Gå til innhold

Fremkalt min første film! Men har et par spørsmål.


Anbefalte innlegg

For første gang siden jeg tok Foto på ungdomsskolen (14 år siden) har jeg prøvd meg på fremkalling.

 

Jeg gikk til FotoVideo Bergen og kjøpte en flaske Kodak T-max RS og en flaske Ilford Rapid Fixer (begge disse var eneste alternativ i butikken).

 

Jeg blandet ut begge kjemikaliene i riktige forhold, og satte i gang. Fremkallingstider og slikt ble funnet på The Massive Dev Chart på nettet.

 

Jeg fremkalte en Ilford FP4 (120-film) i 7,5 min ved 24 grader. Fremkallingen ble bra, men kameraet jeg brukte var ikke helt topp, så bildene ble så som så.

 

Så kommer jeg til problemet mitt. Jeg leste i bruksanvisningen til fremkalleren og fixen, og fikk inntrykk av at begge kunne brukes på nytt. Jeg "replenishet" T-maxen med 45 ml ekstra fremkaller (det stod i bruksanvisningen at det kunne gjøres).

 

Deretter fremkalte jeg en Ilford Delta 100 i 6 min ved 24 grader. Denne hadde jeg store problemer med å få inn på spolen, så filmen ble litt oppskrapt og fæl. MEN: Det kom noen hvite flekker (nesten som malingssprut) på filmen etter fremkalling. Den virket også "skjoldete" midt på filmen.

 

Jeg gjorde som forklart i en annen tråd, brukte ikke stopp, men skylte to ganger med vann. Fikserte i 3 minutter. Skyllingen foretok jeg i ca 7 minutter i rennende vann.

 

Da lurer jeg på om jeg:

 

A) Ikke burde brukt fremkaller på nytt.

B) Ikke burde brukt fix på nytt.

C) Ristet for mye på fremkalleren så det kom bobler og skum og enkelte deler av filmen ikke ble fremkalt.

D) Pga den dårlige spolen kom enkelte deler av filmen (midten) borti hverandre under fremkalling og ble ikke skikkelig fremkalt.

E) Jeg fikserte for kort tid.

F) Jeg skylte for kort tid eller med for sterk vannsprut.

 

Er det noen som har synspunkter om dette? Jeg skal se om jeg får scannet inn noen bilder senere så jeg får sett skikkelig hva som gikk galt med film 2.

 

Forresten:

G) Var fremkallingstidene jeg valgte omtrent riktige? Har på følelsen at negativene ble litt overeksponerte, men det kan ha vært kameraenes feil.

Endret av Det Skumle Fjellet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A) Jeg pleier ikke å bruke fremkaller på nytt, selv om det er mulig. Jeg synes det er greiere å forholde seg til "one-shot" og da introduserer man ikke så mye møkk i fremkallingsprosessen heller.

 

B) Fix kan godt brukes på nytt, men begynner det å lukte piss av den er den oppbrukt og må kastes. Ferdig utblandet fix bør oppbevares på lufttett flaske.

 

C) Slutt med det! Agiter først i 30 sek, rolig, og deretter i ca 10 sek hvert 30 sek. Jeg pleier også å agitere under fikseringen, men det er strengt tatt ikke nødvendig.

 

D) Lite å gjøre med dette i ettertid, annet enn å kjøpe bedre spoler. De beste spolene er av merket Paterson. De er laget i en plasttype som glir lett og tåler mye. Hold spolene rene og ta dem ikke fra hverandre med mindre det er absolutt nødvendig.

 

E) Klipp av flippen på filmen og ha den oppi trakten i tanken mens du fikserer. Sørg for at du har nok fix i til at den dekkes helt (det gjør ingen ting at du tar mye fix i, siden du skal bruke den på nytt). Når flippen er helt gjennomsiktig, er filmen halvveis fiksert. Det er mao bare å doble tiden.

 

F) Det sies at du skal skylle ett minutt for hvert år du vil negativene skal vare. selv pleier jeg å skylle i 20-30 min. Pass på å ikke bruke for varmt eller for kaldt vann.

