Gå til innhold

Hjelp til kjøp (400D, D80 eller K10D)


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe digital speilrefleks, og leser litt tester, men blir ikke alltid like klok. Føler det forsåvidt har vært litt stille på testfronten til akam + at det er litt vanskelig å sammenlikne en 1år gammel test med karrakterer og en helt ny test..

 

Vurderer følgende kamera, og vil selvfølgelig ha et meget bra kamera til best lavest mulig pris, men er villig til å betale litt ekstra for å bli bedre fornøyd. Står mellom følgende der jeg er i tvil om prioriteringen.

 

Pentax K10D

Nikon N80

Canon EOS 400D

 

 

Slik jeg tolker er vel den Canon og Nikon omtrent like gode ut av boksen... Litt forskjeller som går på smak og behag. --> Er Pentaksen vesentlig bedre?

 

Ønsker ikke å starte en ny canon vs nikon debatt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal kjøpe digital speilrefleks, og leser litt tester, men blir ikke alltid like klok. Føler det forsåvidt har vært litt stille på testfronten til akam + at det er litt vanskelig å sammenlikne en 1år gammel test med karrakterer og en helt ny test..

 

Vurderer følgende kamera, og vil selvfølgelig ha et meget bra kamera til best lavest mulig pris, men er villig til å betale litt ekstra for å bli bedre fornøyd. Står mellom følgende der jeg er i tvil om prioriteringen.

 

Pentax K10D

Nikon N80

Canon EOS 400D

 

 

Slik jeg tolker er vel den Canon og Nikon omtrent like gode ut av boksen... Litt forskjeller som går på smak og behag. --> Er Pentaksen vesentlig bedre?

 

Ønsker ikke å starte en ny canon vs nikon debatt...

8801346[/snapback]

 

 

Pentaxen gir mer "uferdige" bilder rett ut av kamera. Var jeg deg ville jeg heller kjøpt alpha.. :D

Lenke til kommentar
Slik jeg tolker er vel den Canon og Nikon omtrent like gode ut av boksen... Litt forskjeller som går på smak og behag. --> Er Pentaksen vesentlig bedre?

 

Alle disse er nok så bra at ingen er vesentlig bedre. Finn butikker som har disse og prøv å holde i kameraene. Ta det du faller for!

Skjønner ikke hva klyts mener med at Pentax har 'uferdige' bilder?!?! Hvordan og hvorfor, og på hvilken måte?

Selv ville jeg gått for nettopp K10D.

Lenke til kommentar

Vanskelig å gi noe bra svar... hva skal du bruke kameraet til?

 

400D er relativt lite og kompakt, men kanskje ikke det mest robuste du kan få. K10D er en tanks som bare overgås på robusthet av dyre proffhus. D80 faller et sted midt i mellom. Personlig har jeg D80, og ville gått for enten det eller K10D siden jeg synes ergonomien på 400D er forferdelig. På den annen side har kanskje Canon det beste utvalget av optikk (i hvert fall i Norge) og til noe lavere priser i forhold til ytelse.

 

Bildekvaliteten er utmerket på alle tre husene. Når det gjelder Canon vs. Nikon så er vel Canon litt bedre på høy iso/dårlig lys, mens Nikon nok har et lite overtak på lysmåling og fargegjengivelse. Men det er stort sett umerkbart, og forskjellene ligger hovedsakelig i hvordan de er å bruke. De dyrere husene er litt større, har bedre ergonomi (i min hånd, i hvert fall) og ikke minst: de har større og bedre søkere som gjør det greiere å komponere bildet. Ellers har de litt forskjellig brukergrensesnitt og menysystem, men der må du nesten bare teste ut og se om du liker en bestemt modell eller ikke. Selv er jeg veldig fornøyd med grensesnittet til D80en min.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hva klyts mener med at Pentax har 'uferdige' bilder?!?! Hvordan og hvorfor, og på hvilken måte?

Selv ville jeg gått for nettopp K10D.

8804420[/snapback]

Sammenlignet med spesielt 400D og i litt mindre grad D80, så leverer K10D nokså lett behandlede JPEG-bilder, som av mange oppleves som litt uferdige. Det har sammenheng med at Pentax bruker SilkyPix-algoritmen. Mange, faktisk også mer seriøse tester som den i Fotografi, anbefaler derfor at man bruker RAW og etterbehandler bildene fra K10D for optimalt resultat.

 

I mine øyne er det uansett ikke særlig lurt å bruke jpeg, og da er jo problemstillingen nokså uinteressant. YMMV.

Lenke til kommentar

400D er kompakt og lett. Til gjengjeld har det dårligere søker enn begge de andre kandidatene. Så hvis ikke kompaktehet er viktig for deg, ville jeg luka bort dette alternativet. God søker er utrolig viktig for fotoglede. Spesielt hvis du må fokusere manuelt, og det må man gjerne i en del situasjoner.

 

Jeg er K10D bruker, og trives svært godt med det. Værtetting og Shake Reduction er viktige faktorer. Men minst like viktig er Hyper Mode og direkte tilgang til ISO med ny firmware. D80 har direkte knapp til ISO, men Hyper Mode er Pentax alene om. Det og et par andre modes, som andre brukere Pentax setter større pris på enn meg. Hyper Mode går enkelt forklart ut på at du har direkte tilgang til Av og Sv, bare med å vri på innstillingsrattene. Kameraet tenker for meg, når jeg vil det. Vrir jeg på et av rattene er det jeg som har styringa. Og poenget er at overgangen er totalt sømløs. Du kan gå tilbake til programfunksjonen bare med å trykke en knapp som sitter rett ved utløseren. Disse funksjonene betyr at jeg nesten ikke behøver å ta kameraet fra øyet når jeg fotograferer. Dette får jeg ikke fullrost, det gir en utrolig fleksibilitet og hurtighet.

 

Men dette har med ergonomi å gjøre. Hvis du har anledning bør du ta å føle på de ulike alternativene. For et kamera bør absolutt også føles riktig i hendene.

 

Ulempen med K10D er at det for tida ikke er så godt utvalg i ny optikk. Men det finnes mye bra brukt. I utgangspunktet til svært gode priser, men for tida er markedet litt stressa bla. som resultat av at K10D har tatt sånn av. Jeg regner og med at dette vil endre seg i løpet av mindre enn et halvt år tid, når de får ut to nye kvalitetszoomer. Problemområdet er lange teleobjektiv med fast brennvidde. Men det og kommer nok til å bedre seg betraktelig over litt tid. Det lanseres to nye til høsten eller vinteren, og så er det bare å vente på at de får produsert nok til at markedet roer seg. Til gjengjeld så har Pentax sine kompakte Limited fast objektiver. Det er de alene om. De er helt suverene til sitt bruk.

 

Fotograferer du jpg og ønsker å skrive ut bildene i mer enn 15x10 cm så bør de skarpes opp fra K10D. Det samme gjelder bilder for web visning.

Men jeg vil tro at de fleste seriøse og halvseriøse i praksis gjør dette, uansett kameramerke.

K10D gir deg større valgmuligheter i forhold til presentasjon av ferdig bilde. Andre kameraer der tas disse valgene av den innebyggede jpg komprimeringen. Om dette er en fordel eller en ulempe kan diskuteres i det uendelige. Men kort oppsummert så krever litt mer kunnskap fra brukeren for å nytte det optimalt.

Jeg gjør det ikke enda, men allikevel liker jeg den friheten dette gir meg.

 

Mvh Tim typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Har tatt litt på D80 og EOS400 i dag... Fant dessverre ikke en åpen sjappe med Pentax når jeg fikk tid...

 

Syntes den EOS 400D var litt liten.. grepet fylte ikke ut fingrene så det ble litt rart.. På D80 satt det som støpt rundt...

 

Vet ikke om dette har så mye å si, for man venner seg nok uansett til det.. Er ikke akkurat gode å holde i de små kameraene heller, men man blir vant til det.

 

Trolig er det vel enklere å holde det kameraet som sitter best i hånden rolig/stødig

Lenke til kommentar
Har tatt litt på D80 og EOS400 i dag... Fant dessverre ikke en åpen sjappe med Pentax når jeg fikk tid...

 

Syntes den EOS 400D var litt liten.. grepet fylte ikke ut fingrene så det ble litt rart.. På D80 satt det som støpt rundt...

 

Vet ikke om dette har så mye å si, for man venner seg nok uansett til det.. Er ikke akkurat gode å holde i de små kameraene heller, men man blir vant til det.

Det har alt å si! Du bør kjøpe etter hva som sitter godt i hånden din, med mindre du har noen spesielle føringer (tilgang til optikk/utstyr, behov for svært spesielle objektiver, behov for spesielle løsninger som trådløs blitz etc). Bildene blir bra på alle sammen, dét trenger du ikke bekymre deg for.

