Gå til innhold

Hovedkort med Wlan? [775]


Anbefalte innlegg

Hei der!

 

Ser nå på ny maskin, men jeg skal fortelle dere at det er år og dag siden jeg sisst gjorde dette. Jeg må si hva nå enn min fortid har gitt meg av erfaring innen hardware har jeg nå gått på en smell.

 

Jeg prøver å finne ut om nåverende hovedkort som oftest har Wireless nettverk? Jeg ser det ingen plass, er det mer en selvfølge eller att veldig få kort opererer med wireless?

 

Beklager at dere kanskje ler av meg nå, men har blitt veldig usikker nå.

 

Ser forøvrig på : "Asus P5B Intel P965 Socket 775" Det står at det har "GbLan"

 

Enkelt og greit, Jeg lurer på om det er trådløst nettverk på dette kortet og stort sett de andre ;)

 

Tusen takk, beklager min uvitenhet. Sånn er det når man gikk til innkjøp av laptop.

Endret av Perrrry
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei der!

 

Ser nå på ny maskin, men jeg skal fortelle dere at det er år og dag siden jeg sisst gjorde dette. Jeg må si hva nå enn min fortid har gitt meg av erfaring innen hardware har jeg nå gått på en smell.

 

Jeg prøver å finne ut om nåverende hovedkort som oftest har Wireless nettverk? Jeg ser det ingen plass, er det mer en selvfølge eller att veldig få kort opererer med wireless?

 

Beklager at dere kanskje ler av meg nå, men har blitt veldig usikker nå.

 

Ser forøvrig på : "Asus P5B Intel P965 Socket 775" Det står at det har "GbLan"

 

Enkelt og greit, Jeg lurer på om det er trådløst nettverk på dette kortet og stort sett de andre ;)

 

Tusen takk, beklager min uvitenhet. Sånn er det når man gikk til innkjøp av laptop.

8817304[/snapback]

 

Gb lan i det tilfellet betyr at nettverkskortet som er integrert støtter gigabit hastighet. Dette er da kabel man snakker om. Det finnes noen få hovedkort som kommer med wifi, men det vanligste er å kjøpe et trådløst nettverkskort utenom og montere det i en pci-slot. Evnt kan man kjøpe en usb-dongle.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hvis du går inn på for eksempel komplett.no sin nettside (liker dem fordi man enkelt kan sammenligne kort) og ser i hovedkortlisten:

 

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10492

 

så vil kort med trådløst nettverk (som blir mer og mer vanlig) angis med wi-fi.

 

Fordelen med kort med innebygd wifi, er at det oftere registreres av vista 64-bit (som det fortsatt ikke finnes så mange drivere til trådløse nettverkskort) og hovedkortene idag har heller ikke så mange spor tilgjengelig så det kan være greit å spare et spor til noe annet.

 

Ulempen er at nettverket er mer basic, dvs at man så vidt jeg vet ikke får kort med innebygd srx, draft-n, og lignende og det er også umulig å oppgradere kortet i fremtiden hvis det skulle dukke opp en ny standard.

Har forsøkt å finne ut om de støtter QoS, og finnes av programmer som netstumbler, airsnare osv uten å få svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...