donpiano Skrevet 4. juni 2007 Skrevet 4. juni 2007 Jeg er jo ikke sikker på om dette er et hardware problem, da - men begynner å lure på om disken har noen skadede sektorer eller noe slikt. Maskinen fungerer greit uten feilmeldinger, men det er spesielt en katalog kalt "dokumenter," som har bokstavelig talt et TONN av subdirs og filer. Når jeg skal ta backup av denne katalogen; en enkel kopoering av innholdet til en tilsvarende katalog på en ekstern harddisk så kopierer den bare 6.3 av 7.4gig De aller fleste filene klarer jeg å rette opp igjen manuelt, ved å kopiere dem one-by-one, men det er jo en fantastisk kjedelig jobb. Det jeg legger merke til er at filene har lange navn, og gjerne tegn som punktum (.) i seg. Når jeg kopierer en fil manuelt som heter f.eks. '14. testfil for kopiering.pdf' så blir den kopiert og heter gjerne nå '14. testfi' og thats all. ikke noe etternavn eller noe. Det virker også tilfedig hva navnet blir - det er ikke konskvent. Sist, og definitivt ikke minst, så har jeg EN katalog den absolutt ikke vil la meg åpne. Den er der, og jeg får vite hvor mye den inneholder, men kan ikke åpne den. Det skjer rett og slett ingenting når jeg prøver å gå inn i den ved hjelp av explorer eller total commander (annen filbehandler.) - Jeg får heller ikke høyreklikke på denne katalogen. Hva i all verden kan dette være? Maskinen brukes som server i et lite kontor, og har kun fire stasjoner som lagrer og laster inn dokumenter fra den. Det er det eneste den brukes som. Den har følgende konfigurasjon: Windows XP sp2 512mb ram 120g disk 320g ekstern disk Kjøres med oppdatert NOD32 antivirus, og Outpost software Firewall. Jeg vet det ikke er den beste servermaskinen, men uansett så skal denne konfigurasjonen klare å kopiere og flytte filer for fire maskiner, vil jeg tro.
GeirGrusom Skrevet 4. juni 2007 Skrevet 4. juni 2007 (endret) Vær obs på at Windows XP har en maksgrense på 5 brukere koplet til maskinen samtidig, derfor egner det seg ikke som server os (dette er noe som er hardkodet inn for å hindre folk i å bruke klientversjoner som server versjoner) Men filsaken minner mistenkelig mye om FAT sitt 8.3 format... sånn det fungerer er at man har maks 11 bokstaver å bruke, og de tre siste bokstavene blir extension derfor skal "FIL1.PDF" bli "FIL1 PDF"(Argh! den tar ikke med alle mellomrom!) på filsystemetMen det kan jo tenkes at det skjer noe kluss her, på grunn av punktumet, men det virker usannsynlig. Uansett så burde du kjøre full checkdisk på harddisken. Endret 4. juni 2007 av GeirGrusom
donpiano Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Skrevet 4. juni 2007 Vær obs på at Windows XP har en maksgrense på 5 brukere koplet til maskinen samtidig, derfor egner det seg ikke som server os (dette er noe som er hardkodet inn for å hindre folk i å bruke klientversjoner som server versjoner) Bra tips - det visste jeg ikke. Nå er vi fire, så da skulle det vel gå, men om vi skulle bli flere så er det definitivt noe å se på. Men filsaken minner mistenkelig mye om FAT sitt 8.3 format... sånn det fungerer er at man har maks 11 bokstaver å bruke, og de tre siste bokstavene blir extensionderfor skal "FIL1.PDF" bli "FIL1 PDF"(Argh! den tar ikke med alle mellomrom!) på filsystemetMen det kan jo tenkes at det skjer noe kluss her, på grunn av punktumet, men det virker usannsynlig. Tenkte også på dette, men det skal jo la seg gjøre. Jeg merker om jeg kopierer enkelte filer med windows explorer, altså right-click "copy" og "paste," så går det faktisk å kopiere filene manuelt uten at filnavnet fnooker seg til. Men å kopiere en og en fil blir jo usannsynlig upraktisk, da det er snakk om mange tusen filer. Jeg har lest litt på dette med at katalogstrukturen i XP ikke støtter mer enn 247 tegn - har du noe erfaring med dette? Den ene katalogen jeg ikke får åpnet er nemlig 250 tegn totalt (med alle subdirs.) Et annet forum forklarte at jeg måtte ikke finne på å gi nytt navn til katalogene, for det ville bare skape enda mer kluss (uten at de utdypte det noe nærmere, dessverre.) Uansett så burde du kjøre full checkdisk på harddisken. 8778978[/snapback] Det gjorde jeg før jeg skrev her. Ordnet ingenting. Jeg begynner å holde en knapp på alle subdir'ene og derav de lange pathene, siden jeg ikke har noen problemer andre steder på maskinen.
GeirGrusom Skrevet 4. juni 2007 Skrevet 4. juni 2007 Totallengden på hele filbanen på en fil er på 260 tegn ("C:\Windows\EnFil.txt" er en full filbane) Det høres fornuftig ut at det kan være problemet...men man skulle tro man fikk feilmeldinger, ikke at den bare gav filene dine andre navn...
donpiano Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Skrevet 4. juni 2007 (endret) Totallengden på hele filbanen på en fil er på 260 tegn ("C:\Windows\EnFil.txt" er en full filbane)Det høres fornuftig ut at det kan være problemet...men man skulle tro man fikk feilmeldinger, ikke at den bare gav filene dine andre navn... 8779646[/snapback] Riktig, men det er det som er problemet; jeg har fått sjekket det. Hadde heldigvis en backup av katalogen jeg ikke klarte å åpne. Lagrer jeg den på en kortere path fungerer alt. Den renamer fremdeles filer med punktum i seg, dessverre. - Jeg vet jo, av erfaring med windows, at en format c:\ samt reinstall har en tendens til å ordne mange problemer, men jeg liker å vite hvorfor ting skjer også. Formattering er liksom for pyser. Endret 4. juni 2007 av donpiano
Thor. Skrevet 4. juni 2007 Skrevet 4. juni 2007 (endret) Jeg eksperimenterte litt og fant ut at det som kan ha skjedd er at du lagde en mappe, kopierte filer til den. Og gav den mappen et nytt navn som overskredet 255 tegn. Prøv å forkorte noen av mappene (Enten midlertidig eller permanent). Finn ut hvilke mapper som den ikke klopierer/flytter og gi mappene kortere navn. Edit: Du kan prøve det selv. Lag en mappe på skrivebordet og gi den et laaaangt mappenavn. Legg en ny mappe inni den igjen med et mindre langt mappenavn. Lag en teksfil inni der med det filnavnet du vil (helst et kort et). Skriv ok i den filen og lagre. Nå gir du mappen med det korte navnet et langt navn. Prøv så å åpne tekstfilen. Endret 4. juni 2007 av Thor.
Hårek Skrevet 5. juni 2007 Skrevet 5. juni 2007 Muligens kan SUBST kommando brukes til å forbigå problemet. Lag en drevbokstav som peker et godt stykke inn i den lange path'en, så kan du komme under grensen på 260. http://www.microsoft.com/resources/documen...t.mspx?mfr=true
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå