Simen1 Skrevet 2. mai 2008 Skrevet 2. mai 2008 Hvis man er på farten, ikke har kalkulator men vil hoderegne et grovt overslag over stigning vs vinkel så kan man ta antall grader og gange med 2 for å finne stigningen. F.eks 5° = 10% stigning. Denne oppskriften har en nøyaktighet på rundt +/- 15% i intervallet 0-45° (0-100% stigning) Vil man hoderegne mer nøyaktig kan man begrense området til 0-10° og gange antall grader med 7/4. Da vil nøyaktigheten bli bedre enn +/- 1%. Kjekt å vite om man skal regne stigningsprosent på veiskilt om til grader.
Ituca Skrevet 2. mai 2008 Skrevet 2. mai 2008 Er det motorvei fra Oslo til Sandefjord? Har Statens veivesen bygd ut firefelts ned dit nå?
lockdog Skrevet 2. mai 2008 Skrevet 2. mai 2008 Er det motorvei fra Oslo til Sandefjord? Har Statens veivesen bygd ut firefelts ned dit nå? Er motorvei hele veien ja, men det er kun 4-felt til tønsberg, etter det blir det 2-felt.
A-Jay Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 (endret) Er det motorvei fra Oslo til Sandefjord? Har Statens veivesen bygd ut firefelts ned dit nå? Er motorvei hele veien ja, men det er kun 4-felt til tønsberg, etter det blir det 2-felt. Er en god stund siden de sluttet med å bruke ordet "motorvei" om to/tre-felters vei. Nå må en vei ha minst fire felter, midtskille og flerplanskryss for å kalles "motorvei". Det er motorvei fra Oslo til Tønsberg, med unntak av to steder: En kort strekning ved Drammen og strekningen Tønsberg til Sandefjord, der det er tofelters vei. De bygger motorvei ved Drammen og sør for Sandefjord nå, strekningen Tønsberg-Sandefjord er planlagt å bygges først i 2010. Endret 3. mai 2008 av A-Jay
Khaffner Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 Hvorfor får folk rynker egentlig? Man drar og tøyer huden hele livet sitt, da blir den slapp og sliten etterhvert. Og rynkekremer skal vissnok stramme det opp igjen.
lockdog Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 Er en god stund siden de sluttet med å bruke ordet "motorvei" om to/tre-felters vei. Nå må en vei ha minst fire felter, midtskille og flerplanskryss for å kalles "motorvei". "De"? Så vidt meg bekjent så finnes det fortsatt motorvei klasse A og B her i landet, og det har da virkelig ikke vært snakk om å fjerne noen av betegnelsene selv om det ikke er 4-felt overalt. Selv om du ikke kaller det motorvei betyr da ikke at det ikke er det
Deleted__- Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 (endret) Da tar du feil. "Motorvei" er motorvei klasse A, mens "Motortrafikkvei" er motorvei klasse B. Uansett hvor mange som sier Klasse A & B gjør det ikke mer korrekt selv om. Jeg kan godt kalle sokkelleiligheten min for en toppetasjes luksusleilighet, men er det korrekt? Endret 3. mai 2008 av Insty
A-Jay Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 (endret) "De"?Så vidt meg bekjent så finnes det fortsatt motorvei klasse A og B her i landet, og det har da virkelig ikke vært snakk om å fjerne noen av betegnelsene selv om det ikke er 4-felt overalt. Selv om du ikke kaller det motorvei betyr da ikke at det ikke er det Linker til en PDF-fil, les venstre spalte. http://www.vegvesen.no/vegenogvi/09_06/skjerm/4.pdf Dette var i 2006. Jeg ville ikke skrevet det jeg skrev over om ikke jeg var helt sikker på at de faktisk har endret på ordbruken. PS. Grunnen til at jeg ikke brukte begrepet "motortrafikkvei" i innlegget mitt over er at jeg ikke helt husker om tofelters-strekningen ved Drammen er klassifisert som så. Men strekningen Tønsberg-Sandefjord er det. Endret 3. mai 2008 av A-Jay
lockdog Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 Linker til en PDF-fil, les venstre spalte. http://www.vegvesen.no/vegenogvi/09_06/skjerm/4.pdf Dette var i 2006. Jeg ville ikke skrevet det jeg skrev over om ikke jeg var helt sikker på at de faktisk har endret på ordbruken. PS. Grunnen til at jeg ikke brukte begrepet "motortrafikkvei" i innlegget mitt over er at jeg ikke helt husker om tofelters-strekningen ved Drammen er klassifisert som så. Men strekningen Tønsberg-Sandefjord er det. Tydligvis noen endringer siden jeg tok lappen. Tror nok ikke den strekningen ved Drammen er klassifisert som noe spesiellt mer enn annleggsvei for øyeblikket
John-Abruzzi Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 ikke snedig. men i mange filmer er det jo slik at folk går til sånne bokser som er låst. ofte i bank osv. ofte i "kriminelle filmer" at en forbryter har mye panger i en sånn boks hos bank osv. er det slike i norge også? hva kalles di? hvem har slike bokser? hav koster di?
lockdog Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 ikke snedig. men i mange filmer er det jo slik at folk går til sånne bokser som er låst. ofte i bank osv. ofte i "kriminelle filmer" at en forbryter har mye panger i en sånn boks hos bank osv. er det slike i norge også? hva kalles di? hvem har slike bokser? hav koster di? De kalles bankbokser og finnes i en del banker Koster alt fra 200 til 1000 kr pr år.
ultimatedeskjet Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 (endret) Hvorfor har den norske drikkekulturen blitt slik den er blitt? En snedig ting jeg lurer på. Endret 3. mai 2008 av ultimatedeskjet
Bytex Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 (endret) Fordi det er svindyrt å kjøpe øl på uteplasser, sitter folk hjemme til over midnatt og drikker seg møkkfulle før de går ut. Sørover i Europa er "vorspiel" et helt ukjent begrep. Folk jeg dro ut med i Barcelona skjønte ikke poenget med å sitte inne og drikke først. Som Ian Wright i Planet Guides sa når han var i Bergen: "You need a small mortgage to be able to have a drink in this country" Endret 3. mai 2008 av Bytex
Pels Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 Det har også vært et ølforbud i Norge i 20 årene så alkohol har mer eller mindre blitt ett middel til å bare bli full. Så istedenfor å drikke noe hver dag drikker man opp hele ukerasjonen i helgen.
Frigata Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 Eg trur det er restar etter åtferda til vikingane som er forklaringa. Og til dels også forklaringa til Bytex, hehe.
Islanbadsj Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 Vikingene drakk jo like mye hele tiden da. Så sånn sett burde vi vel vært drita hele daen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå