Gå til innhold

Hvilken integritet har vi i forbrukerspørsmål?


Anbefalte innlegg

Dere så spørsmålet i topicen.

 

NB! Denne tråder er ment som en diskusjon rundt integriteten til vanlige brukere av forumet. Dersom dere ønsker å diskutere integriteten til moderatorer og HW nettverket, kan dette gjøres i denne tråden:

LINK

 

Jeg må si at jeg er forundret avogtil over enkelt svar, og råd som gis her på Hardware.no. Mange tar opp forbruker tvister, og dette ender ofte opp med lange diskusjoner, som ofte er personfokuserte og emosjonelle. Jeg lurer på hvorfor det er slik?

 

Hvorfor skal det være så vanskelig å ha en saklig diskusjon rundt forbrukerrett? Hvorfor vekker dette så mange følelser hos folk? Hvorfor er det mange som er redd for negativ publisitet rundt f.eks enkelte webshoper?

 

Gang på gang ser en at etter saken tas opp offentlig, det være seg media som tv, radio, avis eller internett, så blir det gjort en større anstrengelse for å løse saken. Ofte er sakene såpass låst, at eneste løsningen er å bruke den offentlige pisken og/ eller bruke rettsapperat for å løse tvisten. De bedriftene med få offentlige piskeslag, og få saker i rettsapperatet, er de bedriftene med best kundeservice og størst kundetilfredshet. Slik er det bare!

 

I dag er det stor konkurranse mellom webshops/ butikker. Marginene er nok presset, og bare de dyktigste vil overleve. I denne jungelen finnes det mange seriøse, og desverre en del useriøse aktører. Noen forbrukere opplever forbrukertvister, og tar opp saken i media f.eks her på hardware.no. Vi vet at det eksploderer med tvistesaker som omhandler elektriske dupeditter, mobiltelefoner, kamera, datakomponenter etc. Men kan medlemmer her være sikker på at svarene som blir gitt i tvistesaker er gitt med integriteten i behold? Er alle medlemmer og moderatorer her på hardware uavhengige?

 

Vi vet f.eks at enkelte medlemmer her har VIP kunde status hos enkelte webshoper, med utvidet service som gir dem adgang til spesielle serier av hardware, og har sponsete prosjekter, spesielle betalingsordninger, returordninger etc. Er disse uavhengige i tvistesaker?

 

Utenom den generelle diskusjonen her, vil jeg forøvrig oppfordre de som skriver i denne tråden til å vurdere sin egen integitet i det å gi råd i forbrukerspørsmål. Dette er selvsagt frivillig, men jeg synes det kunne være interessant å se hva folk arbeider med/ hvilke koplinger de har mot spesielle miljø/ bedrifter, og hvordan de selv vurderer sin egen integritet, objektivitet og uavhengighet.

 

NB! Hold diskusjonen SAKLIG!

 

Jeg velger å starte med meg selv:

Jeg arbeider i helsevesenet, og har ingen profesjonelle tilknytninger mot noen spesielle butikker eller webshops. Mitt forhold til hardware er basert på nerde interesse fra mitt gutterom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siterer bare svaret mitt fra den forrige tråden ;)

 

Min integritet, objektivitet og uavhengighet:

 

Jeg jobber til daglig med reklamasjoner, kundeklager og spørsmål om prosesser for en produsent. Dersom det dreier seg om klagesaker som går på den produsenten vil jeg ikke diskutere den saken spesifikt, siden sjansen for at jeg må jobbe med den på et eller annet tidspunkt er stor. Det har dog skjedd at jeg har sendt et medlem PM med anbefaling om å kontakte oss gjennom vanlige kundekanaler (telefon/e-post/webskjema) for å få løst problemer de måtte ha som har oppstått fordi kunden eller butikken ikke visste hvordan det skulle løses på en raskest mulig måte.

 

Jeg kan svare med generelle opplysninger om hvordan ting foregår, men også der er jeg forsiktig med å bli for spesifikk, siden det veldig ofte kan ende opp med diskusjoner rundt hvorvidt folk synes arbeidsmåten er riktig. Og interne prosesser hos en arbeidsgiver har ikke noe i et diskusjonsforum å gjøre.

 

Behandling av klager/reklamasjoner vil aldri bli gjort på et forum, og jeg har aldri uttalt meg på vegne av produsenten på HW.no.

 

Jeg synes ikke det er noe problem for meg å delta i diskusjoner om forbrukerrettigheter og samtidig forholde meg objektiv.

Lenke til kommentar

Kopierer litt fra forrige tråden jeg også.

 

Jeg studerer samfunnsfag årsstudium for tiden, vurderer juss ved UiB eller UiO til høsten. Jeg er interessert i forbrukerspørsmål, fordi det er her mange personer får behov for jussen. Ellers er jeg opptatt av at menigmann alltid skal kjenne sine rettigheter og plikter i forhold til lover de vil/kan få bruk for. (Vegtrafikkloven, politiets myndighet, åndsverksloven osv.) Kunne godt tenkt meg å jobbe for en jusportal for "mannen i gata" der ting er forklart i klartekst etter en endt evt. jusutdannelse. Jobbing på Tusenfryd og i helsesektoren gjør meg ikke inhabil i noen saker. Når det er sagt, har jeg nok en tendens til å være på forbrukersiden.

 

Man må jo tenke på at folk som svarer kan ha en agenda. Man vet aldri hvor de som skriver innlegg jobber, om de har et dårlig forhold til en butikk, eller driver propagandavirksomhet av andre grunner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...