Lenke til kommentar

Først: tusen takk for svært nyttige svar!

 

A) Jeg pleier ikke å bruke fremkaller på nytt, selv om det er mulig. Jeg synes det er greiere å forholde seg til "one-shot" og da introduserer man ikke så mye møkk i fremkallingsprosessen heller.

Tror jeg skal følge det rådet. Har du eller noen andre noen tips om billig(ere enn Tmax) fremkaller som kan kjøpes i Bergen?

 

C) Slutt med det! Agiter først i 30 sek, rolig, og deretter i ca 10 sek hvert 30 sek. Jeg pleier også å agitere under fikseringen, men det er strengt tatt ikke nødvendig.

Tas til etterretning...

 

E) Klipp av flippen på filmen og ha den oppi trakten i tanken mens du fikserer. Sørg for at du har nok fix i til at den dekkes helt (det gjør ingen ting at du tar mye fix i, siden du skal bruke den på nytt). Når flippen er helt gjennomsiktig, er filmen halvveis fiksert. Det er mao bare å doble tiden.

Godt tips!

 

F) Det sies at du skal skylle ett minutt for hvert år du vil negativene skal vare. selv pleier jeg å skylle i 20-30 min. Pass på å ikke bruke for varmt eller for kaldt vann.

8954055[/snapback]

Note to self: Skylle lenger!

Endret av Det Skumle Fjellet
Lenke til kommentar

Et par andre ting mht filmfremkalling:

 

1) Man trenger ikke bruke stoppløsning. Vann fungerer helt fint, men dersom du insisterer, kan du lage din egen stopp ved å blande ut hvit husholdsningseddik. Løsningen trenger ikke være spesielt sterk eller nøyaktig utmålt.

 

2) Jeg pleide å bruke Kodak HC-110, men det er en ren smakssak.

 

3) For ett trinn overfremkalling (dvs presse filmen ett trinn, eller kompensere for ett trinns undereksponering) bruk ca 135-150% av normal fremkallingstid. For to trinn, bruk ca 225%.

 

4) Unngå fremkallingstider under 4 min. For de fleste filmer vil ca 8 min være passe, men det finnes filmer der normal fremkalling er helt nede i 4,5 min eller helt oppe i 13,5. Jeg har noen tabeller etc i word for noen fremkallere. send meg en Pm hvis du vil ha dem oversendt digitalt.

 

5) Kodak D-76 er svært bra men er dyr og kinkig å ha med å gjøre. Den kommer i form av pulver som må røres ut i 65-graders varmtvann. Agfa Rodinal er også en grei fremkaller men gir forholdsvis store korn og høy kontrast. Rimelig og enkel. Ilford har også gode fremkallere som du bør vurdere.

 

6) Fuji ACROS 100 er LANGT på vei den beste svart-hvitt-filmen på markedet i dag, spesielt mht skarphet og resiprositetsfeil. Der Ilford FP4+ må ha fire trinn ekstra eksponering (ved lukkertider på 30 sek og over) klarer ACROS 100 seg med et halvt! ACROS fås i 35mm og 120-film, men desverre selges 4x5" varianten kun i Asia.

 

7) Det er fullt mulig å etterfiksere film, dersom den ikke ble fiksert nok i første omgang. Jo snarere des bedre, selvsagt. Det samme kan ikke gjøres med fremkalling. Når det toget er gått, så er det gått.

 

8) Svart-hvitt-filmer som er beregnet for fremkalling i maskin sammen med fargefilmer (dvs C-41) kan du også fremkalle selv, selv om ingen opplyser om det. Bruk 8-9 minutter fremkallingstid og gjør som vanlig.

 

9) Er du plaget med sorte prikker på filmen, kan det hende det er for mye jern i vannet du bruker i fremkallingen. Da kan du bruke destillert vann til å blande ut kjemikaliene med, eller filtrere springvannet ditt. Uansett kan filmen fremdeles skylles i vanlig ufiltrert springvann.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Takk for enda flere supre tips! De skal kopieres rett inn på dataen.

