Gå til innhold

Billig ups hos kompeltt - duger den?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Komplett har nå fått en meget billig ups på lager. Det er en Inform Guard Standby 500VA og koster bare 395 kr. Jeg kunne trenge en UPS eller to til en server og en annen maskin som har vært kjekt om ikke gikk ned for det minste strømbrudd. Vil denne UPS`en duge eller er det rett og slett bare skrap? Har fra før en APC Back-ups 500VA UPS som jeg er meget fornøyd med, men den har gått opp i pris nå. Og med den prisen der har jeg jo råd til to! :w00t:

Endret av rolvs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Med et batteri på 12V/7A så har man 84W tilgjengelig på maks.

Med en standardpc, så bruker vel den si 500w, så den vil nok ikke holde ut lenge. Det er vel derfor den er så billig, også.

Men hvis det kun er for å ta strømblink så duger den vel?

Lenke til kommentar
Med et batteri på 12V/7A så har man 84W tilgjengelig på maks.

Med en standardpc, så bruker vel den si 500w, så den vil nok ikke holde ut lenge. Det er vel derfor den er så billig, også.

Men hvis det kun er for å ta strømblink så duger den vel?

8965747[/snapback]

 

Om jeg ikke husker feil har også ups`en jeg har nå, en APC Back-UPS 500 VA også bare 7 ah batteri, og den holder oppe to servere (Ikke kraftige servere) i minst 15 minutter. Er det noen grunn til at denne skal holde kortere?

Lenke til kommentar
Med et batteri på 12V/7A så har man 84W tilgjengelig på maks.

Med en standardpc, så bruker vel den si 500w, så den vil nok ikke holde ut lenge. Det er vel derfor den er så billig, også.

Men hvis det kun er for å ta strømblink så duger den vel?

8965747[/snapback]

 

Forskjell på A og Ah. 500W for en standard PC? Da snakker man om en tungt lastet quad core med mange disker og grafikkort i SLI.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg kjører per dags dato en filserver (2,6ghz med 7 harddisker) og min egen maskin (dual 3.2ghz, 2 hd's og radeoen x1950), pluss 3 19" LCD skjermer, en 3com switch, en dlink wireless hub og ett logitech formula force ratt. De trekker TILSAMMEN (etter boot, vanlig belastning, dvs. bittorrent, outlook, osv (mao. ikke gaming)) ca. 290w..!!

på en APC Smartups 1000 så holder den de oppe ca. 30 min.

 

håper dette var til noe hjelp.

jeg ville tro at 2 slike ville være plenty for hjemme bruk! (også trenger man jo ikke lenger bekymre seg stort for lynnedslag osv. så anbefaler å kjøpe en sånn hvis man har litt dyrere TV/suround anlegg og jeg da :p )

Lenke til kommentar
jeg ville tro at 2 slike ville være plenty for hjemme bruk! (også trenger man jo ikke lenger bekymre seg stort for lynnedslag osv. så anbefaler å kjøpe en sånn hvis man har litt dyrere TV/suround anlegg og jeg da :p )

9023100[/snapback]

Hvorfor trenger man ikke å bekymre seg over lynnedslag?

Lenke til kommentar
Denne er faktisk enda billigere hos PCutstyr.no, 341kr.

 

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=168119

9023273[/snapback]

 

Takker for tipset! Når det er SÅ billig så bestiller jeg meg en og tester ut om den duger. Om ikke får de den tilbake ganske fort.

 

En bakdel med denne boksen er at den ikke kan kjøre ned maskinen om strømmen er borte lenge. Men hele tiden jeg har hatt UPS på ene serverene hjemme har jeg ikke hatt behov for å kjøre ned maskinen siden strømmen aldri har vært borte så lenge.

Lenke til kommentar

På noen UPS-er så kan man bytte batteri. Da kan man kjøpe et schwææært batteri hos f.eks. Biltema og få timer med kapasitet. Man må da seff. strekke kabler og ha batteriet stående separat. Også stor fordel med forsegla/lukkede batterier da man slipper å strekke slange til lufting.

Lenke til kommentar
På noen UPS-er så kan man bytte batteri. Da kan man kjøpe et schwææært batteri hos f.eks. Biltema og få timer med kapasitet. Man må da seff. strekke kabler og ha batteriet stående separat. Også stor fordel med forsegla/lukkede batterier da man slipper å strekke slange til lufting.

9030969[/snapback]

 

Hvordan blir det da med elektronikken i UPSen? Ser den automatisk at det er større batteri og tilpasser seg dette?

 

Biltema har jo godt utvalg i billige blybatterier. I en 500 VA ups sitter det vanligvis et 7 ah batteri, og på biltema har de jo batterier opptil 38 ah for 499 kr.

Lenke til kommentar

USP-en trenger ikke se kapasiteten på batteriet. Den ser bare et batteri. Eneste forskjellen er jo at den vil lade lengre på et større batteri. Siden denne strømmen sansynligvis ikke er særlig stor så kan det ta veldig lang tid på et stort batteri. Men når man som regel har strøm i huset i over 364 dager i året så skal ikke det være noe problem.

 

Edit: En 50-lapp ekstra så har du 60Ah.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
USP-en trenger ikke se kapasiteten på batteriet. Den ser bare et batteri. Eneste forskjellen er jo at den vil lade lengre på et større batteri. Siden denne strømmen sansynligvis ikke er særlig stor så kan det ta veldig lang tid på et stort batteri. Men når man som regel har strøm i huset i over 364 dager i året så skal ikke det være noe problem.

 

Edit: En 50-lapp ekstra så har du 60Ah.

9031048[/snapback]

 

Hei,

 

Dette er ikke helt korrekt. Et større batteri har også somoftest lavere intern motstand når det er tomt. Da vil trekke mer strøm under lading, hvis laderen inni upsen ikke har tilstrekkelig kapasitet \ regulering av ladestrøm vil upsen enten bli ødelagt, eller merke dette og vise at batteriet må byttes.

 

Jeg vil tro at en vanlig UPS vil slå ut på det siste alternativet jeg skrev. De UPSer for hjemmebruk er laget etter et batteri, som har den samme minimumsmotstanden. Noen UPSer produsert for bedrifts\prof. løsninger har muligheten for å koble innpå batteripakker, disse har laderegulering.

 

mvh, ATG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...