Gå til innhold

Sjanger for hvert tiår!


Juden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men er ikke egentlig alle sjangrene en blanding av blues og country som ble utviklet etterhvert og kom i forskjellige tiår.

 

Jeg tror at hver sjanger har hatt sitt tiår....

8965981[/snapback]

Les linken cun ga deg. Popmusikk er som nevnt en veldig upresis betegnelse, men opprinnelig var det musikk som hadde tilhørighet til lavkultur, imotsetning til klassisk musikk som ble regnet som høykultur. Derfor kan i prinsippet popmusikk brukes om Metallica såvel som Mariah Carey.

 

På hvilken måte kan du begrunne at hver sjanger har hatt sitt tiår?

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Håpløs diskusjon. Alle vet at både hair-metal'en og Samantha Fox'ish-låter var populære på 80-tallet. Hvordan skal man finne ut hva som veier mest?

 

Uansett, enig i LarsPs mening om at RnB/Rap har dominert veldig i det nye årtusnet (bare se på Billboard-listene), men ikke helt enig med at 90-tallet var hip-hop. Vi hadde da en svært populær sjanger kallt grunge og deretter kom det en ny bølge av punk inn. Dancesjangeren ble også svær med band som 2 Unlimited og den grusomme røkla. De er iallefall sjangre som døde, mistet mye energi eller oppmerksomhet før århundreskiftet var et faktum.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Har billboard top 100 fra hvert år mellom 1970 og 1990. Nå er jeg ikke noe flink med sjangere og sånt, men det inntrykket jeg har fra de to tiårene er:

 

70-tallet: Elektrisk orgel, fioliner, "funk" og "boogie". f.eks: ABBA, Eart, wind and fire, Wild Cherry, Queen etc.

 

80-tallet: Synth, tyngre rock. Styx, Alphaville, madonna, michael jackson, prince, wham, springsteen.

 

Men det er ingen fasit :)

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar

90 tallet var jo grunge også utrolig stort da... men 80 tallet vil jeg si at slikt som michael jackosn, bon jovi osv var stort.....så la oss si rock på 80 tallet. men rocken begynte og komme for alvor på 70 tallet mener jeg.

 

Men dette vil jeg si blir utrolig vanskelig og definere hva som rådet på denne tiden.

Så kort sagt...pop musikk har alltid vært størst :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...