Gå til innhold

Skolebenken etter smaken av penger


TaWret

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har gått gk- og vk1-Elektro(eksamen i disse tider) Planen var å ta Automasjon vg2 til høsten, men jeg fikk et bra tilbud fra en bedrift i det lokale, men jeg får et helt annet fagbrev. 2 år lærlingtid, mulighet for å jobbe som vikar når det trengs en ekstra, men samtidig så telles det som lærlingtiden min. Får fagbrevet "Teknisk fagbrev" Er et fagbrev med Kjemi, Mekk og Elektro om jeg har forstått det riktig. Noen som en link av et slag til noe konkret ang. dette fagbrevet?

 

Hvor mye sterke vil jeg stå i forhold til jobbtilbud med fagbrevet i Automasjon og Teknisk?

 

Så lurer jeg på om det er noen som har erfaring med hvordan det er å komme seg på skolebenken igjen om 2 år? Tenker på innen den tid har du fått smaken av penger ect, men det frister å jobbe i 2 år.

 

Takk på forhånd!

Endret av TaWret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke ta Automatikk VK2 etter du har tatt Elektro VK1. Du må ha Automatikk VK1 først. For å jobbe som automatiker må du ha fagbrev innen automatikk, dette kan du kun få etter 3 års skole (gk,vk1,vk2) med to års skolegang innen automatikerfaget. Husk, du kan kun ta ett fagbrev om gangen (lærling i ett fag), og dermed vil du kanskje få ett vidt spekter innen utdanningen din, men ikke gå inn på det dype innen noen av fagene ;)

 

Du kan nok få jobb innen elektro, men tviler på at du kan få en automatiker stilling.

 

Tror det er vanskeligt å begynne å studere etter jobbing ja

Lenke til kommentar
Du kan ikke ta Automatikk VK2 etter du har tatt Elektro VK1.  Du må ha Automatikk VK1 først.    For å jobbe som automatiker må du ha fagbrev innen automatikk, dette kan du kun få etter 3 års skole (gk,vk1,vk2) med to års skolegang innen automatikerfaget.  Husk, du kan kun ta ett fagbrev om gangen (lærling i ett fag), og dermed vil du kanskje få ett vidt spekter innen utdanningen din, men ikke gå inn på det dype innen noen av fagene ;)

 

Du kan nok få jobb innen elektro, men tviler på at du kan få en automatiker stilling.

 

Tror det er vanskeligt å begynne å studere etter jobbing ja

8787500[/snapback]

 

Sa VG2, ikke Vk1. Nå er det ikke gk, vk1, vk2 lengere. Nå går det Vg1, Vg2, Vg3 osv.

Lenke til kommentar

Jeg er utdannet elektriker Gr.L med TEKNISK Modul. Og jobber på en prosses farbikk der blir du jo kjent med de tingene du nevner som Kjemi og Mekk, men det har ikke no med fagbrevet ditt å gjøre, det betyr bare at du får god kjenskap til dette i jobben din, samt at du jobber i team med disse arbeisgruppene. Du får ikke noe fagbrev i dette da det er egne fag.

 

Hva er forskjelden mellom vk og vg da??

Er som du de sier du kan kunn ta et fagbrev om gangen, og du får ikke fagbrev som automatiker etter å gå 2 år på skolebenken, du trenger den praktiske del som er lærling tiden din som er på 1,5 år.

 

og som lærling så får du hjelpearbeider lønn på alt over normal arbeidstid.

 

Hvis du begynner som lærlig så kan det bli litt vanskelig å begynne å studere igjen, da du er vant til å tjene penger, men fordelen er at du har mye mye mye bedre forståelse for faget å senere skolegang vil være mye lettere å forstå, og kan gjøre skolegangen lettere.

 

Mvh

kas

 

 

 

Jeg vil anbefalle å ta fagbrev som, Gr.L med teknisk modul da du vil lære deg et mye større spekter av elektro og få mange spennende å utfordrene prosjekter kontra enn at du jobber i et installasjons firma med opplegg i hus ect.

At du vil stå sterkere er jeg overbevist om.

 

Som automatiker er det vanskeligere å få læretid og job som, men et spennende fag, men som elektrikker Gr.L teknisk modul driver du også med mye av de driver med, slik har jeg det i min hverdag.

Endret av kas86
Lenke til kommentar

Taw, ta jobben... 1; du tjener penger, 2; du vil få et fagbrev, og dermed en utdanning, slik at du faktiskt kan ta deg jobb etterpå! 3; det er ingenting i veien for at du skal kunne gå vg1 og vg2 automasjon etterpå... og om du har veldig lyst til å bli automatiker, tror jeg uansett det er en fordel med jobb erfaring først, du modnes litt mer i hode når du blir eldre, så å jobbe trenger absolutt ikke å være noen ulempe. Har merket dette godt selv med min skolegang, ble bare mer motivert til å gjøre en skikkelig jobb det siste året.

Lenke til kommentar
Jeg er utdannet elektriker Gr.L med TEKNISK Modul. Og jobber på en prosses farbikk der blir du jo kjent med de tingene du nevner som Kjemi og Mekk, men det har ikke no med fagbrevet ditt å gjøre, det betyr bare at du får god kjenskap til dette i jobben din, samt at du jobber i team med disse arbeisgruppene. Du får ikke noe fagbrev i dette da det er egne fag.

 

Hva er forskjelden mellom vk og vg da??

Er som du de sier du kan kunn ta et fagbrev om gangen, og du får ikke fagbrev som automatiker etter å gå 2 år på skolebenken, du trenger den praktiske del som er lærling tiden din som er på 1,5 år.

