Gå til innhold

Manhunt 2 bannlyst i Storbritannia (PS2/Wii)


Anbefalte innlegg

Fenris1911, Du skriver blant annet at kun en eneste studie følger barn over flere år. Det er galt.

"Det er vanskelig å ta et standpunkt i denne debatten, fordi det simpelthen ikke finnes entydige vitenskapelige data som gir grunnlag for sikre konklusjoner." - Dette er også galt, og jeg kan si med ganske stor sikkerhet at du har hentet dette fra media.

 

Nei. Dette henta eg fra ein forskar ved SINTEF og ein psykolog ved UiO.

 

Problemet ditt er at du har funne dine kjelder i nokre amerikanske forskningsstudier og nekter å oppsøke andre kjelder, eller vender det døve øre til om du blir presentert noko anna. Det viste du ettertrykkeleg ved å aldri oppsøke dei kjeldene Cetram oppgav i den forrige tråden.

 

Det var forøvreg interessant at den eine forskningsstudiet du hadde brukt gjorde det på oppdrag fra ein organisasjon med ein agenda:

 

Founded in 1998, The Center for Successful Parenting, a 501©(3) organization, is committed to make the nation aware of the negative effects violent media has on children and to move the nation to action.

 

America's culture used to protect our children. Today they live in a society that glorifies violence. If they don't become conditioned to commit violence themselves, they live in fear of violent acts by others.

 

Our vision is to move parents, leaders in health, business, education, public safety and other disciplines to action in changing our culture to protect children from media violence in all formats.

 

Det er fleire enn media som kjøper og betaler forskningsrapportar altså.

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morsomt at du står fast på ditt, mens jeg forteller om det stikk motsatte. Leser du overhodet hva jeg skriver? Hvis du hører på hardbarka narkomane som har holdt på en god stund, vil de advare unge mennesker om å gjøre den samme feilen. Jeg har aldri hørt om noen hardbarka gamere som forteller at man ikke må spille voldelige spill for da kan man ende opp som dem. Dette er helt latterlig.

8925151[/snapback]

 

Du har blitt besvart flere ganger tidligere angående det samme. At du har en bestefar som har røykt daglig i 90 år beviser ikke at sigaretter ikke er helsefarlig. På samme måte som du og jeg har vokst opp med dataspill uten å sitte i fengsel dømt for drap, så beviser det ikke at mediavold er ufarlig. Forstår du nå?

8925193[/snapback]

 

Du har en utrolig nedlatende tone i innleggene dine, Pycno, som virkelig får frem mine mest aggressive sider. Tror faktisk du har gitt meg mer voldslyst enn noen av de hundrevis av dataspillene jeg har vært borti.

 

Men uansett, du snakker om at en og annen kjederøykende bestefar som har røykt i hele sitt og liv og ser er sunn som en fisk ikke er et bevis mot kreftfaren. Og det er helt korrekt, fordi man har millionvis av mennesker som faktisk har fått kreft, og dette er noe helt konkret som er målbart og verifiserbart.

 

MEen finner du det ikke litt underlig at du på Norges største spillforum med 120 000 medlemmer ikke har funnet ETT ENESTE medlem som har sagt at jo, jeg har spilt en masse dataspill og jeg har blitt voldelig, av det?

 

Eller at man på verdensbasis aldri har hørt en eneste gamer stå frem og si at "Jo, dataspill er veldig farlig, det fikk meg til å drepe naboen."

 

Og hvorfor er det bare superkristrne gærninger som Jack Thompson, Paven, eller folk som aldri har spilt et et eneste spill i hele sitt liv som sier det er farlig? Du må gjerne trekke frem AAP, eller hva de heter, men for å være helt ærlig tror jeg de har spilt like lite spill som pedagoger flest. Her er min utfrordring, og klarer du ikke å løse den, synes jeg alt du har hevdet har null for seg:

 

Finn meg en konkret gamer som har fått voldelige tendenser av spilling.

Lenke til kommentar

Vil bare gjøre oppmerksom på en ting her. Selv om Pnycopodia har mye fornuftig å si, ser det ut til at han fremdeles er helt blind for at det finnes seriøse forskere som har andre oppfatninger omkring disse problemstillingene enn de kildene han opererer med, har. Oppfatningene hans er i stor grad basert på visse kilder. Noen av dem er gode og seriøse (F eks den største organsisasjonen for amerikanske psykologer og en del av undersøkelsene han refererer til i denne tråden), andre er litt mer tvilsommer rent ut fra et akademisk og objektivt ståsted.

