Gå til innhold

Dual system


harald_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan gå inn i Kontrollpanelet og systembehandlig... Under "Computer" skal du ha "ACPI Multiprocessor Computer" elr.no Har du bare vanlig "ACPI Computer" så kjører den bare med en cpu :( (det er i så fall bare å skifte)

'

Eller så kan du ta opp "Task Manager'n" og under "Performance"-tab'en skal du få opp to CPU-grafer ...

Lenke til kommentar
Du kan gå inn i Kontrollpanelet og systembehandlig... Under "Computer" skal du ha "ACPI Multiprocessor Computer" elr.no Har du bare vanlig "ACPI Computer" så kjører den bare med en cpu :( (det er i så fall bare å skifte)

'

Eller så kan du ta opp "Task Manager'n" og under "Performance"-tab'en skal du få opp to CPU-grafer ...

 

Det er ikkenoe i kontrollpanelet mitt som heter systembehandling. Det nærmeste er system, hvis jeg trykker på den kommer det samme vinduet som når du høyre-klikker på min datamskin og velger egenskaper. Når jeg åpner task manager viser den to cpu-grafer. Det er mulig det bare er cpumark som ikke forstår at jeg har to cpuer.

Lenke til kommentar
jeg har to cpu er. (se sign) Må jeg fortelle windows at jeg har to?  

I MBM 5 ser jeg at den aldri bruker mere enn at det til sammen blir ca 100%. For eks bruker den 60% på cpu1 og 40% på cpu2.  

I CPUmark99 får jeg 77,9p. Jeg tror jeg fikk like mye når jeg bare hadde en cpu.

Du får en økning på 15-20% med dual cpu systemer. Men da må og ha programmer som støtte det. Så støtter cpumark99 dual cpu systemer. Har du sp3 til win2k installert. Prøv dette programmet http://www.aida32.hu/aida32.php det kan finne ut nesten alt om hardwaren og softwaren på pc'en din?

Lenke til kommentar

Du får en økning på 15-20% med dual cpu systemer. Men da må og ha programmer som støtte det. Så støtter cpumark99 dual cpu systemer. Har du sp3 til win2k installert. Prøv dette programmet http://www.aida32.hu/aida32.php  det kan finne ut nesten alt om hardwaren og softwaren på pc'en din?

 

Akkurat hvor mye fortere ting går, avhenger veldig av programmet. I noen programmer øker ytelsen nesten lineært => nær dobling, andre gjør det ikke. Så å komme med noe fast tall som "15-20%" er egentlig nokså umulig.

 

Men ytelsen i ETT program er kanskje ikke alltid like interessant som ytelsen i FLERE programmer... Alltid like artig å kjøre flere dedicated spill-servere på en cpu når man er på link mens du spiller tunge spill på den andre :D

Lenke til kommentar
jeg har to cpu er. (se sign) Må jeg fortelle windows at jeg har to?  

I MBM 5 ser jeg at den aldri bruker mere enn at det til sammen blir ca 100%. For eks bruker den 60% på cpu1 og 40% på cpu2.  

I CPUmark99 får jeg 77,9p. Jeg tror jeg fikk like mye når jeg bare hadde en cpu.

 

CPUmark bruker bare EN cpu så vidt jeg vet iallefall.. så da skulle du ikke få noe mer etter min mening! Ellers er dual meget nice. ;) Har hatt dual MP1800+ selv en stund. Savner det ;(

 

Magnus

Lenke til kommentar

Kjetil Lura.

 

For å ha en ting klart så er Hyperthreading og ett system med 2 CPU`er to forskjellige ting. Ett system med 2 CPU`er kan skalere fra 0 til 100% i ytelse teoretisk. I praksis sier vi pluss minus fem prosent av dette.

HT er noe helt annet som muligjør at flere prossestråder kan behandles samtidig. Hvis programmet da støtter dette får vi en ytelses økning. Pentium 4 3.06 GHz med Hyperthreading vil alltid være en Pentium 3.06 GHz med Hyperthreading. Den muliggjør den fordel og kjøre flere tråder samtidig.

 

Jeg har selv de siste to årene kun brukt systemer basert på to prossesorer og ytelsen kan skaleres mye mer enn 15-20%.

Lenke til kommentar

Under tester utført for å kunne kalkulere ytelsesøkning med et dual system, er det i enkelte tester, der programmene støtter flere CPU'er, blitt målt nesten dobbel ytelse, og i andre programmer, som ikke støtter flere CPU'er, er ytelsen nær den samme som 1 CPU! Så 15-20% er i gjennomsnitt av det maskinen brukes til hos en normal bruker!

 

Konklusjonen i testen hos HW, var om jeg ikke tar helt feil at man ikke hadde den helt store økningen i ytelse på et dual system. Har man allerede et dual system er det jo greit å få brukt det maksimalt! Og da må man kjøre programmer som støtter flere CPU'er! Selv om Win2k støtter flere CPU'er betyr ikke det at man får ytelsesøkning i alle programmer. Det betyr bare at i Windows kjører man med 2 CPU'er og at man kan i de programmer som støtter det, kjøre med 2 CPU'er! Men maskinen vil nok være ganske fin som en server, med SCSI RAID 5 i tillleg så har du en fin filserver e.l. Dyrt blir det og :D

Lenke til kommentar
Kjetil Lura.

 

For å ha en ting klart så er Hyperthreading og ett system med 2 CPU`er to forskjellige ting. Ett system med 2 CPU`er kan skalere fra 0 til 100% i ytelse teoretisk. I praksis sier vi pluss minus fem prosent av dette.  

HT er noe helt annet som muligjør at flere prossestråder kan behandles samtidig. Hvis programmet da støtter dette får vi en ytelses økning. Pentium 4 3.06 GHz med Hyperthreading vil alltid være en Pentium 3.06 GHz med Hyperthreading. Den muliggjør den fordel og kjøre flere tråder samtidig.

 

Jeg har selv de siste to årene kun brukt systemer basert på to prossesorer og ytelsen kan skaleres mye mer enn 15-20%.

Ja vegard20 det er eg helt klar over, men prinsippet er det samme. Pentium 4 3.06 GHz er også den første prosessoren med Hyper-Threading (HT) teknologien, som lar en enkelt prosessor opptre som to logiske prosessorer.

Lenke til kommentar

Ja for all del. Hold HT utenfor dette. HT er SMT(Symetrisk MultiThreading), som sagt å at OS'et tildeler TO tråder cpu-tid samtidig. Da skjer byttet mellom de to trådene internt i CPUen og ikke på OS'nivå som det gjør ellers. De blir derimot IKKE behandlet samtidig av cpu'en ... for det er umulig med bare en kjerne.

 

Med ekte dual-systemer kan virkelig to tråder bli utført samtidig. Hvor stor ytelsesforskjell man ser er som sagt veldig avhengig av hva slags programmer du bruker... Et spill vil ikke ha spesielt mye glede av SMP, men f.eks en som encoder mp3 OG spiller vil se ganske bra ytelsesøkning. Mye mer enn 15-20% ...

 

Du merker hva dual-cpu gjør når du fyrer opp alle gameserverne for et 250-personers LAN og andre ting på en CPU mens du spiller på den andre ... Smekkert :)

Lenke til kommentar

Kjetil, her tar du litt feil, P4 3.06 ikke den første cpu'n som har HT, men faktisk P4 2.ettelleranna Ghz Xeon som var først med HT. at P4 3.06 er den første desktop prosessoren med HT er en annen sak..

 

over til topic'en.

 

 

jeg har to cpu er. (se sign) Må jeg fortelle windows at jeg har to?  

I MBM 5 ser jeg at den aldri bruker mere enn at det til sammen blir ca 100%. For eks bruker den 60% på cpu1 og 40% på cpu2.  

I CPUmark99 får jeg 77,9p. Jeg tror jeg fikk like mye når jeg bare hadde en cpu

 

det der kommer av at programmet du bruker ikke støtter multi-prosessering, MP, og de 60% pluss 40% bruket tilsvarer 100=50% total kapasitet (100% er to prosessorer).

smeller du igang f.eks en rendring i 3D-Studio Max som støtter MP, så vil cpu bruken forandre seg betraktelig, alt avhengig av rambus'n og hvor rask den er til å fore begge prosessorene med ny data til cpu'ene som da vil ligge mellom 60-90% bruk på hver prosessor, dvs 60-80% total cpu kraft er i bruk.

 

en annen sak er det at selv et program som ikke støtter MP vil ha fordeler på en dual maskin sammenlignet med en maskine med en enkel cpu på samme hastighet. grunnen til det er at OS'et er designet for to prosessorer og er i stand til å kjøre kernel'en utover de 50 prosentene som programmet du kjører bruker. kort fortalt, en cpu's maskin må multitaske programmet og bruke en del av cpu kraften til systemfunksjoner som lese fra hd, prosessere grafikk og andre bakgrunnsprosesser så programmet i realiteten ikke får mer en ca 95% tilgjengelig kraft. en MP maskin tildeler en hel cpu's kraft til programmet og når noe ekstra skjer så tilordner systemet seg ekstra kraft fra den andre cpu'n så i realiteten så får programmet 100% på en cpu pluss %% fra den andre til systemfunksjoner programmet kaller inn, derav opp til 110-120% total forbruk av 200% som to cpu'er kan i teorien levere. kort fortalt.. jommen sa jeg smør ;)

 

uansett, MP er kult, har selv en P3-933@1016. rocker vilt at jeg kan kjøre en dedikert 32manns CS server, svi plater, spille musikk og spille f.eks AWP2, CS, Q3 eller BF samtidig på maskinen, uten en eneste tendens til lagg på maskinen og null feilbrenninger :D

 

ett lite triks er å spesifisere hvilken prosessor hver enkelte prosess skal kjøre på, dette gjør du i taskmanageren med 'set affinity' (engelsk 2K, hva det blir på norsk må gudene vite...) på høyreklikk. sett f.eks winamp.exe på cpu1, nero.exe cpu1, iexplore.exe og EXPLORER.EXE cpu1 og fyr igang favorittspillet ditt som da vil defaulte på ledig resurs som blir cpu0. null lagg, maks stabilitet og maks phun :)

 

håper dette er med på å forklare litt.

Lenke til kommentar
Med den siste forklaringen din nå så sier du at en Pentium 4 3.06 med HT er like bra som to stykker uten HT. Det er så feil. Å nei dem er ikke to logiske dem blir oppfattet av OS og applikasjoner som logiske. 2 CPU`er er to logiske.

Nei det er du som sier? Eg sa samme prinsippet? Leser dere ikke tester, og husker dere ikke hvor dere leste dem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...