Gå til innhold

Bør nettbutikker delta i diskusjonene ?


Anbefalte innlegg

Etter en pågående diskusjon i en annen tråd, lurer jeg på om man bør la netbutikker svare "på tiltale" her ?

 

For det første er det vel tilfeldig hvem som får svar og hvem som ikke får svar. Her av antar jeg det er positivt for de som får svar i utgangspunktet.

 

Det andre er at svaret fra en nettbutikker kan være mangelfull eller feilaktig. Bør det da gjøres en "skittentøyvask" i full offentlighet på forumet eller bør det tas mellom kunde og butikk ?

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

At det til tider blir litt kaotisk er det ingen tvil om, men hvis bruker selv ønsker å offentliggjøre saken så får det være opp til han. Blir det gjort på en skikkelig måte så blir det høflige svar og lite skittentøy.

 

Jeg mener at nettbutikker i størst mulig grad burde holde seg unna, men selvfølgelig er det jo enkelte situasjoner der det er nærmest umulig grunnet innholdet i tråden.

Så lenge representanten er saklig så burde det ikke være noe problem

 

Det som er viktig er at brukere ikke misbruker denne delen av forumet for å få lettere kontakt med nettbutikken.

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar

Ja, så lenge dere er ute etter å hudflette de, må de få lov til å forsvare seg.

 

Det finnes utallige tråder på dette forumet hvor trådstartere langer ut mot nettbutikker pga noe de mener ikke er riktig, service osv, uten i det hele tatt å ha tatt kontakt med den aktuelle butikken.

 

Så ja - De før få forsvare seg!

Lenke til kommentar

Selvfølgelig må de få LOV...men det er en litt uprofesjonell approach etter min mening.

En kommunikasjon bør gå mellom kunden og nettbutikken, og hvis kunden ønsker å offentliggjøre informasjon, bør heller firmaet prøve å løse dette på en profesjonell måte. Offentlig skittentøyvask er ikke profesjonelt.

 

Et godt eksempel på dette Normans rolle i virus-skandalen i DNBNor. Som en semi-insider kjenner jeg saken dypere enn det som fremkom i media, der Norman nesten udelt var syndebukken. Jeg er overbevist om at det er personer i DNBNor og EDB (driftsselskapet) som var i desperat behov for noen å lempe skylden på. I stedet for å møte denne kritikken med rettmessig korreks, bøyde man heller nakken og hadde fokus på å løse saken.

Slik bør det også være her, men man bør ikke nekte noen å være uprofesjonelle.

 

Et annet eksempel er jo Netshops nylige diskusjon ang. noen ørepropper. De oppnådde egentlig ingenting, alt ble dratt i tvil og mistenkeliggjort, og man sitter lett igjen med inntrykket av at Netshop slåss mot sine egne kunder.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar

jeg synes slik det er er ok. Ingen kan nekte folk å poste sine erfaringer (eller ingen bør kkunne nekte dem ihvertfall), men det må bli opp til hver enkelt butikk hvordan de ønsker å respondere. Om de ønsker å være litt mer folkelig og svarer her framfor å ta saken opp på en mer profesjonell måte får bli deres valg. Jeg synes ikke det bør være regler på forumet som utelukker denne muligeten så lenge butikken ønsker å bruke den.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Synes alle nettbutikker/butikker bør ha like stor rett til å legge inn innlegg på forumet som alle oss andre. De må gjerne kunne "forsvare" generelle ting som f.eks. at hele staben ble syk og derfor har ikke folk fått varene sine osv. eller helt andre ting. Det som ikke burde finne sted er som nevnt tidligere diskusjon mellom butikk og en enkelt kunde. Dette bør de to partene ordne opp i selv. Men, her synes jeg det er et lite unntak; hvis kunden skal ha rett til å slenge dritt om nettbutikker bare basert på sin side av saken, så synes jeg også at butikken skal få sjansen til å forsvare seg. Så lenge dette blir gjort på en saklig og rydde måte ser jeg ikke at dette skulle virke no "uproffesjonelt" på noen måte.

Lenke til kommentar
Men, her synes jeg det er et lite unntak; hvis kunden skal ha rett til å slenge dritt om nettbutikker bare basert på sin side av saken, så synes jeg også at butikken skal få sjansen til å forsvare seg.

