Gå til innhold

Klokke Core 2 Quad Q6600? Ønsker info.


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer litt på hvordan jeg skal gå fram for å overklokke Core 2 Quad?

Jeg har fått med meg det om FSB, og har forstått det ganske bra. Men det jeg lurer på er hvordan innstillingene i BIOS skal være? Gi meg en kort forklaring på det. :)

 

Helt fra jeg går inn i BIOS til jeg skal ut av den. Altså hele pakka, minneinnstillinger osv. Må man i det hele tatt gjøre noe med minneinnstillingene for å overklokke CPU? :)

 

Skal ikke overklokke noe ekstremt har jeg tenkt på, antagelig 2,7 til 3,0 ghz. :)

 

Mvh LockBreaker

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg lurer litt på hvordan jeg skal gå fram for å overklokke Core 2 Quad?

Jeg har fått med meg det om FSB, og har forstått det ganske bra. Men det jeg lurer på er hvordan innstillingene i BIOS skal være? Gi meg en kort forklaring på det. :)

 

Helt fra jeg går inn i BIOS til jeg skal ut av den. Altså hele pakka, minneinnstillinger osv. Må man  i det hele tatt gjøre noe med minneinnstillingene for å overklokke CPU? :)

 

Skal ikke overklokke noe ekstremt har jeg tenkt på, antagelig 2,7 til 3,0 ghz. :)

 

Mvh LockBreaker

8873389[/snapback]

 

Skal se hva jeg kan rote fram i hodet mitt da. ;)

1. Skru av Eist og C1(vis du har det)

2. Sett minnetimings til 5-5-5-15(dette strammer du til senere)

3. Øk fsb til 333 eller 334 (333=2997mhz 334=3006mhz)

4. Lagre innstillinger og gå ut av bios.

5. Sjekk temperaturer og vis det er ustabilt så øk spenningen på cpu.

 

Btw: Mener å huske at jeg har nevnt stort sett dette til deg før, men er mulig jeg husker feil.

Endret av Megern
Lenke til kommentar

Ja, det var det jeg mente. Forklarte ikke helt i detaljer. Disse tallene betyr egentlig hvor lang tid det er mellom du gir minnet ordre om å gjøre noe til minnet starter med å gjøre det. Det vil si at jo mindre tall jo høyere ytelse (til et vist punkt) Vis du setter for stramme timings så vil dette enten gjøre slik at maskinen ikke starter eller ustabilt. Noe vi ikke vil ha :nei:. Enkelte ganger så kan man også sette det så stramt at minnet ikke klarer å gjøre alt du ber det om i en syklus og dette vil da resultere i dårligere ytelse. For å finne det perfekte punktet må en god del restarter til og en del super-pi og se hvilke tider som er best. Dette er noe av finpussen man gjør til sist etter som det ikke er natt og dag i ytelse, det er ikke merkbart, bortsett fra i enkelte benchmarks og slikt.

Lenke til kommentar

Og så er det det disse hovedkort innstillingene anngående FSB/mine? Hva betyr 1:1 eller 1:2?

 

Og la oss si at jeg kjøper minne med 1000 mhz, kan jeg overklokke Q6600 opp til, ja ca 3,0 ghz uten å forandre på minneinnstillingene?

 

Forklar meg det med minneinnstillingene, for det er noe jeg vertfall ikke forstår. :p

 

Setter pris på alle svar. :)

Lenke til kommentar
Og så er det det disse hovedkort innstillingene anngående FSB/mine? Hva betyr 1:1 eller 1:2?

 

Og la oss si at jeg kjøper minne med 1000 mhz, kan jeg overklokke Q6600 opp til, ja ca 3,0 ghz uten å forandre på minneinnstillingene?

 

Forklar meg det med minneinnstillingene, for det er noe jeg vertfall ikke forstår. :p

 

Setter pris på alle svar. :)

8889546[/snapback]

 

Med 1000Mhz minne og maks multiplier på CPU (x9) kan du overklokke til 500FSB x9 som er 4.5 Ghz før du må begynne å overklokke minnet med 1:1 divider.

 

Med andre ord, CPUen kommer til å stoppe lenge før minnet når maks garanterte hastighet.

 

Du kan jo selvfølgelig velge andre dividere eller UNLINKED på Nforce 680i (og 650i?) HK og overklokke minnet ved en lavere FSB/cpu hastighet.

 

 

EDIT:

Ja, du husker rett. :) Det var bare det at jeg ikke skjønte helt det med minneinnstillinger.  :blush:

 

Hva mener du med "stramme inn" på minnetimings der? Skal jeg sette det ned?

 

Btw: Takk for svaret. :)

8877326[/snapback]

 

En liten detalj: På de aller fleste HK, vil FSB bli satt til 333.3333 (osv.) hvis du setter FSB til 333 eller 334 i BIOS. Det er det samme som med 266FSB (den blir 266.6666 osv.) og 133FSB (som blir 133.333 osv.) ;)

Endret av christopher909
Lenke til kommentar
Så jeg trenger ikke forandre noe på minneinnstillingene? Eller må jeg sette minnetimings til 5-5-5-15?

 

Mange takk for alle svar i denne posten, så langt. :)

8889707[/snapback]

 

Nei, så lenge du stiller inn minnet på riktig hastighet (eller lavere hvis du vil) så trenger du ikke det.

 

Det kan være jeg har misset noe, men hvilket hovedkort har du?

Lenke til kommentar

Har ikke noe hovedkort enda :blush: Men skal kjøpe PC til høsten så jeg får se på det da. Men slik det ser ut nå, blir det P35. Evt. oppgraederte versjoner av det til høsten, eller X38 da. :)

 

Prøver bare å få inn et generelt begrep på hva man gjør når man klokker. Driver og leser noen guider, men det jeg ikke forstår spør jeg etter her. :)

 

Men har ikke data nå nei, bare en XPS laptop. M1710.

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...