Gå til innhold

Minnebåndbredde...


Lynx

Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte ut min 1,4GHz Athlon etterhvert, og har da mer eller mindre bestemt meg for P4. Sånn som det ligger ann nå gidder jeg ikke å bruke veldig mye penger på dette (før noen kommenterer det, jeg veit at granite bay er dyrt, men det er granite bay eller springdale det står på!) så å sitte å vente på P4'ene med 800MHz fsb (som sikkert ikke kommer til å være billige i forhold til de med 533) er ikke aktuellt denne gangen.

Det dette går på er: Hvor mye har forskjellen mellom 4.2 GB/s og 6.4 GB/s minnebåndbredde å si på et system med en 533 fsb P4? (Tenker her er det vits å vente 2-3 måneder på springdale når man kan kjøpe granite bay nå?)

Jeg synes ikke jeg har store problemer med systemet mitt nå (ignorant fool ? :) )(og der har jeg 2*256MB PC2100 DDR-ram som kan brukes på et granite bay kort uten at det er en flaskehals), og jeg kommer nok til å bytte HK og prosessor en gang når neste generasjon P4 (eller Athlon 64) er godt etablert.

 

Oppsummering: Er det verdt å vente, kjøpe CPU + HK + RAM om noen måneder for å få 2.2 GB/s ekstra minnebåndbredde, eller skal man kjøpe CPU + HK nå, spare penger og kjøpe nytt mot slutten av året når (forhåpentligvis) S-ATA, DDRII, Hyper threading og andre fancye ting er godt etablert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg håpet å høre var f.eks. Hvis du kjører en P4 3.06GHz med PC3200 ram framfor en tilsvarende med PC2100 vil du slippe lagginga i Morrowind på 1280x1024 (veit, skjermkort blablabla, men bare et eksempel) og Divx kodinga blir ferdig på 1 time i steden for 1.15... osv...

 

Å si "nei ikke gjør noe av det du nevner, gjør noe annet" blir litt på kanten da.... Når har vi Athlon 64 på markedet? Kommer den før Pentium 34, med dobbeltfrekventiertescussimodulatorfrekvensdobbler? Den kommer ikke før om 200 år, men du burde ikke kjøpe noe før den da fordi den blir så bra....

 

Så er P4 med Granite bay bortkasta? Hva er alternativene? (fortrinnsvis med reelle lanseringsdatoer). Liker nye leiketøy, men begynner å bli lei av å vente i månedsvis på at dom kommer (hint til AMD og nVidia for eksempel :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...