Gå til innhold

Ubuntu på topp - Norge også.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alt den kurven sier meg er at Ubuntu er det distro som folk mest søker opp i Google. Det kan bety veldig mye. F.eks at folk har mest problem med Ubuntu :p

8826322[/snapback]

 

Er også "news reference" under, og der har Ubuntu også et godt tak :) Hadde det ikke vært for Ubuntu hadde jeg brukt Windows. Og jeg er sikker på at det er slik for mange, mange andre også.

 

edit; http://www.google.com/trends?q=ubuntu%2Cos...date=all&sort=0 ^^

Endret av loathsome
Lenke til kommentar

Hei. Vet ikke helt hvorfor Ubuntu Topper listene, men jeg kan tenke meg at det er pga installasjonen. Nå skal det jo faktisk sies at det er ikke noe særlig forskjell når man kommer til Brukergresesnittene. Altså. Man kan jo sette en som har brukt bare Windows forran en Ubuntu maskin først, så en Suse maskin etterpå. Egentlig tror jeg ikke at han/hun vil merke noe særlig forskjellig.

Både Ubuntu og Suse skal etter hva jeg leser her kjøre Gnome som grafisk gresesnitt.

 

Men nå tror jeg ikke at de mest hardbarka Linux brukerne, faktisk bruker Ubuntu. De bruker nok Debian, Gentoo, Arch, Slackware eller noen av de andre.

Lenke til kommentar

Det er mye, mye mer en bare GUIet som er forskjellig. For eksempel så er driverstøtten i Ubuntu enormt bra. Dessuten er en av de største forskjellene (i mine øyne) at SuSE (f. eks.) ikke bruker Debians pakkesystem (apt). Distroene kjører som oftest forskjellig kernel, har mye ulik programvare o.s.v.

Lenke til kommentar
Fire ganger så raskt som Vista (minst). Booter på 20 sekunder, jo. (Iflg. 'bootchart')

:)

8826883[/snapback]

Alt er raskt i forhold til windows :p

 

Men Ubuntu er treg i forhold til andre distroer som Arch og Slackware, men de er ikke like nybegynnervennlige igjen

 

Når skolen er ferdig skal jeg nok prøve meg på arch, gleder meg allerede :D

Lenke til kommentar
Hva legger du i "raskt", egentlig?

8826976[/snapback]

Litt vanskelig å forklare, Ubuntu er i i386 arkutektur som gir beder kompabilitet, mens f. eks Arch er i i686 arkitektur som er raskere men fungerer ikke med (ur)gamle prossessorer. Som gjør at Ubuntu fungerer med det meste, men mister litt ytelse i forhold til Arch

 

I "raskt" legger jeg nok responsiviteten på OS'et generelt, oppstartstid på programmer, oppstartstiden osv :)

Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar
Hva legger du i "raskt", egentlig?

8826976[/snapback]

Litt vanskelig å forklare, Ubuntu er i i386 arkutektur som gir beder kompabilitet, mens f. eks Arch er i i686 arkitektur som er raskere men fungerer ikke med (ur)gamle prossessorer. Som gjør at Ubuntu fungerer med det meste, men mister litt ytelse i forhold til Arch

 

I "raskt" legger jeg nok responsiviteten på OS'et generelt, oppstartstid på programmer, oppstartstiden osv :)

8827021[/snapback]

 

Her går ting som smør. Uansett, det er ikke noe problem å mekke 686 på Ubuntu heller (så vidt jeg vet - jeg har ikke så god peiling på akkurat det).

Lenke til kommentar
Hva legger du i "raskt", egentlig?

8826976[/snapback]

Litt vanskelig å forklare, Ubuntu er i i386 arkutektur som gir beder kompabilitet, mens f. eks Arch er i i686 arkitektur som er raskere men fungerer ikke med (ur)gamle prossessorer. Som gjør at Ubuntu fungerer med det meste, men mister litt ytelse i forhold til Arch

8827021[/snapback]

Litt på siden, men det er litt underlig at Ubuntu brukte i386 (har de sluttet med det nå?), når man absolutt ikke bør bruke Ubuntu på noe som ikke kan kjøre pakker kompilert til i686. i686 er Pentium 2 og over, ikke sant?