 

Noen av oss har tidligere forsøkt å vise dette til ham, og faktisk pekt direkte på vitenskapelige publikasjoner, lærebøker og fagmiljøer, men han fastholder fremdeles at absolutt all uenighet om dette skriver seg fra mediene selv, produsenter av voldelige medier eller direkte useriøse kilder. Disse påstandene han kommer med er beviselig feil. Jeg nevner det her ettersom han tydeligvis er fullstendig uvillig til å godta dette, eller i alle fall moderere de ekstremt påståelige utsagnene han kommer med. Når noen først drar frem store kanoner i slike tråder (i form av vitenskapelige data) kan det være en fordel at _hele_ bildet blir tatt frem, og ikke bare deler av det slik Pnycopodia velger å gjøre.

 

Når det er sagt, så er mye av det han har sier riktig, og mye er også vel fundamentert i vitenskapelige undersøkelser. Og til tross for det jeg skriver her, så er antageligvis Pnycopodia en av dem som har satt seg best inn i problemstillingene her (Mye bedre enn meg). Men han fremstiller på langt nær et komplett bilde av et svært vanskelig og komplekst fenomen.

 

(Nei - jeg akter ikke å forklare dette videre eller diskutere dette videre her. Interesserte finner ganske mye diskusjon omkring dette i en annen tråd --> https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=670273&hl= )

Lenke til kommentar

Synes å huske det var en del rabalder da Mortal Kombat II kom ut også. Fantastisk hvordan vi gjentar oss selv noen ganger i historien. Og det er garantert ikke siste gang heller.

 

Men på diverse mennesker her, høres det ut som videospill er direkte eller indirekte årsak til titusenvis av drap i året? Hvordan er det i det hele tatt mulig?

De eneste drapene jeg har hørt om, hvor spill eller fyfymusikk (Marilyn Manson? :!: ) i det hele tatt blir nevnt, er i US av A. Og hver gang er det "schoolshooting". Hva har det seg? Videospill blir da spilt over hele verden?

 

Jeg leste såvidt innledningen til oppgaven din, Pycno, og der står det noe som jeg syns er litt merkelig:

"Når politimenn hører om treffsikkerheten til Micheal Carneal blir de forbauset, ikke noe sted i

arkivene hos politiet, militæret eller i kriminalhistorien er det nedskrevet tilsvarende «bragder». Så

hvordan kunne gutten være i stand til dette? Hvor fikk guttungen denne utrolige drapsevnen ifra?"

Denne gutten var åpenbart veldig treffsikker, og fikk politimenn til å måpe osv. Fikk han denne evnen fra et dataspill? Hvorfor spiller ikke Swat, Fbi osv. dataspill? De blir jo mye flinkere til å skyte!

 

Jeg dro meg litt offtopic denne gangen også, men jeg syns du drar noen billige poeng der, om ikke jeg misforstod totalt, selvsagt.

 

(Hvorfor står det ingenting om Dee Snyder og da han var på høring i Usa? :) )

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke helt hva godt det spillet skal føre til..? :dontgetit:

 

Er det en positiv ting for samfunnet at unger har tilgang til spill som utøver blind vold med makabre metoder? (Ja, unger.. for jeg har til dags dato ikke sett mindreårige blitt nektet voksen-spill i butikken)

 

Får nesten håpe at det viser seg at barn tar skade av manhunt, for det virker som det er den eneste måten å overbevise folk..

