niwish Skrevet 9. juni 2007 Skrevet 9. juni 2007 Heisann, igår var jeg så uheldig å miste mitt SLR kamera i sjøen (saltvann). Vasket det i ferskvann med en gang, og fønet kameraet så mye som mulig. Noen som har opplevd det samme eller har noen råd til hva jeg skal gjøre? Kameraet virker dødt nå, men jeg vil ikke åpne det for å se inni siden det er så mye finoptikk der. Some words of advice?
Rivers Skrevet 9. juni 2007 Skrevet 9. juni 2007 Tok du ut batteriet med en gang? Misstenker sterkt at vann har kommet inn ved knapper og plugger... Hvordan ser det ut bak objektivet?
niwish Skrevet 9. juni 2007 Forfatter Skrevet 9. juni 2007 Tok ut alle løse komponenter. Det er helt tørt bak objektivet og det ser fint ut. Mener jeg ser litt dugg i søkeren.
andm Skrevet 9. juni 2007 Skrevet 9. juni 2007 Ta ut batteriet med en gang, og for all del ikke prøv kameraet før det har gått noen dager, slik at all fuktighet har tørket.
engekri Skrevet 9. juni 2007 Skrevet 9. juni 2007 Ta ut batteriet med en gang, og for all del ikke prøv kameraet før det har gått noen dager, slik at all fuktighet har tørket.8820963[/snapback] Smart, og når du tror det er tørt så venter du en stund til før du prøver å skru det på!
turnipkongen Skrevet 9. juni 2007 Skrevet 9. juni 2007 Ta ut batteriet med en gang, og for all del ikke prøv kameraet før det har gått noen dager, slik at all fuktighet har tørket.8820963[/snapback] Smart, og når du tror det er tørt så venter du en stund til før du prøver å skru det på! 8821274[/snapback] skru av deksela og stapp inn så mange silica gel-poser du kan.
Litejk Skrevet 9. juni 2007 Skrevet 9. juni 2007 Egentlig ganske morsomt :!: Synd med kamera da, men når du klarer å miste det i sjøen... hva har man slike ting til å ha rundt hovudet for? :O
Jove Skrevet 9. juni 2007 Skrevet 9. juni 2007 Om du har reiseforsikring kan du kanskje få nytt den veien....
Cookiebird Skrevet 10. juni 2007 Skrevet 10. juni 2007 Nei, reiseforsikring dekker ingenting slik. Eneste som kan dekke det er Happy Care eller lignende, men det har du sikkert ikke. Tørk det, tørk det, tørk det og tørk det før du bruker det, så går det sikkert greit:)
Buzz76 Skrevet 10. juni 2007 Skrevet 10. juni 2007 (endret) Have no fear!! Har du en reiseforsikring så burde denne dekke dette til tross for hva enkelte måtte påstå. Reiseforsikring dekker skade/tap/tyveri når du er utenfor hjemmet ditt. Det betyr at dersom du sykler en tur til butikken så er du på reise og kan benytte reiseforsikring til å dekke evt. tap. Jeg har fått dekket tyveri av veske med endel penger i etter en tur på byen selv. Hva jeg gjorde på byen med masse penger i veska får du spørre den glupe exen min om Endret 10. juni 2007 av Buzz76
Buzz76 Skrevet 10. juni 2007 Skrevet 10. juni 2007 Er det derfor hun har blitt exen? 8823754[/snapback] Hæhæh
niwish Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Skrevet 10. juni 2007 Takker for svar! Poster senere om kameraet evt. funker eller gir lyd fra seg. Egentlig ganske morsomt :!: Synd med kamera da, men når du klarer å miste det i sjøen... hva har man slike ting til å ha rundt hovudet for? :O 8822503[/snapback] Det falt ut fra veska.
the_fire Skrevet 10. juni 2007 Skrevet 10. juni 2007 Du burde vel egentlig dyppe hele kameraet i isopropanol (tror det het det, noen andre bør bekrefte dette før du gjør det). Men det som kan ha blitt ødelagt når du prøvde deg på undervannsfotografering er bildesensoren og bildebehandleren.
christian1986 Skrevet 10. juni 2007 Skrevet 10. juni 2007 Have no fear!! Har du en reiseforsikring så burde denne dekke dette til tross for hva enkelte måtte påstå. Reiseforsikring dekker skade/tap/tyveri når du er utenfor hjemmet ditt. Det betyr at dersom du sykler en tur til butikken så er du på reise og kan benytte reiseforsikring til å dekke evt. tap. Jeg har fått dekket tyveri av veske med endel penger i etter en tur på byen selv. Hva jeg gjorde på byen med masse penger i veska får du spørre den glupe exen min om 8823519[/snapback] Men dekker det ens egen uforsiktighet?
hfthomas Skrevet 10. juni 2007 Skrevet 10. juni 2007 hvis kameraet ikke var på, så er det stor sannsynlighet for at noe ikke har kortslutta
AnaXyd Skrevet 10. juni 2007 Skrevet 10. juni 2007 ...Men eventuelle vannskader kan fremdeles være der...
AnaXyd Skrevet 10. juni 2007 Skrevet 10. juni 2007 Sant.. Men korrosjon er kjipe saker det også... Trådstarter, prøvd kondensfjerner-metoden?
Bruker-88036 Skrevet 10. juni 2007 Skrevet 10. juni 2007 Som noen tidligere har nevnt, så ikke sett batteriet tilbake før du er sikker på at det ikke er noe fukt igjen. Om det er kobberbaner på printer o.l. så ødelegges de veldig mye raskere om det er fukt der og strøm på i tillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå