Gå til innhold

Solkrem for mørkhudede?


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke helt hvit i huden, ettersom mine foreldre er fra Sri-Lanka. Og med den intense solen som Norge blir tildelt i disse dager har jeg et par spørsmål.

 

Jeg er ofte i jobbsituasjoner hvor jeg må la solen skinne på meg ganske lenge. Og alle andre rundt meg er smører seg med skokrem for å ikke bli brent osv. Og de ligger å soler seg. Jeg har altså ingen behov for å sole meg, fordi jeg har den naturlige brunfargen i meg. Men da lurer jeg på om jeg trenger å smøre meg inn for å ikke brenne huden min. Og om hvordan ting fungerer for meg, sånn med tanke på pigmenter osv.. Hva skjer hvis jeg smører meg med solkrem eller solfaktor. Og kan jeg gjøre det? Eller blir huden min ødelagt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at huden din blir ødelagt, men siden du er mørkere enn nordmenn i huden har du også innebygget resistens mot solbrenthet i større grad en vi likbleike :)

 

Dermed trenger du muligens ikke fullt så mye beskyttelse mot solen som vi trenger for å unngå å se ut som rosa griser, hvis du skjønner!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V

OT:

 

Hubman, strengt talt. Nå snakker du som om Lanka ikke er en Nordmann.

En kan ikke sortere nasjonalitet etter hudfarge! Lanka er noe mindre Nordmann enn det du er.

 

---

 

Nå er jeg ingen ekspert, men jeg tror heller ikke at du trenger solkrem. Kan de med mørkere hud (til en viss grad?) bli solbrent?

 

Beklager om leif var på besøk. Det er sent :)

Lenke til kommentar
Tviler på at huden din blir ødelagt, men siden du er mørkere enn nordmenn i huden har du også innebygget resistens mot solbrenthet i større grad en vi likbleike :)

 

Dermed trenger du muligens ikke fullt så mye beskyttelse mot solen som vi trenger for å unngå å se ut som rosa griser, hvis du skjønner!

8829700[/snapback]

 

En trenger ikke være «etnisk norsk» for å kalle seg nordmann eller for å bli kalt nordmann. Etter som det norske samfunnet de siste tiårene har blitt mer mangfoldig, avspeiler dette seg også i betydningene og bruksmåtene til ordet «nordmann».

 

 

Kan de med mørkere hud (til en viss grad?) bli solbrent?

Ja, det kan de i aller høyeste grad. Forskjellen for f.eks. personer av afrikansk opprinnelse er at det synes ikke så godt hvis det er en lettere forbrenning. Har derimot sett personer med en blanding av mørk-brunt og rødt :p

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Er pakistaner selv. Men så på TV (Ask Dr. Oz), han sa at alle mørkhudede med afrikansk opprinnelse har en solfaktor på rundt 50. Solfaktor på 50 betyr at du IKKE trenger solkrem, er lyse brun, men blir aldri solbrent. Du er fra Sri Lanka? Ja, da tipper jeg at du er litt mørkere enn meg aKa bedre forberedt mot solbrenthet. Er nesten helt sikker på at du ikke trenger solkrem.

Vi har det naturlig, mens de med få pigmenter må smøre på seg liter med solkrem :D.

Lenke til kommentar

Jeg vet at negere (ikke rasistisk.) på stranda bruker solkrem for at man kan få hudkreft eller noe sånt noe. Man har også innebygd bedre solfaktor enn oss hvite. Så det jeg ville anbefalt deg er hvis du skal ute lenge (særlig vannet) i sterk sol bruk solkrem. Jeg har en i klassen min som er litt brunere enn fra Norge og hun blir brent under øynene (på "posene")(hun bruker solkrem)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...