8929312[/snapback]

 

Positivt? Ja definitivt. Synes du det er positivt at barn kan kjøpe Cannibal Corpse musikk, uten at det engang finnes noen lover som begrenser barn å kjøpe dette? Dette fra "Five Nails Through the Neck" fra albumet Kill:

 

Knock him out with chloroforn

Surreptitious trapping tack

Drag the body to the trunk

Take the captive into the house and down into the basement

 

Binding method is extreme

Unconscious I will pierce the hands and feet

Arms and legs nailed to the wood

Beneath the table blood is forming shallow pools

 

Perforate the abdomen

Punctured organs start to fail

Mounting pain revives the man

His gaze meets mine then panic starts, he is immobilized

 

Head is thrashing from the pain

I must nail it to the wood with long sharp nails

Penetration of the flesh

Five dozen nails will hold him down

 

Five nails

My hammer pounds them, the steel secures him

Five nails

My victim conscious, he is immobile

I raise my hammer and aim for the throat

 

Så kan du spør, hva er det som er positivt med at hundretusener hører dette? Tja, du kan jo bli med på konsert og si til fansen at dette er negativt og ødelegger samfunnet. Jeg merker meg slike holdninger her, dere som ikke liker slike spill, og sier til vi som faktisk gjør det, at det ikke er noe positivt med det.

 

Det finnes en god del "kids" som digger Cannibal Corpse, som tilsvarer Manhunt i musikkverdenen. Skal vi forby barn/ungdom å høre på Cannibal Corpse? De er tross alt delvis bannlyst i Tyskland.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Litt off-topic, kanskje, men angående vold og barn. Hørte akkurat på en barne-cd sønnern min fikk i dag:

 

"Fare, fare krigsmann. Døden skal du lide. Den som kommer aller sist skal i den sorte gryte."

 

Det er musikk for småbarna det, her skal man dø og krige og kokes levende i en sort gryte. Vold har alltid vært en kjempedel av menneskenes kultur, fra steinalderen til vår tid. Bare se på Bibelen, med all sin syke voldsforherligelse, eller eventyrene til brødrene Grimm. Det finnes til og med forskere som mener at voldstemaer er en nødvendig del av barns oppvekst og utvikling.

 

Dagens samfunn kan kanskje virke hypervoldelig, men jeg tror egentlig at de vestlige industristatene har mindre sivil voldsutøvelse enn det som var i gamle dager. Vi har sluttet å steine hverandre, brenne hverandre på bål, gifte oss med tiåringer, blodhevn, knivstikke hverandre som en del av festen. Norge har en høy andel spillegal ungdom, men vi har aldri hatt en skyteepisode forbundet med spilling, så vidt jeg vet.

 

Men for all del, det er gøy med litt hysteri og rock n roll rundt spillingen. Får meg til å føle meg litt slemmere når jeg chopper ned folk med sverdet mitt i Oblivion. Før jeg tar på meg tøflene og tusler til sengs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Nei. Dette henta eg fra ein forskar ved SINTEF og ein psykolog ved UiO.

 

 

Linken du gav var vel mere enn oppsumering og ikke noe ytring sånn sett. Artikkelen utelukker heller ikke at mediavold påvirker, og avslutter vel med å advare oss mot at unge banr spiller spill som GTA.

 

 

Du har en utrolig nedlatende tone i innleggene dine, Pycno, som virkelig får frem mine mest aggressive sider. Tror faktisk du har gitt meg mer voldslyst enn noen av de hundrevis av dataspillene jeg har vært borti.

 

8929538[/snapback]

 

Jeg synes du har en nedlatende tone når du bare påstår at vold i spill/media ikke er farlig uten noen form for kilder. Nå har det det bedret seg da et par andre endelig har komt med noe jeg kan forholde meg til og som jeg skal sette meg ned å studere nærmere, men det er ikke takket være din innsats.

 

Så kan du spør, hva er det som er positivt med at hundretusener hører dette? Tja, du kan jo bli med på konsert og si til fansen at dette er negativt og ødelegger samfunnet. Jeg merker meg slike holdninger her, dere som ikke liker slike spill, og sier til vi som faktisk gjør det, at det ikke er noe positivt med det.

 

 

8929754[/snapback]

Nå synes jeg du legger ord i munnen igjen for å tilbasse dine egne argumenter. Så vidt jeg har sett er det ingen som her har påstått at slike spill kun er negative. Jeg er overbevist at spill har mange positive sider, men det er ikke hva vi diskuterer her. Og jeg har selv aldri sagt jeg ikke liker slike spill. Jeg spilte selv doom som 8-åring, og spillet jeg har brukt mest tid på i år er Gears of War. Men jeg er rett og slett ikke bilnd for at vold i spill jeg faktisk liker har sine negative sider også. Sjokolade er meget godt, men jeg vet jeg ikke kan spise for mye av det heller.

