Gå til innhold

Kamera med på ferietur - forhåndsregler?


Anbefalte innlegg

Jeg har etterhvert kommet til at det ikke er noe poeng i å ha dyrt kamerautstyr dersom man ikke bruker det...

 

Har derfor tegnet fullverdiforsikring, så det ikke er noen krise om det blir stjålet/ødelagt.

 

 

Jeg trenger å fornye min forsikring, kan jeg spørre hvor og hvilken forsikring du har? Evt pm.

 

Slenger meg med der, har lyst å forsikre utstyret når D300 kommer å har begynt å snuse på overflaten for å finne ut hva som er best.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. De beste bildene blir aldri tatt.

2. Tyvene er proffe, og jobber ikke alene.

 

Det virker som om noen tror at det hjelper å være en brande på 2m som kan karate, deltar i trippel-birken og ber til en valgfri guddom hver kveld.

 

Sorry.

 

Hvis du er ute og går alene, hjelper det fælt lite hva eller hvem du er hvis du er i feil område til feil tid. (dvs ingen politi i nærheten (og noen steder hjelper heller ikke det))

 

En i reisefølget mitt spaserte alene i hovedgata i Buenos Aires. En tyv knabbet kameraet hans, og stakk. Han staret etter, men ble straks satt krokfot på av en av medhjelperne. Resten av ferien ble tilbrakt uten kamera - men med brukket nese. Forsikring er av og til en relativt fattig trøst.

 

Min erfaring er at du er ganske trygg i gruppe, men alene går jeg maks med kompaktkamera. 5D med CANON DIGITAL! stropp og storebleiken (200mm f/2.8 L IS i mitt tilfelle) er nokså iøyenfallende...

 

- grå -

Lenke til kommentar
Jeg skal til Puerto Rico (Gran Canaria) til helgen.. Noen som har erfaring med dette området? Reiser sammen med min forlovede. Tar med mitt 1D MarkIIn og 24-105 F4L (masse minnekort og batterier).

24-105 er ikke veldig lite, men er vel ikke av de verste...

Om du tar de vanlige forhåndsreglene (ALDRI la ting ligge udekket til igjen i bilen, ikke legge ting fra deg når du er i et folkefylt område, alltid passe på utstyret ditt på standen, passe seg for innpåslitne gateselgere, etc etc. Spesielt så bør man ta det elektronikksjappe-selgerne sier med et par bøtter med saltsyre. ;) ), så burde ferien din på Gran Canaria gå knirkefritt. Min familie har vært en tur nede på Kanariøyene hver jul (på grunn av min mors helse) i 12 år nå, og vi har aldri vært frastjålet noe som helst. Dog har vi hørt en del historier. ;)

 

-MightyTwin.

Lenke til kommentar
Jeg har også hørt at mange teiper over Canon/Nikon logoene på kamera, eller konstruerer falske merkelapper til dem slik at det i større grad skal fremstå som billig dritt. Da må man jo selvsagt også kamuflere reima som tidligere nevnt.

 

Byttet ut kameraremmen min med en sort Loweprorem, men er ikke så vanskelig å se at en 1DIII er litt dyrere enn et normalt lite kamerahus.

 

Men har ALDRI følt meg truet etc med tanke på tyveri og ran på ferie.

Har trasket med kameraet og 70-200 ganske fritt i Praha, Warszawa, Mallorca, you name it.

Men har alltid lås på kamerabagen når jeg ikke har kameraet fremme.

Går du rundt og ser redd ut så tror jeg de plukker deg ut ganske lett :)

 

Andreas

Lenke til kommentar
Jeg har etterhvert kommet til at det ikke er noe poeng i å ha dyrt kamerautstyr dersom man ikke bruker det...

 

Har derfor tegnet fullverdiforsikring, så det ikke er noen krise om det blir stjålet/ødelagt.

 

 

Jeg trenger å fornye min forsikring, kan jeg spørre hvor og hvilken forsikring du har? Evt pm.

 

Slenger meg med der, har lyst å forsikre utstyret når D300 kommer å har begynt å snuse på overflaten for å finne ut hva som er best.

Har verdigjenstandforsikring i Gjensidige, betaler en drøy tusenlapp i året for utstyr med en verdi på drøyt 50K.

Er totalkunde, så det er sikkert noen rabatter inne i bildet på den tusenlappen.

Lenke til kommentar

Det beste er vel å ta med et Nikon kamera og nikon utstyr. Ok, det blir litt dårligere bilder, men det er jo det tryggeste... det er vel ingen tyver som er dumme nok til å stjele det? :p Bare tuller, ikke skyt!

Fra spøk til Halvor: Ting halvor kan gjøre for å ikke få sitt Kamera stjælt er for eksempel å tenke hvor og hvordan man står og tar bilder.

Tenk deg dette: Du har kamera rundt halsen. Du ser noe du vil ha bildet av, og skal bytte objektiv. Du setter sekken ned, bytter objektiv til telezoom, reiser deg opp, ser inn i søkeren, kommer på 5 sekunder etterpå at du ikke må la sekken stå ved siden av deg mens du tar bilder og heller putte den på ryggen. For seint!! Nå kan du bare gå tilbake til hotellet ditt og fylle ut reiseforsikringspapirer. Man må ALDRI slippe kamerabaggen. Den skal ALLTID holdes eller sitte på ryggen. Det er best slik ;).

