Gå til innhold

fortolling av varer


Anbefalte innlegg

kjøpte et par solbriller fra italia kosta 1300kr + frakt 100(jeg betalte med visa på nett)

fikk dem i postkassen for en uke siden.

Fikk nettop en epost fra fedex(transportselskapet)

 

der det sto:Vi skal fortolle et par med solbriller og trenger i den forbindelse ditt fødsels og personnr. ta kontakt på tlf xxxxxxxxx.

Kan jeg lure meg unna fortollingen her?

har kjøpt varer fra utlandet før men adri betalt for moms.

har ikke veldig lyst til å ta kontakt med dem nå.

Noen som vet hva som skjer?

er det ikke sånn at de skal fortolle varen før dem sender det hjem til meg?

hva koster det ca å fortolle solbrillen da?

bare lurer i tilfelle..

men hva skjer vis jeg ikke tar kontakt?

sender dem hjem purring?

og hvordan vet dem hvor mye solbrillene kosta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen umidelbar måte å "lure seg unna" denne på nei. Varer med verdi over 200 kr (etter tollvesenets satser per fortollingsdato) skal fortolles og tilføres mva. Tollgebyret er vel på 80-100 kr et sted, + at det tilkommer 25 % mva på brillene, altså 325 kr.

 

De solbrillene vil fort koste deg litt over 1800 kr tilsammen tenker jeg, inkl frakt og tollgebyr.

 

Det følger forresten trolig med et fraktbrev fra butikken du kjøpte brillene som spesifiserer hva det er du har kjøpt og hva du har betalt, thats how they know..

 

 

EDIT:

Om du ikke tar kontakt er du 1400 kr fattigere, utover det veit jeg ikke.

 

EDIT 2:

 

..vent littegran.. Har du allerede fått brillene i posten? Før de blei fortolla?

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
Ingen umidelbar måte å "lure seg unna" denne på nei. Varer med verdi over 200 kr (etter tollvesenets satser per fortollingsdato) skal fortolles og tilføres mva. Tollgebyret er vel på 80-100 kr et sted, + at det tilkommer 25 % mva på brillene, altså 325 kr.

 

De solbrillene vil fort koste deg litt over 1800 kr tilsammen tenker jeg, inkl frakt og tollgebyr.

 

Det følger forresten trolig med et fraktbrev fra butikken du kjøpte brillene som spesifiserer hva det er du har kjøpt og hva du har betalt, thats how they know..

 

 

EDIT:

Om du ikke tar kontakt er du 1400 kr fattigere, utover det veit jeg ikke.

 

EDIT 2:

 

..vent littegran.. Har du allerede fått brillene i posten? Før de blei fortolla?

8896129[/snapback]

 

 

ja jeg fikk pakken levert i postkassen for en uke siden.

og idag fikk jeg en epost fra fedex (transportselskapet)

at jeg måtte ta kontakt de skulle ha mitt personnummer.

 

Jeg har ikke tenkt å ta kontakt med dem nei.

venter og ser hva som skjer

Lenke til kommentar

Jøss, det var en ny vri. De pleier vel vanligvis ikke å levere ut pakkene før de er igjennom tollsystemet. Da korrigerer jeg første innlegg; om du ikke kontakter dem er du IKKE 1400 kr fattigere, iom at de allerede har gitt deg brillene..

 

Du fikk ikke med mva spesifikasjon/tollpapirer i pakken?

 

Spesielle greier dette tydeligvis, du får la oss vite hvordan det utarter seg! :)

Lenke til kommentar
Jøss, det var en ny vri. De pleier vel vanligvis ikke å levere ut pakkene før de er igjennom tollsystemet. Da korrigerer jeg første innlegg; om du ikke kontakter dem er du IKKE 1400 kr fattigere, iom at de allerede har gitt deg brillene..

 

Du fikk ikke med mva spesifikasjon/tollpapirer i pakken?

 

Spesielle greier dette tydeligvis, du får la oss vite hvordan det utarter seg!  :)

8896184[/snapback]

 

 

nope ingen tollpapirer.bare en faktura fra selger

Lenke til kommentar

Det som skjer nå, er at når FedEx får vite personnummeret ditt, fortoller de pakken inn, og sender deg en regning på momsen. I følge toll.no, er det ikke toll på solbriller, så du betaler kun 25% moms, det vil 1400 + 350 = 1750 kroner.

Du vil altså få en regning fra Fedex på 350 kroner, pluss et lite gebyr, for at de har utført fortollingsjobben. Som Naranek sier, så sender FedEx pakkene direkte til kundene, og fortoller i ettertid.

 

Anbefaler deg å ringe dem..

Lenke til kommentar

Du har mottatt en ufortollet sending. Den skal normalt være merket som det, og du har strengt tatt ikke lov til å åpen pakken før fortolling er foretatt. Ingen kommer dog til å sjekke akkurat det, det er mer en formalitet, men om du tror at du kan slippe unna betaling ved å ikke ta kontakt med FedEx tror jeg du kommer til å få deg en aldri så liten overraskelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...