8794323[/snapback]

 

Ny skolereform startet i høsten 2006. Da gikk navnene "Gk, vk1, vk2" vekk og ble erstattet med "vg1, vg2, vg3"

 

Helt klar over at det vil kreve at jeg tar enda 2 år på skolebenken + lærlingtid om jeg ønsker dette etter lærlingtiden for å få dette fagbrevet.

 

Men jeg har takket ja til bedriften. Skal i møte med dem om noen dager.

Vargaz faktisk, lenge siden=) Ja, er det jeg også tror. Usikkerheten som svimler rundt i hode mitt vil vel roe seg etter 2 år med jobb, så som du sier vil jeg nok modnes mye etter å ha litt arbeidserfaring + 2år eldre.

Endret av TaWret
Lenke til kommentar

Jeg er IT-Lærling :) gikk jo alm. påbygging, sååå gikk jeg VK1 IKT... kunne jo gått noe annet morsomt på universitet elns, men sånn ble det ikke.. så ble jeg jo tilbud lærlingeplass da... man kan vel ikke si nei til det :) Blir mer skole når jeg er ferdig med dette da.

Lenke til kommentar
Forresten hva vil Gr.L med TEKNISK Modul si egentlig?

8794794[/snapback]

 

Hei. Du har vanelig elektriker, husker ikke hva slags modul det er.

Så har du Gr.L Maretim modul dvs. Skipselektriker

Gr.L Teknisk modul dvs. Industrielektriker.

 

Som industrielektriker jobber du blandt annet med, syring og regulering, frekvensomformere, PLS, motorer, relè og kontaktorstyringer, alarmanlegg, bygge styreskap ect. tavlesytemer 1-1000V, du kan bistå med høyspent jobber sammen med en Gr.H møntør. litt elektromekanisk, montere og rette opp større motorer, varme og kjøle anlegg. Masse feilsøking på store som små anlegg (veldig morsomt). Samt at du kommer borti nødstrømsanlegg, batterianlegg, mye kabeltrekking, varmekabler, og alt annet som en kan forbinde med husinstallasjon .

 

Noe litt annen hverdag en å sette opp stikkontaker og lysbrytere hele dagen hehe.. Måtte bare si det, ikke skyt meg dere som driver med det.

 

Svar nok?

Endret av kas86
Lenke til kommentar

Jobber og bor i fortsatt i Namsos, jo planen var egentlig politihøyskole.. vet egentlig ikke hvorfor det ikke ble noe av det... var vel noe om at jeg ikke følte meg i form til å prøve meg på opptakskravene... men nå er saken en annen :) jeg har jo begynnt å trene igjen :) så får vel se.. endag, om interressen slår til igjen.. :)

Lenke til kommentar

Dersom jeg husker dette rett, må vell du gå VG2 og VG3 automasjon, dersom du har gått vg 2 elektro.. Men vet at det finnes en "bakdør" der du kan begynne på kvelds skole, såkalt voksen opplæring etter avlagt fagprøve i Gr.L og slipper dermed VG2 Automasjon.. så gjenstår bare en examen.. Men tror ikke dette er den letteste veien og gå. Me mindre du arbeider en plass med endel styringer, ol.

Lenke til kommentar
Dersom jeg husker dette rett, må vell du gå VG2 og VG3 automasjon, dersom du har gått vg 2 elektro.. Men vet at det finnes en "bakdør" der du kan begynne på kvelds skole, såkalt voksen opplæring etter avlagt fagprøve i Gr.L  og slipper dermed VG2 Automasjon.. så gjenstår bare en examen..  Men tror ikke dette er den letteste veien og gå. Me mindre du arbeider en plass med endel styringer, ol.

8795871[/snapback]

 

Litt usikker på dette selv. Har jo automatikere som kolegar og de snakket om hvis de skulle ta elektriker fragbrevet så kunne man jobbe et år praksis som elektriker + noe kurs og fagprøve. men jeg er i militæret nå så får ikke avklart dette nå.

Lenke til kommentar

det er da ingenting som heter gr.l lengre? jeg tok fagbrevet i 99, og da var vi første eller andre kullet som ikke ble gr.l. vi fikk elektriker bygn.inst, elektriker maritime inst eller elektriker ind.inst.

 

alle disse gruppene forsvant jo da, gr.h ble vel energimontør, gr.s ble vel telekommunikasjonsmontør og gr.a ble energioperatør(?).

 

men, fra det ene til det andre. jeg begynte på høyere utdanning et par år etter å ha gått i læra og jobbet litt, og for min del var det ikke noe problem i det hele tatt. var veeeldig motivert for å komme videre etter å ha slitt på gulvet noen år.....

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skaffer deg generell studiekompetanse før du er "ferdig" på skolen og har fagbrev - så er sjansene store for at du ikke gidder å lese mer. Å sette seg ett år på videregående skole igjen for å ta allmenn påbygning er det nok langt mindre sjans for at du gidder, enn å søke deg inn på et Universitet/høyskole.

Lenke til kommentar
men, fra det ene til det andre. jeg begynte på høyere utdanning et par år etter å ha gått i læra og jobbet litt, og for min del var det ikke noe problem i det hele tatt. var veeeldig motivert for å komme videre etter å ha slitt på gulvet noen år.....

8801389[/snapback]

 

Ja, akkuart sånn jeg håper det blir for min del også. Er litt skolelei, så vil ha litt arbeidserfaring før jeg går videre. Hvordan var det å gå ifra lønn til lån? Eller hadde du spart opp såpass at du slapp lån?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...