macro .... ? Jeg ser ingenting i brennvidde og f-nummer som skiller disse objektivene fra de andre.

Lenke til kommentar
Jeg fikk et canon 400D til jul, og har hatt mye morro med det. Nå i sommer fikk leg lyst til å kjøpe meg vidvinkel, hellst en fisheye.

8970368[/snapback]

 

Har du Canon og ønsker fisheye så får du ikke noe hjelp av Canon. Pentax sin fisheye zoom blir også laget av Tokina og den kan du kjøpe med Canon EF-S fatning.

Lenke til kommentar
[snip... ]Hvordan ser jeg hvor stor utsynsvinkelen på en linse er?[/snip]

8970368[/snapback]

Her er en indikasjon. Husk at dette gjelder fullformat bildesensorer/film. For din 400D må du dele brennviddene i tabellen med 1,6 for å få tilsvarende vinkel.

 

Les linken til Øyvind vedrørende definisjon på fisheye. Er du sikker på at det ikke er en vidvinkel du er ute etter?

 

- Rams

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...