Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg er nybegynner i .net så jeg trenger litt hjelp med en kode

Public Class Form1

Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
MessageBox.Show ("tall1.Text") & ("/") & ("tall2.text") & ("=") & ("tall1.text") & ("/") & ("tall2.text")
   End Sub
End Class

Error

Error 1 End of statement expected

kan noen hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke sette parenteser rundt strengene - kun de ulike parametrene i funksjonskallet. Dersom du skal hente verdien i tekstboksene, må en ikke sette hermetegn rundt tekstboksnavnet, men bruke navnet direkte - i dette tilfellet også med Double.Parse da teksten må gjøres om til flyttall:

Public Class Form1

Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click

MessageBox.Show (Tall1.Text & " / " & Tall2.Text & " = " & Double.Parse(Tall1.Text) / Double.Parse(Tall2.Text))

End Sub

End Class

Skrevet
Tror jeg ville lagt inn tester for å unngå "divide by zero" og andre morsomme feil.

8857412[/snapback]

Ettersom jeg benyttet datatypen Double, får man faktisk ikke slike feil. Generelt gir deling på null gir INF mens 0 / 0 = NaN. Dette er muligens ikke så problematisk når en lager en kalkulator. Hva andre feilmeldinger angår, kan du unngå disse ved å benytte TryParse:

Public Class Form1

Dim Denominator As Double, Numerator As Double

' Konverter de to tekstboksene til Double

If Double.TryParse(Tall1.Text, Denominator) And _

Double.TryParse(Tall2.Text, Numerator) Then

MessageBox.Show(Denominator & " / " & Numerator & " = " & Denominator / Numerator)

Else

' Vi kunne ikke konvertere en eller alle tekstboksene

MessageBox.Show("Kunne ikke konvertere tekstbokser.", "Feil")

End If

End Sub

End Class

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...