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Litt på siden, men det er litt underlig at Ubuntu brukte i386 (har de sluttet med det nå?), når man absolutt ikke bør bruke Ubuntu på noe som ikke kan kjøre pakker kompilert til i686. i686 er Pentium 2 og over, ikke sant?

8827388[/snapback]

Etter nærmere kikk så har du rett, det var bare i Dapper (eller var det Edgy?) de sist brukte i386, min feil :p

 

Men syns fortsatt de maskinene jeg har prøvd med Arch/slackware er mer responsive en de med ubuntu. Men smaken er som baken, og dette blir vel litt OT? ;)

Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar

Selv om det er farlig nær å kverulere, så vil jeg si at Ubuntu ikke er mest nybegynnervennlig. Det finnes andre distroer som er mer «ferdig» etter en installasjon, som Mint Linux(rett nok basert på Ubuntu). Ubuntu er tross alt en distro som er tilpasset rettssystemet i USA. Det finnes distroer som har langt mer GUI, distroer som installerer alt av nødvendige codecer osv, distoer med smarte løsniger som hjelper nye brukere(som startsiden til FF med en vennlig oversikt over alle nødvendige linker).

 

Hvilke distro som gjør det best av de 300++ gir jeg en stor F i; jeg mener det vensentlige er at flere og flere får interesse for GNU/Linux generelt. At enkelte Slackware brukere får mindreverdighetskomplekser klarer de sikkert å leve med :D

 

Siden til google var interessant, særlig denne. Ser man på alle land så er tallene nedslående, men det skulle bare mangle med det grepet ms har på markedet, og ikke minst den vanvittige mengden med reklamen de kjører for produktene sine(direkte og ikke minst indirekte som at all skolering innen it skjer på wintendo plattformen, all off bruker det osv). Men er ikke det derfor helt vanvittig at det finnes flere byer i Norge hvor folk søker like mye på Ubuntu som på Vista? Herlig statistikk! :w00t:

 

Edit; faen, skulle ikke skrevet det der om Slackware... nå gidder vel ikke olear å hjelpe meg mer he he nooben meg bør klappe igjen :D

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Hvilke distro som gjør det best av de 300++ gir jeg en stor F i; jeg mener det vensentlige er at flere og flere får interesse for GNU/Linux generelt.

8827568[/snapback]

:thumbup:

 

Skal erlig inrømme at jeg ikke visste hva GNU/Linux var før jeg helt tilfeldig kom over en artikkel på nettet om Ubuntu :p

Lenke til kommentar
i686 er Pentium 2 og over, ikke sant?

8827388[/snapback]

Jepp.

 

Intel

Pentium Pro

Pentium II

Pentium III

Celeron

Pentium M

Core

 

AMD

Athlon

Athlon XP

Duron

Sempron

Opteron

 

 

Bruker Arch mindre harddisken i bruk enn (x)ubuntu?

Xubuntu virker for meg mye tregere enn Win 98 (ikke oppstarten, men i bruk). Har 128 mb ram og syns Xubuntu bruker lovlig mye harddisken, så jeg går utfra at det er derfor den er så treg.

 

Og nei. Dette er ikke primærmaskinen. Og har tenkt til å bytte distro. Men må finne den rette først.

Lenke til kommentar
i686 er Pentium 2 og over, ikke sant?

8827388[/snapback]

Jepp.

 

Intel

Pentium Pro

Pentium II

Pentium III

Celeron

Pentium M

Core

 

AMD

Athlon

Athlon XP

Duron

Sempron

Opteron

 

 

Bruker Arch mindre harddisken i bruk enn (x)ubuntu?

Xubuntu virker for meg mye tregere enn Win 98 (ikke oppstarten, men i bruk). Har 128 mb ram og syns Xubuntu bruker lovlig mye harddisken, så jeg går utfra at det er derfor den er så treg.

 

Og nei. Dette er ikke primærmaskinen. Og har tenkt til å bytte distro. Men må finne den rette først.

8828554[/snapback]

 

Xubuntu er jo ett moderne os, noe win 98 ikke er. Kanskje ikke så rart at det blir treigere hvis maskinvaren er gammel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...