Gå til innhold

Ny bak søkeren. Noe kritikk på farger / klarhet?


Anbefalte innlegg

Hey hey.

 

Disse to bildene er rett ut fra kameraet. Altså ingen redigering. Lurer bare på hva dere syntes angående farger og kontraster? Hva bør jeg redigere på og o.s.v?

 

Begge er tatt med et Nikon 70-300mm f/4.5-5.6G VR objektiv.

 

Jeg stressa noe sinnsykt med og få tatt et bilde hvor den sto i ro og her er blinkskuddet:

 

post-79591-1180997608_thumb.jpg

 

Iso: 400

Blender: f/5,6

Lukker: 1/100

Brennvidde: 260mm

 

Dette var vel egentlig bare noe prøvebilder. Kom altforsent til kampen og fikk bare med meg en hel triste saueflokk som tapte en kamp :p så derfor ble det dette ryggbildet.

 

post-79591-1180997585_thumb.jpg

 

Iso: 400

Blender: f/5,6

Lukker: 1/320

Brennvidde: 300mm

 

EDIT: Har ikke peiling på hva jeg gjør feil ( trolig at bildene kommer fra råformat og lagres med sRGB sin fargeskala eller hva det nå enn heter ) men får noen helt andre farger på skjermen enn det jeg gjør i nettleseren ( firefox ).

Slik ser det ut på min skjerm ( ops tiff bilde og stoort ).

 

hakkespett.tiff

 

Noen som kan hjelpe?

Endret av Pondi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg synes fuglen og treet ble for mørke og kontrastløse på dette bildet. Hvis du har photoshop eller liknende ville jeg laget en maske eller et layer som kun dekker treet og fuglen, for så å justere curves/layers. Da slipper du at bakgrunnen blir enda lysere og tar for mye oppmerksomhet, den er fin som den er.

 

Jeg ville prøvd å få de lyse fjærene enda lysere/hvitere, noe mere tegning i de mørke fjærene, og lagt til litt mere saturation på den røde "hetta".

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg synes fuglen og treet ble for mørke og kontrastløse på dette bildet. Hvis du har photoshop eller liknende ville jeg laget en maske eller et layer som kun dekker treet og fuglen, for så å justere curves/layers. Da slipper du at bakgrunnen blir enda lysere og tar for mye oppmerksomhet, den er fin som den er.

 

Jeg ville prøvd å få de lyse fjærene enda lysere/hvitere, noe mere tegning i de mørke fjærene, og lagt til litt mere saturation på den røde "hetta".

8786183[/snapback]

 

Mente du tiff bildet eller det bildet imellom teksten?

Endret av Pondi
Lenke til kommentar

Bilde 1: Ville ha tatt en tettere utsnitt. Ville også ha prøvd å få bakrgrunnen mer uskarp ved å benytte en større blender(åpning) dersom dette var mulig.

 

Bilde 2: Her syns jeg du har fokusert på feil person, person med ansiktet vendt mot kameraet skulle ha vært i fokus etter min mening.

Lenke til kommentar
Her kan du se hvor mye bedre det kan bli. Økte kontraster og justerte curves og levels. :

untitled1in4.th.jpg

8789481[/snapback]

 

Sinnsykt hvor klart du fikk det. Får ta og trikse litt med klarheten selv og se om jeg får det til. Nå har jeg hvertfall et utgangpunkt og gå til.

 

Bilde 2: Her syns jeg du har fokusert på feil person, person med ansiktet vendt mot kameraet skulle ha vært i fokus etter min mening.

8800872[/snapback]

 

Vet. Var egentlig mer ute etter kontrast / klarhet og hvordan fargene ble i disse to bildene. Problemet er at jeg ikke fikk lastet opp bildet slik jeg ser det på skjermen. Tydelig noe fargeprofil problemer hos meg.

 

Under ser du forskjellen på hvordan aperture / safari viser fargene og hvordan firefox viser de.

 

EDIT: Noen som vet hvordan jeg kan fikse det problemet?

post-79591-1181229748_thumb.jpg

Endret av Pondi
Lenke til kommentar

Hei,

 

Det hakkespett-bildet har en fundamental feil - og det er at hakkespetten er i skygge og bakgrunnen er i sollys. Å lære seg hvor det "bra" lyset er, er noe av det første du kan konse på når du skal bli en flink fotograf! Det - og å holde kontroll på bakgrunnen. En rotete bakgrunn vil alltid ødelegge bildet ditt (sånn stort sett).

 

Sportsbildet var lyst og skarpt og fint. Strengt tatt ikke spesielt spennende. Men who cares, så lenge man har det gøy mens man knipser og lærer nye ting? :)

Lenke til kommentar

Har du Photoshop eller noe lignende? Løsningen er å konvertere TIFF-bildet til sRGB før du legger det på nettet.

 

Vedlagt er det to bilder. Det ene er "Save for web" uten å ordne fargeprofilen.. da ser du at det blir mørkt.

 

På bilde nummer to, har jeg konvertert til sRGB. (I PS: Edit -> Convert to profile). Der ser du bildet er slik som i TIFF-fila.

post-40758-1181304502_thumb.jpg

post-40758-1181304511_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...