Gå til innhold

Innstalere GNU/Linux med gammel kjerne ?


Anbefalte innlegg

Hei..

Har etter 1 døgn med utalje forsøk og alt mulig annet annet nesten gitt opp.

Skulle formatere pc en min her en dag. Bestemmte at jeg skulle innstalere ubuntu 7.04 som jeg var blitt så glad i. Uten og legge noe mer i det så ville ikke ubuntu 7.04 partisjonere diskene mine tydeligvis. Så jeg fikk tak i en ubuntu 6.10 cd hos en kompis. Der gikk partisjoneringen grei. Når den skal innstalere stopper den ved "Finner maskinvare, vent litt... "aec62xx" "IDE chipset support" altså på 90%

Prøvde og google litt, der det sto om for mye swap blandt annet, så minket denne fra 1000 mb til 450 mb.. Deretter viser det seg at det er mange som har opplevd dette med 2.6.20 kjernen. Jeg har også hatt problemer med denne kjernen tidligere da den ikke vil boote. Så jeg vil gjerne gå tilbake til 11 eller 15 kjernen. Men hvordan ? Om noen har en løsning på problemet mitt hadde det også vært supert. I værste fall vurderer jeg gjerne også en annen debian basert distro. Om jeg ikke velger og gå for debian selv. Har hørt den er meget stabil..

 

Takker for alle svar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da tror jeg faktisk at jeg må tilbake til 11 kjerna.

Eller så må jeg vente til dem finner en løsning på problemet mitt.

Skal prøve en gang til med Dapper Drake nå, og se hva som skjer.

Hvist ikke vil jeg prøve meg på lilminimes forslag..

 

EDIT: i Dapper drake var det mer eller mindre xorg.conf problemer, finner vist ikke skjermen min. Skal prøve meg litt fram og tilbake nå og se hva jeg finner ut av..

 

EDIT2:

ga opp Dapper drake etter en stund med knøvling fram og tilbake.

Har nå også prøvd alternativ cd en til 7.04 Den stopper ved "Finner maskinvare vent litt" og der står den stille med 0%.. Har skjekket en annen terminal og den står fast ved:

 

Net/hw-detect.hotplug: Detected hotpluggable network interface eth0

 

Hva betyr dette ?

Endret av stianiquniez
Lenke til kommentar

Yes, da har jeg faktisk utrolig nok, klart og presset den til og bruke 2.6.20 kjerna. Først innstalerte jeg 2.6.20 kjerna med alternativ cd en.. For deretter og oppgradere kjernen. Den bruker enda en god del minutter på og starte, men det kan jeg leve med. Det som plager meg nå er at lyden fungerte før, men ikke nå. Har prvød alt som står på ubuntuguide.org

 

Bruker et innebygd lydkort som står i et abit as8 kort. Forslag noen ?

Lenke til kommentar

Sikker på at du ikke har lyd? Kanskje en kanal er mutet eller noe. Hvis ikke finn ut hvilken driver lyd-chipen din bruker, f.eks. med en live CD. For å få oversikt over driverne:

$ lsmod|grep snd

(de som begynner med snd angår lyden)

Det går an å laste inn drivere manuelt med modprobe kommandoen, men dette skal være unødvendig.

Lenke til kommentar

Det fungerte før. Og lyden fungerte ikke på live CD en heller. Dette fungerte før, er det som er så rart

 

"lsmod|grep snd" gir:

 

snd_intel8x0           34347  1 
snd_ac97_codec         98464  1 snd_intel8x0
ac97_bus                3200  1 snd_ac97_codec
snd_pcm_oss            44544  0 
snd_mixer_oss          17408  1 snd_pcm_oss
snd_pcm                79876  3 snd_intel8x0,snd_ac97_codec,snd_pcm_oss
snd_seq_dummy           4740  0 
snd_seq_oss            32896  0 
snd_seq_midi            9600  0 
snd_rawmidi            25472  1 snd_seq_midi
snd_seq_midi_event      8448  2 snd_seq_oss,snd_seq_midi
snd_seq                52592  6 snd_seq_dummy,snd_seq_oss,snd_seq_midi,snd_seq_midi_event
snd_timer              23684  2 snd_pcm,snd_seq
snd_seq_device          9100  5 snd_seq_dummy,snd_seq_oss,snd_seq_midi,snd_rawmidi,snd_seq
snd                    54020  10 snd_intel8x0,snd_ac97_codec,snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_pcm,snd_seq_oss,snd_rawmidi,snd_seq,snd_timer,snd_seq_device
soundcore               8672  1 snd
snd_page_alloc         10888  2 snd_intel8x0,snd_pcm

Lenke til kommentar

Da virker det som om noe er feil med oppsettet ja, lyd skal helst funke ut-av-boksen. Vet du i det hele tatt hvilket OS lyden virket i? Hvis du ikke vet hvilket lydkort du har, så kan du prøve

$ lspci|grep Audio

for enda bedre informasjon kan du installere hwinfo:

$ sudo aptitude install hwinfo

og så prøve

$ hwinfo --sound

 

Skaff deg en mixer som får tilgang til det du måtte ha:

$ sudo aptitude install alsamixergui

Start denne, og sjekk om du nå får tilgang til lydkortet ditt.

 

Du kan jo samtidig installere alsa pakker som er greie å ha:

$ sudo aptitude install alsa-base alsa-oss alsa-tools alsa-utils gstreamer0.10-alsa

 

Lyddrivere og oppsett kommer med ALSA (advanced linux sound architecture) og er i utgangspunktet uavhengig av kjernen. Hvis lyden virket med en 2.6 kjerne, var det antagelig med ALSA, du kan sjekke hvilken alsa versjon de forskjellige distribusjonene bruker her:

www.distrowatch.com

 

Tidligere hadde også ubuntu et kjekt program som heter alsaconf som følger med alsa, og automatiserer lydoppsett for deg. Sannsynligvis vil du kunne finne noen som har pakket denne for Feisty v.h.a. google, og da kan det være et verdt et forsøk.

Endret av Del
Lenke til kommentar

At folk ikke blir klok på GNU/Linux skjønner jeg godt. Følg med nå

 

Lyden fungerer ikke. Og jeg har ikke gjort noe mer med det! Men jeg skulle aktivere skrivebordsefekter, så måtte den ha driverne til skjermkorte, som ikke var åpne eller noe slikt. Jeg innstalerte dem. Og måtte restarte PC en. Whoops så var det plutselig lyd her også.

 

Nå skjønner jeg virkelig ingenting. Kan hende noe fikling tidligere som har fororsaket dette men ikke har tredd i kraft eller noe slikt. Uansett. Nå fungerer alt.

Takk alle sammen som har svart :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...