Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Verktøyet ble bøyd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
...men hvorfor må du av med sentermutteren for å bytte støtdemper?

8908201[/snapback]

I følge reparasjonsboka jeg har (Haynes) skal hele fjærbeinet ut. Drivakselen går gjennom fjærbeinet på en måte. Så klemmer man samme fjæra bytter støtdemper. Hvis du tror det går på en annen måte, så tar jeg gjerne imot tips på det. For denne mutteren gjør meg litt oppgitt.

 

DSCN2898.jpeg

 

 

Noe gass har jeg ikke tilgjengelig, men hårspray har jeg. Det brenner jo godt, og er riktig moro å bruke. Men kan tenke meg det blir vanskelig å sentrere flammen akkurat på mutteren.

 

Forslag med fastnøkkel går dårlig for navet (hvis det heter det) omslutter mutteren.

Endret av spøkelse
Skrevet
...men hvorfor må du av med sentermutteren for å bytte støtdemper?

8908201[/snapback]

I følge reparasjonsboka jeg har (Haynes) skal hele fjærbeinet ut. Drivakselen går gjennom fjærbeinet på en måte. Så klemmer man samme fjæra bytter støtdemper. Hvis du tror det går på en annen måte, så tar jeg gjerne imot tips på det. For denne mutteren gjør meg litt oppgitt.

 

DSCN2898.jpeg

 

 

Noe gass har jeg ikke tilgjengelig, men hårspray har jeg. Det brenner jo godt, og er riktig moro å bruke. Men kan tenke meg det blir vanskelig å sentrere flammen akkurat på mutteren.

 

Forslag med fastnøkkel går dårlig for navet (hvis det heter det) omslutter mutteren.

8909316[/snapback]

 

 

Da jeg skulle bytte girolje så satt en plugg også så fast at selv det å dra med full kraft, i god posisjon, ikke hjalp. Men hvis du slår på verktøyet med en hammer som foreslått, så går det. Det gikk for meg. Løsnet med engang..... :ohmy:

 

Ser ut som du koker opp et skikkelig prosjekt her, forresten! ;)

 

Jeg skulle ha bytta noen deler jeg også snart , men Haynesbøkene er ikke så veldig klare og gå etter for min bil.

Skrevet (endret)

du får ikke delt det her i stedet da? så slipper du å ha ut både drivledd og bærekule

 

men det kan sitte like hardt der

post-49079-1182549502_thumb.jpg

Endret av Simkin
Skrevet

Du kan vel ikke skaffe et bilde fra bak bremseskiva ?

 

(Jeg tror ikke helt på at drivakslen går igjennom fjærbeinet på en måte som gjør at det er umulig å bare lirke demperen ut. )

Skrevet

Jeg tror det holder i massevis å løsne klemskruen til nedre del av demperen, løsne den i toppen, sette på fjærspennere, og så er den så liten at den kommer ut uten å pelle av drivakseler osv.

Skrevet

Fjærbenet er ikke delbart på Opel.

Drivakselen må ut og opphengskula nede på broa løsnes.

Eneste som nytter når det sitter såpass er å varme opp mutteren og dra av med en muttertrekker og en solid kraftpipe evt. en slik greie som brukes for å dra hjulmuttere av lastebiler og busser.

Skrevet

Simkin: Det du har ringet rundt, er strips for å holde ABS-ledningen på plass.

 

Dagens oppdatering:

stt2.jpg

 

 

 

Kjøpte en latmannsarm fra Biltema. Mamma donerte det røret til den gamle støvsugeren. Men nesten 1,5 meter arm fikk jeg jammen av den ene mutteren. Måtte stå og hoppe litt, nesten 100 kg på over 1 meter arm gir ca 1000 Nm, så skal si den satt. Blir nok ikke mer støvsuging med dette røret. Det ble deformert, men jeg er overrasket over at det tålte så mye.

 

 

Planen var å ta begge samtidig, så jeg hadde noe å se etter. Men ble stopp for jeg sleit ut skiva på vinkelsliperen. Grunnen til at jeg bruker vinkelsliperen på drivakselen, er at jeg ikke får pipa ordentlig innpå.

 

stt1.jpg

 

Skiva ble frynset opp. Det spruta sånn materiale.

stt3.jpg

Skrevet (endret)
Simkin: Det du har ringet rundt, er strips for å holde ABS-ledningen på plass.

 

det var ikke noe spesifikt jeg ringa rundt. men på mange biler kan du dele fjærbeinet der.. :)

Endret av Simkin
Skrevet
Simkin: Det du har ringet rundt, er strips for å holde ABS-ledningen på plass.

 

det var ikke noe spesifikt jeg ringa rundt. men på mange biler kan du dele fjærbeinet der.. :)

8951497[/snapback]

Og jeg oppdaga at det var klin umulig å dele fjærbeinet der når det ikke hadde vært opp siden bilen forlot fabrikken på slutten av 80-tallet. Heldigvis slapp jeg å styre med drivaksler for å få det av:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...