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke helt hva godt det spillet skal føre til..? :dontgetit:

 

Er det en positiv ting for samfunnet at unger har tilgang til spill som utøver blind vold med makabre metoder? (Ja, unger.. for jeg har til dags dato ikke sett mindreårige blitt nektet voksen-spill i butikken)

 

Får nesten håpe at det viser seg at barn tar skade av manhunt, for det virker som det er den eneste måten å overbevise folk..

8929312[/snapback]

 

Positivt? Ja definitivt. snip..

8929754[/snapback]

Du kom ikke lengre enn dit med svaret ditt angående manhunt.. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Dersom jeg har unger Sapphire56, kan du fortelle meg hvordan jeg skal hindre mine unger i å besøke kompiser og spille voldsspill der? Dersom det er min feil hvis jeg ikke klarer den oppgaven, da går jeg ut fra at du har en løsning?

8929406[/snapback]

Nei det kan jeg nok ikke, det er nemlig ikke mulig å ha 100% kontroll på hva ungene dine gjør

 

Men om ungen din besøker en venn og spiller voldsspill der er det foreldrene til vennen som gjør noe uansvarlig mener jeg

 

Vel spill generelt skal ikke lære opp folk til å ta liv med et glasskår..
Er det bedre at Battlefield 2 lærer opp folk å bruke kniv mot andre? eller at Half Life lærer folk å denge ned andre folk med brekkjern?

 

Om jeg spiller Half Life går jeg ikke ut og slår ned folk med brekkjern etterpå ;)

8929439[/snapback]

 

Jeg er enig i at det ikke er mulig å ha 100% kontroll på barna hele tiden, det hjelper selvsagt å følge litt med, men ansvaret ligger ikke bare på foreldre. Det er alt for lett for barna i samfunnet å få tak i ting de ikke skal ha tak i. Samfunnet må ta litt av skylden også, selv har jeg ikke barn men hadde jeg hatt det ville jeg helt sikkert sett på det som en provokasjon om noen mente at foreldre ene og alene var ansvarlig for om barn så vold eller ikke.

 

 

 

Denne gutten var åpenbart veldig treffsikker, og fikk politimenn til å måpe osv. Fikk han denne evnen fra et dataspill? Hvorfor spiller ikke Swat, Fbi osv. dataspill? De blir jo mye flinkere til å skyte!

 

Slike "dataspill" av typen som Micheal Carneal spilte (kalt murder simulators av politi og militær) er obligatorisk for politiet mange steder. Du får ikke lov til å bære våpen om du ikke gjør det bra nok i dataspillet. F.A.T.S. (fire arms training simulator) er i dag den mest utbredte politisimulatoren, forskjellen mellom denne og sivile utgaver er i grunnen bare forskjellig poengsystem. Det har vært utprøvd i Norge og resultatene var positive, så det kommer nok til politiet i Norge også.

 

Finn meg en konkret gamer som har blitt voldelig grunnet dataspill.

Kan du finne meg en røyker som garantert har fått lungekreft av sigaretter? Det blir første gang i verden noen lykkes med det om du klarer det.. Å bevise ting på en slik måte lar seg ikke gjøre, og jeg er overbevist om at du kan skjønne hvorfor. En årsak til dette er at det vil bety å faktisk forårsake kreft eller voldelig atferd på en person, noe ingen forsker vil gjøre. Samtidig er det teknisk umulig å påvise nøyaktig hva som forårsaket for eksempel lungekreften.

Lenke til kommentar

 

Du har en utrolig nedlatende tone i innleggene dine, Pycno, som virkelig får frem mine mest aggressive sider. Tror faktisk du har gitt meg mer voldslyst enn noen av de hundrevis av dataspillene jeg har vært borti.

 

8929538[/snapback]

 

Jeg synes du har en nedlatende tone når du bare påstår at vold i spill/media ikke er farlig uten noen form for kilder. Nå har det det bedret seg da et par andre endelig har komt med noe jeg kan forholde meg til og som jeg skal sette meg ned å studere nærmere, men det er ikke takket være din innsats.