Men om du har et nikon-kamera og det blir stjelt så er vel ikke det så ille? Er jo bare å kjøpe seg et ordentlig (Les: Canon) et. :p ? hehe

Oisann, nå er jeg kanskje i gang og skape flamewar, håper nikon-(mis)brukere ikke tar det så tungt da;)

 

Canon - You can;)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått så dekker verdisakforsikring tabber og ulykker og sånt også, MEN noen av de kjedene som elkjøp, tilbyr forsikringer som ikke dekker slike ting. Jeg er også enig i at reiseforsikring er kjekt å ha, og at mange har de fra før, men man må huske å se hvor mye den dekker. Om den ikke dekker like mye som kamerautstyret er verdt, så bør man kjøpe en som dekker alt, og som evt. gjelder den perioden man er på reise. (Med mindre man bruker nikon da, er ikke stort og forsikre:P)

Endret av Andrs
Lenke til kommentar
Ja, høres greit ut det der, bigben247... (men liker ikke å drasse med så mye..det er en annen sak. Grunnen til at jeg for en del år tilbake kjøpte et mini kompakt kamera, var vel nettopp at det var så lett å ta med seg, Minolta speilrefleksen ble som oftest liggende på rommet... :no: ) Jeg har bare ett 4GB minnekort til kamera, men det får vel holde for 14 dager det, vet ikke hvor mange bilder det blir på beste oppløsing - ikke raw da -

RandiA

 

Bare et lite tips her i forhold til å ha med seg 1 minnekort på reise; har du ett, så mister du alt om du først skulle miste. Jeg har med meg 2-3; 1GB/2GB kort, og backer alltid opp på kvelden på hotellet... Skjønt, gjør du det siste, så kan du også ha et 4GB kort da.. :)

 

For meg hadde det nesten vært verre å miste bildene fra en tur, fremfor selve kamera...

Lenke til kommentar

Mange er inne på god forholdsregler. Men ser at et punkt ikke er tatt med. Ryggsekkens glidelås. Her er det mange varianter. Glidelåser er normalt lett å åpne for kjeltringer. Og da blir det problem hvor ryggsekkens glidelås går langt ned på siden - innholdet blir fort stjålet. Dermed må man sikre glidelåsen på en eller annen måte. Dette kan være så enkelt som at punktet hvor glidelåsholderene er, er beskyttet av en flapp med borrelås, evt en lengre flapp festet på ryggsekkens bakside. En dobbelt innside er også bra (et ekstra hinder for de som benytter barberblad for å nå innholdet i lommer og ryggsekker).

 

En annet forhold. Noen nevner det å ha billig kamera (evt. utgi et kamera for å være billig). Tenk deg situasjonen. En kjeltring lever et sted hvor 10 kroner kan holde liv i en familie i flere uker. Uansett verdi på det han stjeler vil han være fornøyd så sant det finnes kjøpere. I visse strøk er de villige til å drepe for en femtilapp (norsk verdi). Og vi nordmenn på reise (uansett hudfarve) er kledd og oppfører oss som om vi er svært svært rike. Dermed antas det at vi har verdier med oss (selv om det ikke alltid er tilfelle - sett med våre øyne). Et billig kamera er selvsagt like atraktivt som et dyrt - kanskje mer grunnet omsetlighet. Og for oss (som andre har nevnt) er bildene vi allerede har tatt av større verdi en selve kameraet.

 

Konklusjon? Jeg har ingen fasit. Jeg har bare noen små råd. Oppbevar utstyr i en anonym veske/ryggsekk. Påse at glidelåser er sikret. Vær flere i følge. La gjerne noen være bakerst (noen som ikke har ryggsekk). Vis ekstra aktsomhet i farlige strøk. I Norge har vi ingen problemer med å gå i paralellgaten til hovedgatene. Men mange steder (også USA) er det en farlig manøvre.

Lenke til kommentar
Jeg skal til Puerto Rico (Gran Canaria) til helgen.. Noen som har erfaring med dette området? Reiser sammen med min forlovede. Tar med mitt 1D MarkIIn og 24-105 F4L (masse minnekort og batterier).

24-105 er ikke veldig lite, men er vel ikke av de verste...

 

Du har kanskje allerede dratt?

 

Jeg har bodd på GC i 3 år, det første halvåret i Puerto Rico. Ta vanlige forholdsregler så går det bra. Kanariske mennesker er veldig ærlige, dog skal det sies at alle turiststeder også lokker til seg uærlige folk. Et stort problem på Gran Canaria er ulovlig innvandring fra Afrika, så i parker o.l. er det en del folk som kan være ubehagelig nærgående. Bare ikke gå der på kveld/natt alene og stopp for å prate med folk. Da svermer de rundt deg.

 

Vi opplevde aldri at noe ble borte på den tiden vi bodde der............

 

God ferie. En av de store fordelene på GC er at det nesten alltid finnes et sted med bra vær. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...