Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Subkasse og forsterker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på om jeg skal montere en basskasse + forsterker bak i min Touran.

Jeg er da på utkikk etter en ferdigbygd basskasse med 2x10" bassere. + en forsterker som driver disse.

Nå er ikke akkurat bilstereo mitt beste felt, så jeg vil gjerne at dere kommer med noen forslag til meg om hva som er bra.

Har ikke tenkt å bruke mye over 4.000 kr. på dette.

Har 8 stk. høytalere i bilen som standard som funker bra + at jeg har orginal cd-spiller med innebygget navigasjon som jeg vil bruke til dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvor bor du?

8779638[/snapback]

Bor i Fredrikstad...

Vet det ikke er langt til Svinesund og TV-boden, men jeg har desverre dårlig erfsring med disse folka.

En gjeng bedrevitere som ser ned på deg når du bruker penger på det som ikke akkurat er det beste.

Fikk faktisk beskjed av en som jobbet i butikken og spare mer penger før jeg kom nestegang. Det var vist ikke mulig og få subkasse/forsterker for 4.000 kr. Noe som er bare tøv. Man får ikke det beste av det beste... men jeg skal da heller ikke gjøre om bilen min til ett diskotek heller...

TV-Boden er bare nok ett harry sted i Svinesund hvor dem går rundt med snuslepper og teite TV-boden t-trøyer på seg.

Den BMW'en som står der til utstilling er kanskje den mest harry bilen jeg noensinne har sett også. Den er også veldig utgått på dato. Halve butikken er jo fuylt til randen av Wounderbaum og teite girspaker og neonlys som ikke ligner grisen. Får helt hetta av denne butikken og dem som jobber der.

Skrevet

Er jo mange som skryter av proson kassene som selges på netthandelen da... Har ikke selv troen på dem, men så har jeg heller ikke testet dem... En proson kasse med 2x12" bør du greit få under 1000kr, og kjøper du da en dynabel BF4501 forsterker å drive det med, så har du ivertfall en bra forsterker til senere bruk, hvis du finner ut at proson ikke holder mål...

www.dynabel.no

Skrevet (endret)

Hei, anbefaler deg Focal aktive sub'er. Greie priser, og holder til ditt budsjett.

Focal SB25A1 - 8" Aktiv basskasse 125/250W

eller

Focal BOMBA 27V1 11" aktiv subwoofer 150/300W

Ellers bør du også se på hertz sine aktive sub'er, spille knall til prisen:

Hertz DBX 200 A Aktiv bandpass subwoofer

Dette er da sub'er med innebygget forsterker. Det eneste du trenger i tillegg er phonokabler, og strømkabler.

Endret av onkeljan
Skrevet
Takker for innspill..

Men si at jeg kjøper en aktiv subwoofer i kasse...

Hvordan skal dette kobles?

8780906[/snapback]

Du trenger phonoledning fra spilleren din, må trekkes bakover gjerne under trekk i dørken, sammen med en + og en - ledning, så er det bare å spille i vei. Du bør også koble en sikring på batteriet, der du kobler til -/+. - (jord) kan også kobles til setebeltefestet, men du bør pusse vekk lakk så det blir god kontakt.

Skrevet (endret)

Du trenger phonoledning fra spilleren din, må trekkes bakover gjerne under trekk i dørken, sammen med en + og en - ledning, så er det bare å spille i vei. Du bør også koble en sikring på batteriet, der du kobler til +.

- (jord) kan også kobles til setebeltefestet, men du bør pusse vekk lakk så det blir god kontakt.

Endret av onkeljan
Skrevet
Du trenger phonoledning fra spilleren din, må trekkes bakover gjerne under trekk i dørken, sammen med en + og en - ledning, så er det bare å spille i vei. Du bør også koble en sikring på batteriet, der du kobler til +.

- (jord) kan også kobles til setebeltefestet, men du bør pusse vekk lakk så det blir god kontakt.

8780951[/snapback]

Kan du forklare dette litt tydeligere...?

Jeg er som sagt ingen guru på dette... hehe

Skrevet

8780951[/snapback]

Kan du forklare dette litt tydeligere...?

Jeg er som sagt ingen guru på dette... hehe

8782292[/snapback]

Du må legge 3 kabler bakover i bilen. To av disse skal være strømkabler, ene skal være svart, og den andre rød. Den siste er en såkalt phonokabel.

Du må kjøpe en sikring, som du kobler på den røde, rett etter batteriet i bilen din.

Alle disse ledningene trekkes bakover under teppet, du må nok muligens skru av setet for å få det virkelig fint.

Den røde og den svarte kobles til forsterkeren i sub'en, og den andre phonoledningen skal trekkes fra spilleren din og bak til forsterkeren. Det følger også med en tynn ledning på denne phonoledningen, som kallers styrestrømmen.

Denne skal kobles på styrestrømmledningen på spilleren, og til styrestrømmen på forsterkeren. Dette er for at forsterkeren skal skru seg av i takt med spilleren.

Skrevet

Hvis du kan bygge selv eller har en snill venn som kan hjelpe deg, så vil jeg anbefale deg å kikke på Magnat Express 12 12" suber. De spiller sykt i forhold til prisen, de koster godt under tusenlappen.

Har de i min Corolla på en Magnat Rock Mono 1000 effektforsterker som gir 500 watt til de, og det spiller som en drøm, en kombo som absolutt kan anbefales. Jeg har aldri klart å få subbene til å bånne eller vrenge.

Skrevet (endret)

Da anbefaler jeg Focal-"bomba" som OnkelJan linket til.

Noen alternativ kan være Elteks dynaBel BF2252 og to Peerless SLS10, totalt 4.388,- med hovedvekt på TRØKK.

Eller en pakke fra engenaudio.com med 1 stk Soundstream Lil`Wonder Lw 1.350 og 1 stk Soundstream RFW 10, totalt kr. 3000,- med hovedvekt på PENT.

Begge pakkene har både trøkk og finesse, men med litt forskjellig fokus som du ser :)

Endret av epifant
Skrevet (endret)

Med focal bomba får du nok trøkk, men også god lyd.

Du kan selvfølgelig kjøpe to 12" eller to 10" som kanskje spillere høyere, eller mere bass, men neppe like fin bass/god lyd til samme prisen.

Du får også en sub som er optimalt tilpasset forsterker med en slik løsning, og får gjerne litt "rabatt" i form av å kjøpe to komponenter i en.

Det er masse bra merker der ute, og masse dårlige. Mange andre forslag her som er gode, men valget er ditt.

Endret av onkeljan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...