 

Du bør jo prøve Pentaxen også, men jeg synes du bør velge den som sitter best i hånden din. Siden D80 er bedre enn 400D, ville jeg ha utelukket den med én gang...

Lenke til kommentar

Hvis du ikke liker grepet på 400D så kommer du neppe til å trives med det. Hvis du mener Canon er merket for deg (med tanke på optikk og ekstrautstyr) så bør du i så fall heller se på EOS 30D i så fall. Det har et grep som er litt mer fyldig, og prisen er vel omtrent på linje med D80 nå om dagen. Men det er en litt eldre modell.

 

Men jeg synes også du bør se på Pentax før du bestemmer deg. Pentax K10D er etter min mening hakket bedre enn selv min elskede D80 på ergonomi.

Lenke til kommentar

Bare sånn for å skyte inn noe fra siden: Kjøp Aperture eller Lightroom om du har spenna - og skyt i RAW. Du kommer til å ta mange hundre (tusenvis?) av bilder i året, så en bra workflow-applikasjon er viktig.

 

Og når du først har skaffet deg en sånn applikasjon, så spiller det ingen rolle om hvor bra in-house prosessering er i 400D eller K10D. Du bare lager noen presets som du tillegger filene etter import. Alle på en gang, gjerne. Hey presto - fine filer, som du allikvel kan justere videre på. Disse programmene driver med ikke-destruktiv prosessering. Dersom du har skutt litt feil i JPEG, så er det mindre mulighet for å redde seg inn i etterkant..

 

Du får altså full etterbehandlings-fleksibilitet. Jeg sliter f.eks. fælt med de svært ferdigprosesserte bildene fra mju 770SW'en min - mens det er en fryd å tune RAW-filene fra E-300'en..

Lenke til kommentar
Pentaxen gir mer "uferdige" bilder rett ut av kamera. Var jeg deg ville jeg heller kjøpt alpha..  :D

8801423[/snapback]

 

Pentax modellene har to forskjellige jpg moduser. Jeg vet ikke om andre produsenter har dette?

 

I natural modus får en bilder som egner seg for etterbehandling. I bright modus får en bilder som mer eller mindre er klare rett fra kamera. De er mer oppskarpet og har mer fargemetning. I tillegg til disse to modusene så kan en justere skarphet, fargemetning og kontrast og disse tre justeringene gjøres da i tillegg til jpg modus slik at en har et ganske stort spenn i justeringsmuligheter.

 

Ja, K10D har jpg filer som er lite oppskarpet og med lite metning slik kameraet kommer med standardinnstillinger. Jeg antar de fleste kan gå inn i menyene å endre dette hvis de vil og da får en altså jpg filer som dekker det meste av smak og behag. Selv synes jeg jpg filene fra K10D er helt topp og bruker de ofte istedenfor raw opptak.

 

Kunklusjonen er vel da en _ikke_ velger vekk K10D som en mulig kandidat pga. av jpg filene. Da har en i så fall ikke forstått at de kan justeres i kameraet.

Lenke til kommentar
Pentaxen gir mer "uferdige" bilder rett ut av kamera. Var jeg deg ville jeg heller kjøpt alpha..  :D

8801423[/snapback]

 

Pentax modellene har to forskjellige jpg moduser. Jeg vet ikke om andre produsenter har dette?

 

I natural modus får en bilder som egner seg for etterbehandling. I bright modus får en bilder som mer eller mindre er klare rett fra kamera. De er mer oppskarpet og har mer fargemetning. I tillegg til disse to modusene så kan en justere skarphet, fargemetning og kontrast og disse tre justeringene gjøres da i tillegg til jpg modus slik at en har et ganske stort spenn i justeringsmuligheter.

 

Ja, K10D har jpg filer som er lite oppskarpet og med lite metning slik kameraet kommer med standardinnstillinger. Jeg antar de fleste kan gå inn i menyene å endre dette hvis de vil og da får en altså jpg filer som dekker det meste av smak og behag. Selv synes jeg jpg filene fra K10D er helt topp og bruker de ofte istedenfor raw opptak.

 

Kunklusjonen er vel da en _ikke_ velger vekk K10D som en mulig kandidat pga. av jpg filene. Da har en i så fall ikke forstått at de kan justeres i kameraet.

8811628[/snapback]

 

Gav bare et svar på en forskjell som er åpenbar i alle tester. Hvis han er en aktiv bruker er ikke dette noe problem. Kommer kamera ofte til å kjøre sitt egent løp i jpg kan han med fordel velge et annet og billigere hus og heller kjøpe en ok linse.. det er jo som kjent der den største forskjellen på bildene ligger. Ikke om det er tatt med nikon, canon, sony eller pentax...

