Gå til innhold

Ubootbar hdd etter krasj i Vista

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Skriver nå fra min reserve-PC :(

Har Vista på min PC, med Seagate 320 gb Sata-disk. Tenkte å innstallere XP i tillegg, og satt derfor inn en 120GB IDE-disk. Bootet fra XP-installasjonscd, og fant etterhvert 3 harddisker. De to på SATA som jeg bruker i Vista ble listet som 131 gb kapasitet, mens de er på 320 gb. Jeg valgte å innstallere XP på IDE-disken, men fikk ikke lov fordi C: hadde feil filsystem (regner med at det ikke er så lett å ha XP og Vista likevel), takket nei til å formate C:.

Men til poenget:

Jeg starter dataen på nytt, er inni i Vista noen minutter før alt henger seg. Slår av dataen. Når jeg nå prøver å boote får jeg bare en blinkende _ øverst til venstre på skjermen. Kobler jeg harddisken til en XP-pc jeg har får jeg beskjed om at harddisken ikke er formatert.

1: Hva har skjedd?

2: Ingenting er skrevet på harddisken etter krasjen, regner med at det blir lett å finne igjen filer?

Takker for svar. Kvelden gikk i vasken :/

Endret av arehei
Videoannonse
Annonse
Skrevet

går nok greit å finne filene igjen ja. men det jeg tror er årsaken til at den viste for liten plass, er at du har en XP cd uten støtte for store disker. Hadde du hatt en XP cd med SP1 eller 2, så hadde den funnet riktig størrelse.

Har fått noe samme feil som deg før (med da i xp, ikke vista), etter at jeg la inn vanlig XP uten støtte for store disker, og begynte å bruke det litt.

Skrevet

Mulig du har fått korrupt partisjonstabell. TestDisk kan fikse det. http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Har sett andre som har fått samme problem ved å bruke CD uten 48-bit LBA.

Den gamle XP CD'en bør du kvitte deg med, den er ikke brukbar når du har disker over 120 GB. Bruk Autostreamer til å lage deg en ny CD med SP2 integrert.

Skrevet

Takker for svar.. Har koblet den til XP SP2 pc'en min igjen nå, og skal prøve Testdisc og se hva jeg får til. Regner med at det ikke går på 2 sekunder å skjønne alt hva programmet har å by på :)

Går jeg på Datamaskinbehandling vises disken som 128 gb ledig og partisjonert plass, med 170 gb utildelt. Husker ikke helt hvor mye jeg har på den, men betyr dette noe viktig?

Takker igjen for hjelp. Det beste hadde vært om jeg fikk harddisken opp å går uten å miste noe, men å hente ut de filene jeg trenger er ikke verdens verste ting heller..

Skrevet (endret)

Fikk tips om å prøve Vista-CDen og det fiksa selvfølgelig problemet. Kjørte programmet som retter oppstartsfeil, og den fikset min korrupte partisjonstabell på ganske så få millisekunder :)

Nå er jo problemet fikset, men skulle gjerne visst hva det var som skjedde? Hadde det noen sammenheng med mitt mislykkede forsøk på installasjon av XP minutter før?

edit: Og der sa pcen forvel igjen.. Regner med at det bare er å kjøre VistaCDens program igjen, men hjelper ikke stort om dette skal skje hvert 5. min..

edit: Formaterer og legger inn Vista på nytt uansett nå.. Er en del feil på pcen så kanskje det av en eller annen grunn gjør alt bedre.

Endret av arehei

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...