 

Henry Jenkins ved MIT sier om desensivitering:

 

"Classic studies of play behavior among primates suggest that apes make basic distinctions between play fighting and actual combat. In some circumstances, they seem to take pleasure wrestling and tousling with each other. In others, they might rip each other apart in mortal combat. Game designer and play theorist Eric Zimmerman describes the ways we understand play as distinctive from reality as entering the "magic circle." The same action — say, sweeping a floor — may take on different meanings in play (as in playing house) than in reality (housework). Play allows kids to express feelings and impulses that have to be carefully held in check in their real-world interactions. Media reformers argue that playing violent video games can cause a lack of empathy for real-world victims. Yet, a child who responds to a video game the same way he or she responds to a real-world tragedy could be showing symptoms of being severely emotionally disturbed. Here's where the media effects research, which often uses punching rubber dolls as a marker of real-world aggression, becomes problematic. The kid who is punching a toy designed for this purpose is still within the "magic circle" of play and understands her actions on those terms. Such research shows us only that violent play leads to more violent play."'

Dette sier han om påstanden om at spilling fostrer vold:

 

"Claims like this are based on the work of researchers who represent one relatively narrow school of research, "media effects." This research includes some 300 studies of media violence. But most of those studies are inconclusive and many have been criticized on methodological grounds. In these studies, media images are removed from any narrative context. Subjects are asked to engage with content that they would not normally consume and may not understand. Finally, the laboratory context is radically different from the environments where games would normally be played. Most studies found a correlation, not a causal relationship, which means the research could simply show that aggressive people like aggressive entertainment. That's why the vague term "links" is used here. If there is a consensus emerging around this research, it is that violent video games may be one risk factor - when coupled with other more immediate, real-world influences — which can contribute to anti-social behavior. But no research has found that video games are a primary factor or that violent video game play could turn an otherwise normal person into a killer."

Lenke til kommentar

Forresten, noen tror feilaktig at jeg er mot voldsmedier. Det er jeg selvsagt ikke (les konklusjonen i oppgaven jeg skrev f.eks.). Faktisk er jeg en smule bekymret for hvordan utviklingen vil gå fremover. I Tyskland har de lenge hatt sensur på alle voldsspill som selges, det er blant annet forbudt å vise blod og døde kropper. Jeg ønsker ikke at dette skal skje i Norge, å ignorere problemene knyttet til mediavold er kanskje den beste måten å se til at en slik løsning vil bli benyttet også i Norge.

 

I denne retningen spår analytikere en forverring på alle punkter, jeg kan ikke se noen årsak til at ikke norske skoleelever snart skal begynne å plaffe ned medelever. Hvor skadelig ville dette vært for mediavold i landet? Se bare hva som skjer i Tyskland etter at de fikk deres første skolemassakre.

 

Det jeg forestiller meg er en løsning der rått og hardt voldelig materiell ikke er lett tilgjengelig for barn, mens det samtidig ikke begrenses unødig fra den voksne generasjonen. Nøyaktig hvordan dette skal gjøres vil tiden vise, men fortsetter vi i den retningen mediaindustrien tar oss kommer vi bare nærmere og nærmere sensur og forbud.

 

Steinar H, Å se ting fra bare en side blir misvisende. Det blir klarere å utvide horisonten så mye som mulig. Finne stoff og kilder fra så forskjellige ting en kan finne som likevel korrelerer.

 

Et lite utklipp fra det du siterer: "Most studies found a correlation, not a causal relationship, which means the research could simply show that aggressive people like aggressive entertainment."

 

Dette var det jeg også trodde i starten, og var det jeg ønsket å basere oppgaven på den tiden jeg fokuserte på å for svaremediavold. Det var lenge mediaindustrien sitt beste kort på hånden. Men det holder ikke opp, det tok noen tiår før de longitudinelle studiene ble ferdigstilt men når dette skjedde ble teorien avkreftet som en myte.

 

Ellers fortjener du jo ros for å fulgt rådet som jeg gav til fenris1911 og gjort en god jobb i samme slengen. Henry Jenkins ser ut til å aldri ha hørt ordet desensitivering tidligere, han presenterer gale tall. Samtidig misforstår han forskningsrapporten han siterer fra. Jeg har undersøkt ham litt nærmere, og det later til at han har vært med på forskning sammen med både Electronic Arts og Microsoft. På CV'en hans fant jeg artikler som "Meaningful violence" publisert i datablader og lignende. Det var ingenting der av kurs, utdanning eller lignende jeg kunne finne som ville hatt noe som helst å gjøre med eventuell kunnskap om årsaker til vold og kriminalitet. Hva skal en gjøre ut av det? Mannen har nok god kjennskap til filmhistorie og lignende, men jeg fant ingenting som kunne tilsi at han skal kunne svare på om mediavold kan påvirke eller ikke.

