Gå til innhold

Studere i Frankrike – norsk bank? Fransk?


kjetil02

Anbefalte innlegg

Jeg skal studere i Frankrike hele studieåret 2007-2008, og lurer i den forbindelse på hva som er mest praktisk ifm. VISA-kort el.l.. Det viktigste er ikke nødvendigvis å få det billigst mulig, men å få det enklest og mest praktisk til, både i forhold til lånekassen (én stor utbetaling i starten av semesteret i motsetn. til en liten hver måned), og i forhold til betaling av regninger og daglige utgifter.

 

Råd? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde nok ikke svart så seint. Hvis du må betale regninger er det nok betraktelig enklere hvis du har en fransk bankkonto. Alternativt regner jeg med du kan gjøre det mot et gebyr i skranken på en bank, men hvis det er som i Norge og du må betale mange blir det tungvint og dyrt.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Jeg har vært på besøk i Frankrike, og har erfart at et bankbesøk kan ta en hel dag, selv med fransk konto. Det er kanskje en løsning å få seg fransk nettbank, men det spørs om de har sånt der nede – de hater å gjøre ting praktisk. :roll:

 

Noen jeg snakket med mente det beste var å få seg skandiabanken-kort, men de sier at jeg må være "bosatt i Norge". Er jeg det når jeg studerer i Frankrike?

Lenke til kommentar
Min bror har forresten bodd utenlands (mye lenger borte enn Frankrike) i 2 år, og skal være der et år til. Han har hatt Skandiabanken hele tiden uten at det har vært noe problem.

8942935[/snapback]

Det er ikke nødvendigvis noe praktisk problem, men litt dyrere i lengden. Bruk av kort i utlandet er alltid med et ekstra valutapåslag, som regel på 1.75 %. Et forbruk på 100.000 blir da 1750,- dyrere enn om pengene hadde blitt brukt i Norge.

 

Men det kan være kostnader ved å ha kort og bank i Frankrike også, så det greieste er å ta med seg et norsk kort (helst flere i tilfelle noe skulle skje med det ene), og undersøke hva det koster der nede.

Lenke til kommentar
Man må betale valutapåslag for overføringen av pengene uansett om man henter dem ut gjennom kortet eller overfører fra konto til konto.

8943883[/snapback]

Nei. Valutapåslaget er noe VISA-tar, evt andre kortselskaper. En overføring til Frankrike gjennom SWIFT-systemet (bruk av IBAN/BIC, noe som vel også er påbudt per i år) er i tillegg berørt av EU-regler, som bl.a. innebærer gebyrprising til innenlandske priser såfremt overførselen foretas i EUR (noe som naturligvis ikke er noe problem eller merkostnad).

 

Enkelte banker tar riktignok gebyrer for utenlandsbetalinger, uten at det per se har noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Snakket med kompisen min som bodde der ett år, nå er minnet fra gårsdagen rimelig bedugget, men essensen i det var at fransk bankkonto var et must, da den franske stat nektet å betale deg "boligstipend" eller noe i den duren om du ikke hadde det.

 

Sjekker var også en stor greie der nede, det var bl.a. eneste måten man kunne betale for årskort på metroen med, av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Skandiabanken er gebyrfri.

8944508[/snapback]

 

Ikke nødvendigvis korrekt, de definerer gebyr litt annerledes enn hva de fleste mener. Jeg mener en kostnad = gebyr. SkandiaBanken til dels gebyrfrihet og til dels ett og annet skjult gebyr.

 

For eksempel vil en overføring til utlandet være "gebyrfri", men valutakursen er ofte så dårlig at det kan lønne seg å betale gebyr for å få gunstigere kurs i andre banker. Beløpet som overføres avgjør hva som lønner seg.

 

Det du betaler for Visa-kortet heter årsavgift, men er da like fullt etter min mening et gebyr.

 

Uansett, banken er god innenfor enkelte tjenester så jeg har lite å utsette på den.

Lenke til kommentar
For eksempel vil en overføring til utlandet være "gebyrfri", men valutakursen er ofte så dårlig at det kan lønne seg å betale gebyr for å få gunstigere kurs i andre banker. Beløpet som overføres avgjør hva som lønner seg.

Jeg nevnte det med valutapåslag (eller dårlig kurs, om man vil kalle det det) to meldinger over den du kommenterte. Det med gebyrfri var derfor bare et svar til den som sa at man også må legge til gebyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...