Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skrive en klage!


Anbefalte innlegg

Ble satt ned til en 5'er i norsk muntlig, uten noen som helst grunnlag. Jeg snakket med læreren, hun sa at hun skulle ordne denne skrivefeilen og at jeg skulle få en 6'er. To dager etter utgivelsen av standpunkt karakterene.

Har heller ikke fått noen som helst vurdering eller "fare for å sette ned" brevet heller.

Nå ber hun meg om å skrive en kort skriftlig klage.

 

Læreren er en god lærer, men når hun har skrevet feil på karakterkortet så må jeg sende en klage på grunn av feilen hun har gjort. :hmm:

 

Har hørt at klagefristen er 10 dager, har gått to dager. Målet er å skrive en fyldig klage idag og levere det på kontoret. Noen som vet hvor lang tid det vil ta før jeg får svar?

 

Nå lurer jeg på om hvordan jeg skriver en klage. Skal den være formell? Hvilket rettigheter har jeg som elev?

Hvis noen vet det, blir jeg veldig glad om noen kan forklare det til meg.

 

Takk!

Endret av specnaz91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis hun har skrevet feil, så er det vel egentlig bare å skrive dette slik som det er. Skriv det kortfattet så burde det gå greit. Det kan vel ta en liten stund før det blir rettet opp, men det skal ikke skape noen problemer for deg. Dessuten skal læreren din skrive en grunngiving av karakteren, og må da skrive at hun har satt feil karakter.

 

Se her for reglene:

 

http://www.lovdata.no/for/sf/kd/td-20060623-0724-015.html

Endret av Jakob
Lenke til kommentar
Ved klage på standpunktkarakter eller vedtak om ikkje å fastsetje standpunktkarakter kan klageinstansen berre vurdere om gjeldande føresegner om karakterfastsetjing er følgde. Med klagen skal det følgje fråsegn frå faglæraren om korleis karakteren er fastsett, eller kvifor det ikkje er sett karakter, og fråsegn frå rektor om saksbehandlinga ved skolen. Klagaren skal få kopi av fråsegna.

 

Hvis du gir klagen til læreren din så burde hun kunne ordne opp i resten, iom at hun har ansvaret for feilen.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ved klage på standpunktkarakter eller vedtak om ikkje å fastsetje standpunktkarakter kan klageinstansen berre vurdere om gjeldande føresegner om karakterfastsetjing er følgde. Med klagen skal det følgje fråsegn frå faglæraren om korleis karakteren er fastsett, eller kvifor det ikkje er sett karakter, og fråsegn frå rektor om saksbehandlinga ved skolen. Klagaren skal få kopi av fråsegna.

 

Hvis du gir klagen til læreren din så burde hun kunne ordne opp i resten, iom at hun har ansvaret for feilen.

8804166[/snapback]

 

 

Da ber jeg læreren om en begrunnelse (skriftlig) for denne feilen aka karaktersettingen?

 

Skrevet en del, lurer på om det holder. Dette blir ikke formelt, kan noen hjelpe?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Klagen gjelder fastsetting av standpunktkarakter i norsk muntlig. Jeg har fått en hèl karakter mindre enn det jeg har fått beskjed om i løpet av 2.termin. Jeg har heller ikke fått noen form for begrunnelse eller advarsel i god tid før standpunktkarakterene ble satt. Jeg fikk vite standpunktkarakterene mandag 4.6.2007. Jeg klager for å få rettet denne feilen.
Endret av specnaz91
Lenke til kommentar

Skriv i klagen at faglærer har bekreftet at hun har gitt deg feil karakter. Så er det ingen tvil om at den skal rettes opp.

 

Ellers behøver det ikke være så veldig formelt, ser bra ut det du har skrevet. Ta bort " i god tid" hvis du ikke har fått noen advarsel i det hele tatt før du fikk vite den endelige karakteren.

Lenke til kommentar

Takk, har laget den endelige versjonen, trenger bare tilbakemelding. Da printer jeg den ut og leverer til rektor eller faglæreren?

 

Har 5 i skriftlig, men første gang jeg skriver klage ang. karaktersetting.

 

Her er den. Har ordnet topp tekst, der står det: Nasir Amin 10C Sinsen Skole 6.06-07

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Klage

Klagen gjelder fastsetting av standpunktkarakter i norsk muntlig. Jeg har fått en hèl karakter mindre enn det jeg har fått beskjed om i løpet av 2.termin. Jeg har heller ikke fått noen form for begrunnelse eller advarsel før standpunktkarakterene ble satt. Jeg fikk vite standpunktkarakterene mandag 4.6.2007. Uten noen form for advarsel har jeg fått en hèl karakter mindre enn det jeg har fått beskjed av faglærer en kort periode før standpunktkarakterene skulle settes. Faglærer har bekreftet at karakteren jeg har fått er feil. Jeg håper at denne feilen blir rettet, denne karakteren har veldig stor betydning i sammenheng med inntak i videregående skoler.

Med hilsen

Nasir Amin

Endret av specnaz91
Lenke til kommentar

Nei, vi fikk det utlevert på skolen. Fikk ikke det i noen fag, og har sjekket. Ingenting i posten heller. For sikkerhetskyld har jeg spurt læreren, ingen fare for å bli satt ned.

 

Jeg har med dette i klagebrevet.

 

Her er setningen.

Jeg har heller ikke fått noen form for begrunnelse eller advarsel før standpunktkarakterene ble satt

 

Er den god nok formulert? Hvis ikke du forstod det, kan det være en sjanse for at rektor/rådgiver ikke forstår det?

Klage.doc

Endret av specnaz91
Lenke til kommentar

Men ser klagen helt grei ut?

Karakteren må rettes, siden den er feil. Noen som kan konfirmere klagen, sånn at jeg får printet det ut og lagt det i sekken?

 

Men hvem skal jeg gi klagen til? Siden det heter "klagebrev", skal den være pakket i en konvolutt?

Endret av specnaz91
Lenke til kommentar

De kommer ikke til å sette karakter på klagen din. Kunne kanskje vært bedre skrevet, men så lenge du leverer den inn og den er forståelig, skal det holde i lange baner. På toppen av det hele vet jo læreren din hva det går i og har innrømmet feilen, så den skriftlige delen er kun en formalitet. "Formell" betyr altså i dette tilfellet "etter oppskriften, på papir", og er ikke noe sjangermessig krav til klagen. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...