 

Dette er ikke noe du trenger å tenke på, men for et halvt år siden kunne jeg ikke brukt det som stoff til oppgaven jeg jobbet med.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Finn meg en konkret gamer som har blitt voldelig grunnet dataspill.

 

Kan du finne meg en røyker som garantert har fått lungekreft av sigaretter? Det blir første gang i verden noen lykkes med det om du klarer det.. Å bevise ting på en slik måte lar seg ikke gjøre, og jeg er overbevist om at du kan skjønne hvorfor. En årsak til dette er at det vil bety å faktisk forårsake kreft eller voldelig atferd på en person, noe ingen forsker vil gjøre. Samtidig er det teknisk umulig å påvise nøyaktig hva som forårsaket for eksempel lungekreften.

8929936[/snapback]

 

Jeg snakker ikke om beviser, men om hva folk selv opplever. Mange røykere har stått frem med hat mot tobakksindustrien, fordi de mente den skadet dem. Robert Lund saksøkte norsk tobakksindustri fordi han mente at røykingen hadde gitt ham kreften.

 

Og staten har satt teksten "RØYKING FORÅRSAKER KREFT" eller noe lignende på alle røykpakker. Så det må være ganske stor konsensus om at dette faktisk er et faktum. Finnes massevis av mennesker som sier at de har fått lungekreft av røyking.

 

Men det er en avsporing - poenget mitt er at ingen gamere vil si at spillingen har skadet dem, eller endret dem på noen som helst måte i voldelig retning. Og jeg skjønner ikke hvorfor du ikke reflekterer over det.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at det ikke er mulig å ha 100% kontroll på barna hele tiden, det hjelper selvsagt å følge litt med, men ansvaret ligger ikke bare på foreldre. Det er alt for lett for barna i samfunnet å få tak i ting de ikke skal ha tak i. Samfunnet må ta litt av skylden også, selv har jeg ikke barn men hadde jeg hatt det ville jeg helt sikkert sett på det som en provokasjon om noen mente at foreldre ene og alene var ansvarlig for om barn så vold eller ikke.

8929936[/snapback]

Selvsagt er det ikke bare foreldrene sin feil, men uansett er det mange foreldre som ikke bryr seg om hva ungene deres holder på med (men slettes ikke alle :) )

 

Forresten, på Wii er det vel en foreldrekontroll-funksjon? eller bommer jeg helt nå? :hmm:

Den er nok ikke til stor hjelp uansett på 11-14 åringer, men den kan vel hjelpe litt når det er snakk om barn under 10 år?

Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar
Forresten, noen tror feilaktig at jeg er mot voldsmedier. Det er jeg selvsagt ikke (les konklusjonen i oppgaven jeg skrev f.eks.). Faktisk er jeg en smule bekymret for hvordan utviklingen vil gå fremover. I Tyskland har de lenge hatt sensur på alle voldsspill som selges, det er blant annet forbudt å vise blod og døde kropper. Jeg ønsker ikke at dette skal skje i Norge, å ignorere problemene knyttet til mediavold er kanskje den beste måten å se til at en slik løsning vil bli benyttet også i Norge.

 

I denne retningen spår analytikere en forverring på alle punkter, jeg kan ikke se noen årsak til at ikke norske skoleelever snart skal begynne å plaffe ned medelever. Hvor skadelig ville dette vært for mediavold i landet? Se bare hva som skjer i Tyskland etter at de fikk deres første skolemassakre.

 

Det jeg forestiller meg er en løsning der rått og hardt voldelig materiell ikke er lett tilgjengelig for barn, mens det samtidig ikke begrenses unødig fra den voksne generasjonen. Nøyaktig hvordan dette skal gjøres vil tiden vise, men fortsetter vi i den retningen mediaindustrien tar oss kommer vi bare nærmere og nærmere sensur og forbud.

8929987[/snapback]

 

Du vet mer enn meg, Pycno. Var faktisk ikke klar over at Tyskland hadde hatt en massakre. Er jo litt pussig da at Tyskland er det eneste landet i verden som har hatt ekstremt streng lovgivning på dataspill og vold. De forbød vel Doom og Wolfenstein, blant annet. Synes også å huske at produsenter har måttet lage spesielle versjoner av voldelige spill for det tyske markedet (fjerne blodsprut når folk blir skutt på, etc).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Men det er en avsporing - poenget mitt er at ingen gamere vil si at spillingen har skadet dem, eller endret dem på noen som helst måte i voldelig retning. Og jeg skjønner ikke hvorfor du ikke reflekterer over det.

8930045[/snapback]

Det er jo fordi slik påvirkning gjøres ubevisst. Dette er noe blant annet reklamebransje er meget klar over. Og folk har etter hva jeg har forstått sjelden høy selvinnsikt at man kan se slike endringer i seg selv, i motsetning til lungekreft som faktisk er en fysisk lidese. Dessuten er det også andre faktorer enn bare spill som kan gjøre et menneske voldigere, og deremd blir det for banalt å bare skylde på spill. Men dette er like mye en avsporing, fordi det beviser ingen ting i grunn. Da var det mere interessant de to sitatene du tok frem, men jeg må si jeg vil vite hvor du har funnet dem, jeg liker nemlig å lese helheten, og ikke bare et utdrag som du har valgt ut.

Lenke til kommentar

Men det er en avsporing - poenget mitt er at ingen gamere vil si at spillingen har skadet dem, eller endret dem på noen som helst måte i voldelig retning. Og jeg skjønner ikke hvorfor du ikke reflekterer over det.

8930045[/snapback]

Det er jo fordi slik påvirkning gjøres ubevisst. Dette er noe blant annet reklamebransje er meget klar over. Og folk har etter hva jeg har forstått sjelden høy selvinnsikt at man kan se slike endringer i seg selv, i motsetning til lungekreft som faktisk er en fysisk lidese. Dessuten er det også andre faktorer enn bare spill som kan gjøre et menneske voldigere, og deremd blir det for banalt å bare skylde på spill. Men dette er like mye en avsporing, fordi det beviser ingen ting i grunn. Da var det mere interessant de to sitatene du tok frem, men jeg må si jeg vil vite hvor du har funnet dem, jeg liker nemlig å lese helheten, og ikke bare et utdrag som du har valgt ut.

8930125[/snapback]

 

Her er noen linker for deg:

 

http://www.nais.org/publications/ismagazin...emNumber=145958

 

http://www.pbs.org/kcts/videogamerevolutio...pact/myths.html

 

http://dir.salon.com/story/tech/feature/20....html?pn=2'

Lenke til kommentar
Men det er en avsporing - poenget mitt er at ingen gamere vil si at spillingen har skadet dem, eller endret dem på noen som helst måte i voldelig retning. Og jeg skjønner ikke hvorfor du ikke reflekterer over det.

8930045[/snapback]

 

Godt poeng, det er noe som kan reflekteres over. Skal jeg gjette på noe uten å tenke over det kan det kanskje være fordi media ikke gir næring til motstanderne av misbruk av mediavold. Og kanskje er det fordi søksmål mot dataspillgigantene ikke pleier å lykkes, i motsetning til søksmål mot tobakksgiganter. Dermed kan det være økonomisk motiv for en med lungekreft å stå frem. Samtidig tror jeg det er litt tabu.. Hadde du stått frem om du var blitt ødelagt av mediavold? Tenk deg godt om, leser du kommentarene som lesere legger inn på for eksempel Dagbladet.no så ser en at mesteparten latterliggjør eller skjeller ut personer som kritiserer mediavold på noen måter. Jeg tror det ville være å henge seg selv ut for spott og spe å hevde at en var blitt skadet eller påvirket av mediavold. Selv ville jeg neppe trodd noen som hevdet noe slik.

Men jeg skal være på jakt etter det der, det ligger kanskje ute et eller annet sted.

 

Den tyske skolemassakren. Tragisk det der.

 

Om det strenge regelverket for voldsmedier i Tyskland hjelper er det vanskelig å si noe sikkert om. Det blir likevel strengere.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...