Lenke til kommentar
Pentaxen gir mer "uferdige" bilder rett ut av kamera. Var jeg deg ville jeg heller kjøpt alpha..  :D

8801423[/snapback]

 

<snip>

 

Kunklusjonen er vel da en _ikke_ velger vekk K10D som en mulig kandidat pga. av jpg filene. Da har en i så fall ikke forstått at de kan justeres i kameraet.

8811628[/snapback]

 

Gav bare et svar på en forskjell som er åpenbar i alle tester. Hvis han er en aktiv bruker er ikke dette noe problem. Kommer kamera ofte til å kjøre sitt egent løp i jpg kan han med fordel velge et annet og billigere hus og heller kjøpe en ok linse.. det er jo som kjent der den største forskjellen på bildene ligger. Ikke om det er tatt med nikon, canon, sony eller pentax...

8811832[/snapback]

Hverken jeg eller StigVidar har sagt at du gjør noe galt i å nevne dette at K10D gir jpg filer som ofte trenger noe etterbehandling. Ingen av oss er ute etter å arrestere deg.

 

Vi forsøker bare å nyansere dette utsagnet ytterligere.

StigVidar ved å peke på hvordan man enkelt retter "problemet". Jeg ved å fokusere på at det som for noen kan være et problem, for andre kan være en fordel i form av mer muligheter for presisjon ved oppskarping.

 

For min egen del må jeg innrømme at jeg synes det er litt frustrerende å stadig bli møtt av utsagn som "K10D gir uskarpe bilder" o.l oppgulp fra halvseriøse tester. Det finnes heldigvis en del eksempler på tester som forholder seg litt mer seriøst til dette, bladet Fotografi er kanskje det mest nærliggende.

 

Men du sa altså ikke at Pentax gir uskarpe bilder. Du derimot utrykte deg helt nøytralt ved å si at "Pentaxen gir "uferdige" bilder rett fra kamera". Helt uproblematisk, men konklusjonen din ble kanskje litt feil (spesielt med tanke på at Sony Alpha ikke er tema for tråden).

Lenke til kommentar

Fikk tafset litt på Pentax'en og D80 i dag... Dessverre (siden jeg i hodet egentlig likte pentaxen bedre) så føltes Nikon'en hakket bedre i hånden, men det var ikke store forskjellen...

 

Japan Foto har et bra tilbud på D80 med Nikon 18-135 linse til 8990,- Vurderer den Tror det er en grei alround linse...

Lenke til kommentar
Fikk tafset litt på Pentax'en og D80 i dag... Dessverre (siden jeg i hodet egentlig likte pentaxen bedre) så føltes Nikon'en hakket bedre i hånden, men det var ikke store forskjellen...

 

Japan Foto har et bra tilbud på D80 med Nikon 18-135 linse til 8990,- Vurderer den Tror det er en grei alround linse...

8815031[/snapback]

 

Så bildestabilisering og værtetting betyr lite?

Lenke til kommentar

Så bildestabilisering og værtetting betyr lite?

8815705[/snapback]

 

Godt poeng det der.

 

Ser ut som det blir et Pentax K10D med kit linse + pentax 80 - 200 linse..

 

Venter i spenning på pakke i posten..., så får man evt venne seg til den lille forskjellen i grepet mot D80... Var helst det tommelgrepet på baksiden som traff litt rart.

Lenke til kommentar
Venter i spenning på pakke i posten..., så får man evt venne seg til den lille forskjellen i grepet mot D80... Var helst det tommelgrepet på baksiden som traff litt rart.

Dét er nok bare en vanesak, Akam husker jeg syntes det var flott plassert (men stusset over Nikons plassering), mens jeg er motsatt. Men K10D sitter bedre i hånden min uansett, da.
Lenke til kommentar

Da kom det i posten...

 

Pentax K10D med kit-linse 18 - 55 og pentax 80 - 200 linse...

Sjekka at det var siste software inne, så nå er det bare å prøve seg frem blant JPG-alternativene (innstillingene) så det var flere.. man kunne velge to typer JPG behandling fra kamera + i tillegg stille kontrast, farve osv på JPG.... --> Til man finner en innstilling som gir mest mulig ferdige bilder fra kamera.. Etter det blir det vel til at man fotograferer i RAW vil jeg tippe...

 

Kjennes helt greit ut i hånden nå når jeg fikk det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...