Gå til innhold

Canon+full frame+EF-S...Finnes dette?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I mars gikk jeg til innkjøp av en Canon 400D og en 17-85mm EF-S. Jeg er rimelig fornøyd med denne, men nå ønsker jeg å utforske full frame samt vidvinkel og vurderer derfor en Canon 5D. Dessverre så jeg at sistnevnte ikke takler EF-S linser. Er det noen som vet om Canon planlegger et kamera som både har full frame og takler de nye EF-S linsene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

I mars gikk jeg til innkjøp av en Canon 400D og en 17-85mm EF-S. Jeg er rimelig fornøyd med denne, men nå ønsker jeg å utforske full frame samt vidvinkel og vurderer derfor en Canon 5D. Dessverre så jeg at sistnevnte ikke takler EF-S linser. Er det noen som vet om Canon planlegger et kamera som både har full frame og takler de nye EF-S linsene?

8945470[/snapback]

 

Nei. Canon kommer ikke med dette da det blir helt feil. EF-S objektivene har for liten bildesirkel til å brukes på fullformat; dvs at bildene blir som sirkler med sort ramme (mao. sterk vignettering). Det er også mulig at det er fysiske begrensinger i tillegg - det er det andre som vet mer om enn meg.

 

Vurderer du 5D, bør du parre den med 24-105mm f4 L IS istedet, dette er en av Canons beste zoomer. Etter et par timer med denne kombinasjon, er det er ikke sikkert at du synes 17-85mm er så bra lenger...

 

Tom

 

Edit: strammet opp formuleringene...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Vurderer du 5D, bør du parre den med 24-105mm f4 L IS istedet, dette er en av Canons beste zoomer. Etter et par timer med denne kombinasjon, er det er ikke sikkert at du synes 17-85mm er så bra lenger..

8945530[/snapback]

Snakker om kremkombinasjon, som kan fås til under 30k til sammen. Det er denne kombinasjonen, + 50/1,4 jeg har fått æren av å leke litt med. Det må være en av de beste zoomene jeg kjenner til. Den er bare helt fantastisk, sett bort fra på et punkt, fortegningen på 24mm. Noe annet er vel ikke å vente, det er tross alt en normalzoom med bra rekkevidde. Suppler med en 17-40 for de bildene som krever rette linjer, så er du i havn.

 

Erwin Putz har den zoomen Tom nevner som sin favorittzoom. Det sier ikke lite at verdens største autoritet på Leica (han er konsulent for optisk avdeling) ytrer seg slik om et objektiv fra andre enn gode, gamle Leica.

 

Edit: Tyske Colorfoto er kjent for sine upersonlige og kliniske tester av optikk, og de hevder at Tamron 28-75/2,8 er den rimeligste normalzoom som faktisk er god nok for 5D. Det er også et godt vitnesmål, og kanskje et alternativ for de som kun ønsker å bruke fastoptikk til sitt seriøse arbeide, og kun trenger en zoom til ferie og familiebilder.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...