Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finne eier av en IP adresse?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

 

Det er en masse folk som skriver fæle og stygge ting på visse hjemmesider, og når man går inn som eier av siden får man sett IP adressene. Noen som kanskje har en side der man finner ut av hvem det er? Jeg har søkt og funnet steder der man kan legge inn IP adressen og finne ut hvor personen bor, mer har jeg ikke kommet fram til.

 

Noen forslag?

 

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det nærmeste du kommer er vel å finne frem til ISP. I tillegg finner du kanskje fylke og by. Du kan f.eks. prøve å legge inn IP-adressen i Whois på DNSstuff.com. Der for du bl.a. oppgitt hvilken adresse du kan sende "klager" til. Vanligvis [email protected]. Obs mange omskriver adressene med *-tegn e.l. for å unngå spam. Du finner også vanligvis en postadresse til den/de som er ansvarlig hos ISP'en. Det du bør gjøre er å rapportere IP-adressen til ISP'en (vanligvis til [email protected]) så vil evt. de ta affære overfor den som driver å tuller. Hvis du mener at noen driver med ulovligheter bør du også kontakte politiet.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Med litt kjenskap til internett så kan man klare å finne ut hvor en IP oppholder seg. Alle DSLAMer er som regel et eget punkt i et trace, har man litt kjenskap til hvor ting befinner seg så kan du pin-pointe ned til tettsted/by/bydel uten større problemer.

8771746[/snapback]

 

Jepp, det er mulig.

 

Jeg kjenner Telenors system ganske godt :p

Mulig å se hvor i landet personen kommer fra, basert på hosten.

Lenke til kommentar
Sider som denne http://www.ip-adress.com/ kan man få et kart hvor IPen tilsynelatende befinner seg. Disse peker som regel til en sentral i nærheten, eller ISPens hovedkontorl, alt etter. Men er langt fra nøyaktige. Se etter mailadressen i Abuse feltet om du vil klage.

8772092[/snapback]

 

 

Så på den siden, fik satelitt bilde.. Søkte på min egen Ip adr og den var langt ute i havet. Så den er nok ikke helt nøyaktig :)

 

Takk for tips, tar imot mere hvis noen har noe :roll:

Lenke til kommentar

Det finnes uetiske måter å fremskaffe informasjon om det, men jeg vil ikke anbefale eller nevne noe mer om det annet enn social Engineering.

 

Anbefaler deg på det sterkeste å sende en klagemail til ISP'en, de vil som regel ta det ganske (forholdsmessigt, that is) alvorlig og sende et klagebrev til vedkommede. Dette vil roe ned de aller fleste, spesiellt om han/hun er mindreårig og det er far/mor som får brevet - som juridisk ansvarlige for linjen.

 

Får du ingen respons [ikke forvent noe annet enn en bekreftelse på at forholdet er notert og håndtert etter ISP'ens rutine] anmelder du forholdet dersom det er av en art som bryter med loven. Dette bør du uansett gjøre om du føler alvorligheten av det hele er ille.

 

 

My two cents :)

Lenke til kommentar

Min kone er lærer og det var noen som hadde lagt ut obskøne meldinger på en elevs gjestebok på nettet. De gikk da rett til ISPen som gav dem navnet til den som hadde hatt IPen på det aktuelle tidspunktet. Da fikk de ordnet opp og irettesatt mobberen. Det er lov å prøve seg :) Er man heldig lykkes man også.

Lenke til kommentar
Min kone er lærer og det var noen som hadde lagt ut obskøne meldinger på en elevs gjestebok på nettet. De gikk da rett til ISPen som gav dem navnet til den som hadde hatt IPen på det aktuelle tidspunktet. Da fikk de ordnet opp og irettesatt mobberen. Det er lov å prøve seg :) Er man heldig lykkes man også.

8775845[/snapback]

 

 

Godt ikke du nenvner ISP-navnet (og det kan gjerne forbli usagt), fordi det der virka tvilsomt - selvom det i det tilfellet "løst" saken minnelig. Hadde jeg vært mobberen hadde jeg derimot gått til sak mot ISP'en og sannsynligvis inngått et fett forlik:P

Lenke til kommentar
Tilstå og si til myndighetene at du mobber noen? Tviler på at noen er så slue når de blir ferska og ikke har nådd myndig alder en gang.

8775935[/snapback]

 

 

Du tilstår da ingenting (nå sporer vi litt av her, men dette er min siste reply her;) ved å gå til sak for et åpentbart brudd av personopplysningsloven. "motparten" min her har jo bare en påstand, en påstand jeg raskt kan få de til å ikke ville sjekke opp Lovlig når jeg har en såpass krass sak mot de fra før av:)

Lenke til kommentar
IP adresser gir ikke noe nøyaktig informasjon. Man kan få en indikasjon på hvem som kan ha brukt den dersom man er en ISP, men det er jo langt fra noen garanti, ettersom vi nå har trådløse nettverk ol. løsninger.

8779080[/snapback]

 

Eier at internettlinjen er ansvarlig for all bruk.

Lenke til kommentar

Dette er vel feil, ble sagt at det ikke er så farlig å sikre sine tråløse soner, bare man sikret sin egen data, fordi du ikke var ansvarlig for hva andre gjorde via ditt nett.

 

Skal se om jeg finner det igjen, var mye skriverier om det når telenor ropte som høyest om at alle kundene måtte stenge tråløstnett fordi ingen skulle få surfe gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...