 

Klarer ikke brukerne av forumet å avsløre "tulleinnlegg" selv ? Må vi virkelig ha nettbutikker til å passe på slikt ?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig må butikkene ha lov til å uttale seg, men konsekvensene får de imidlertid ta på egen kappe. Det bør jo selvfølgelig ikke være slik at butikker baserer sitt serviceapparat rundt hw.no, men det er vel også et ganske usannsynlig scenario.

 

Kunder som drar frem saker i offentlighet må da også tåle at butikken kan velge å svare i offentlighet.

 

Alt dette fordrer da også selvfølgelig et visst personvern slik at ikke kunder legger ut fullt navn på kundebehandlere og butikkene ikke legger ut fullt navn på kundene..

Lenke til kommentar

Hvorvidt en nettbutikk vil bruke dette forumet som et kommunikasjonsmedium eller ei, synes jeg skal være opp til dem å avgjøre. Imidlertid stusser jeg enormt over hvor beskyttende 90% av folk her på forumet er ovenfor disse nettbutikkene. Personlig føler jeg at de fleste her, moderatorer også, dømmer folk som diskuterer nettbutikker konskekvent med en gang, skulle nesten tro dere var betalt og sysselsatt av nettbutikkene.

 

Jeg kan forstå at mange misbruker dette, og lager poster for å prøve å få slengt dritt mot butikkene, men helt ærlig talt, det er mye bedre for oss forbrukere at en uskyldig stemme kommer frem, selvom den skulle vært omgitt av andre falske, enn at den ikke kom frem i det hele tatt.

 

Hele den nye trenden med å synes synd på nettbutikker synes jeg er helt totalt latterlig. Folk skryter butikker i himlen for en jobb som det forventes at de gjør i utgangspunktet...... Mimrer noen ganger på hvordan Hardware.no oppstod, og hva som var tanken og målet bak det.. Det var hvertfall ikke for å gjøre Ola Forbrukers hverdag vanskeligere...

 

Victurus!

Lenke til kommentar
Personlig har jeg veldig sans for ytringsfriheten, og synes at alle som vil bør få uttale seg her.

8785135[/snapback]

 

Vi har ikke ytringsfrihet på dette forumet. Ytringsfrihet er et legalt prinsipp, det gjelder i Norge med visse begrensninger. På forumet gjelder forumets retningslinjer. De kan sette akkurat hva de vil i retningslinjene, fordi det er privat eiendom. Denne forskjellen er veldig viktig, og det virker som flertallet i denne tråden misforstår her.

Lenke til kommentar

Nettbutikker kan gjerne bli med i diskusjoner her på forumet etter min mening.

 

I mange saker ser det også ut som at det er nødvendig da noen få brukere ser ut til å ha et nærmest religiøst forholdt til noen webbutikker, og et direkte hatforhold til noen andre av grunner som kan være totalt uvesentlige for andre som ønsker å handle på nett.

 

Noen brukere igjen få brukere ser også ut til å totalt ha glemt at et problem skal tas opp med butikken først, før man eventuelt går ut å skriker på et offentlig forum.

Lenke til kommentar

Retningslinjer, punkt 7 ;)

 

....Vi oppfordrer derimot firmaer til å registrere en offisiell bruker på forumet som de kan bruke for å f. eks svare på tiltale, kundeservice eller informering. Det skal derimot gå tydelig frem av brukeren og innleggene at det er et firma som svarer, ikke en vanlig kunde. Dette kan tydeliggjøres gjennom f. eks brukernavn, avatar og signatur. Ethvert forsøk på reklamering, som f. eks opprettelse av en ny tråd for å informere om at dere setter ned prisene, er ikke tillatt. Dersom du er ansatt av et firma, og diskuterer på forumet angående saker som f. eks varer dere selv fører, firmaet du er ansatt i eller konkurrenter av dere, skal det informeres tydlig om at du faktisk er ansatt av nevnte firma. Du trenger altså ikke opplyse om dette konstant, men kun når det gjelder saker som er relevante ovenfor firmaet du er ansatt i.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...