Gå til innhold

Hvordan oppstod det første programmet?


Anbefalte innlegg

Kom bare plutselig til å tenke på hvordan det første programmet ble til. I dag skriver vi jo nye programmer i andre programmer, f. eks. notisblokk...

Men det første programmet hadde jo ikke noe annet program å bli skrevet i, så hvordan ble det til? Jeg gjetter at vi står ovenfor en person med alvorlige fritidsproblemer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjah.. siden du allerede sitter å funderer kan du jo like godt fundere på hva som var den første datamaskinen..., når du har funnet ut av det så har du vel en liten tjangs å finne ut hva som var det første dataprogrammet.

 

Men om du skal ha det første programmet :-? (fungsjoner og rutiner satt sammen til å ende opp med et resultat), så blir det værre... men kan tippe at hullkortsystemet som ble brukt i tekstil-vever for noen hundre år siden (for å lage mønstre) var ganske tidlig ute... :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

De første datamaskinene var store som hus, og ble programmert ved at en fysisk koblet om på ledninger inne i selve datamaskinen.

 

Den første "hjemmedatamaskinen" hadde verken skjerm eller tastatur, og ble programmert ved hjelp av noen brytere foran på boksen :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Men de aller første programmene ble skrevet på 1800-tallet for The Analytical Engine. Selv om denne maskinen aldri ble bygd, så ble det jo lagd programmer for den og de ble da skrevet på papir.

 

hmm, trodde den het The Difference Engine jeg. Tide på å friske opp historien...

Programmeringsspråket til maskinen ble iaf laget av Lady Ada of Lovelace. Stemmer ja - en DAME!!

Lenke til kommentar
Det er mer naturlig å se på selve veven som et program. Hullkortene er programmets input.

 

jeg ser nå fremdeles på den som en kassettspiller ;)

 

Senere ble i hvert fall hullkort brukt til å lagre programmer .

 

Men for å svare på høna eller egget spørsmålet, og da tenker jeg på "dagens" datamaskiner, må de vel ha knota assembly til binært på egen hånd (?)

Lenke til kommentar

dere kan tro hva dere vil, men Jaquard veven ER den første programmbare teknologien som ble masseprodusert. hullkortene er kildekoden, veveprosessen er det kjørende programmet(prosessen om du vil), input er tråd, output er tøyet.

mye tidligere hadde vi såklart abakusen og pascals kalkulator

på slutten av 1800-tallet ble det benyttet tabulatormaskiner til folketellingen i USA, designet av herman hollerith, dette er starten på det vi i dag kjenner som IBM.

om dere er ber komfertable å tenke på computere som noe teknologisk så er det mere å ta avi mellomkrigstiden og utover, se da etter navn som Atanasoff, Zuse og Aiken. I dette tilfellet er det snakk om stoore saker bygd opp av enten releer eller radiorør i tusentall. de ble programmert ved å koble ledninger i hytt og pine.

computernavn som Colossus, ENIAC, Harvard Mark I og Zuse modellene er da ting å se etter

Lenke til kommentar

der må jeg hvertfall arrestere deg, Legion.

 

Hvordan kan hullkortene være kildekoden, hvis vevinga er programmet. Tråden er IKKE input. Hullkortene er i så fall input. Den ferdige duken eller hva den lagde er output. Tråden er i så fall ikke mere enn mediet output kommer på. (Papir/skjerm i dagens øyne)

 

Eller så mener jeg. All jokes aside

 

 

Edit:

 

Men la oss prøve å styre tilbake til hva det faktisk ble spurt om. Det står ikke direkte, men jeg går ut i fra, som jeg svarte i en tidligere post, at vedkommende spør om hvordan de lagde det første programmet til den første datamaskinen. (dvs sånn som vi sitter på nå'ish).

 

Er det som jeg svarte i en tidligere post at de satt og knota med de native instruksjonene til chip'en manuelt?

Lenke til kommentar
Jaquard-veven var først ute med hullkort, men den var jo ingen datamaskin, så det var jo egentlig ikke programmering i den forstand vi snakker om her.

 

hva er en datamaskin? en elektronisk boks? Nei, men en maskin som behandler data. Behandlet ikke veven data? Vil nå egentlig si det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...