 

9) Er du plaget med sorte prikker på filmen, kan det hende det er for mye jern i vannet du bruker i fremkallingen. Da kan du bruke destillert vann til å blande ut kjemikaliene med, eller filtrere springvannet ditt. Uansett kan filmen fremdeles skylles i vanlig ufiltrert springvann.

 

Jeg fremkalte på jobben (laboratorium), så jeg brukte faktisk dest. vann. Proft!

 

Jeg bruker noen gamle tanker og spoler og et mørkerom i kjelleren her, og planlegger å kjøpe alt utstyr selv hvis jeg blir skikkelig hekta på filmfremkalling. :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder agitering: 10 sekunder hvert 30.sekund er i overkant mye, det holder lenge med 5.

Selv bruker jeg 10 sek pr. minutt og får fine negativer.

For mye agitering fører lett til overfremkalte negativer med for mye kontrast.

 

T-Max RS er laget spesielt for gjenbruk(replenish), så lenge du følger bruksanvisningen, går det nok bra.

 

Følg heller anvisningen fra Kodaks pdf om fremkallingstider til RS. The Massive Dev Chart inneholder mye tull.

Endret av Amund_Blix
Lenke til kommentar

Et annet sted der man kan få mange gode råd er www.apug.org. Veldig nyttig forum, og folk svarer villig på det du lurer på. Bare å lese litt der for å sette seg inn i engelsk fototerminologi.

 

 

Edit: Lykke til! Håper du får mye ut av dette! Har du tilgang på forstørrer også? Blir enda morsommere når du får laget ferdige bilder.

Endret av wedoe
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Tjohei, da hadde jeg også fremkalt min første film. Bildene var i utgangspunktet kraftig undereksponert (Brukte kun filmen som test på kameraet for å sjekke at alt fungerte.), så resultatet ble ikke noe særlig, men fremkallingen så ut til å være bra. Fremkalte en Kodak T-MAX 100 i 11min i 20grader.

 

Så i morgen skal jeg teste en ny film og muligens teste ut forstørring også.

 

Men et lite spørsmål før neste gang.

 

Gamlingen snakket om et slags fuktighetsmiddel for å forhindre skjolder på filmen under tørking. Bør jeg bruke dette og hva skal jeg evnt. spør etter i butikken?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Tjohei, da hadde jeg også fremkalt min første film. Bildene var i utgangspunktet kraftig undereksponert (Brukte kun filmen som test på kameraet for å sjekke at alt fungerte.), så resultatet ble ikke noe særlig, men fremkallingen så ut til å være bra. Fremkalte en Kodak T-MAX 100 i 11min i 20grader.

 

Så i morgen skal jeg teste en ny film og muligens teste ut forstørring også.

 

Men et lite spørsmål før neste gang.

 

Gamlingen snakket om et slags fuktighetsmiddel for å forhindre skjolder på filmen under tørking. Bør jeg bruke dette og hva skal jeg evnt. spør etter i butikken?

 

Jeg ser at dette er en gammel tråd, og du har sikkert fått svar på det, men jeg svarer uansett: Mirasol er den jeg bruker (siden forrige uke...), og den ser ut til å gi et godt resultat. Ellers er det visstnok noe som heter PhotoFlo også. Amund Blix kan nok mer om dette, vil jeg tro. Han hjalp meg i hvert fall på foto.no-forumet.. :)

Lenke til kommentar

Flekkene kan også komme av at du ikke fikk skydt filmen ordentlig kansje, skjedde med meg første gangen jeg prøvde og fremkalle selv, syns deter sinnsykt morsomt og fremkalle s/h film selv, har blitt noen ruller, har bare holdt på under et år.

 

Jeg trer også filmene selv. Fremkalle bilder er som og lære og sykle.

 

Selv skylder jeg alltid i 30-40 minutter.

Bruker også Ilford og Kodak kjemikaler :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...