Gå til innhold

Kan noen anbefale et ultrazoomkamera?


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å skaffe meg et ultrazoomkamera i nærmeste framtid, men det er jo så mye på markedet at det ikke er lett å velge. Jeg har heller ikke fulgt så nøye med på kameramarkedet de siste årene, så jeg håper noen kan hjelpe meg å innsnevre valgmulighetene.

For tiden har jeg en gammel traver av et Canon kamera, og jeg har vært veldig fornøyd med både bildekvalitet, menyer/brukervennlighet og byggekvalitet på kameraet. Derfor er jeg veldig fristet til å gå for Canon en gang til, men etter å ha lest endel tester virker det som om det kan være verdt å titte nærmere på Olympus og Panasonic også.

 

Mitt bruksområde/behov:

 

- jeg tar mest natur- og dyrebilder. Dette inkluderer også bilder i svakt lys, f.eks. solnedgangsbilder og siluetter+makrobilder av f.eks. blomster, insekter mm.

 

- øyeblikksbilder av ting/dyr/mennesker i rask bevegelse.

 

- ting som krever endel zoom. F.eks. fugler et stykke ute på et vann og lignende.

 

 

Behov:

 

Jeg er ute etter et kamera med en god del zoom. Dersom det finnes et hvor zoomingen foregår inne i selve linsa slik at man slipper at den stikker lenger og lenger ut av kameraet jo mer man zoomer, så er dette veldig positivt.

 

En god bildestabilisator må også til.

 

Fortrinnsvis et kamera med oppladbart batteri i stedet for AA, men dette er ikke noe absolutt krav.

 

Størrelse og vekt er mindre viktig, men det er fint om man slipper å leie henger for å få det med seg.

 

Prisgrense +- 4000kr.

Endret av sheherezade
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sier bare en ting jeg:

 

Canon Powershot S3 IS

 

Detta skal være et meget bra kamera, men selvfølgelig er et speilreflekskamera absolutt å anbefale da du skal bruke det til fugle/insketer osv... Men med en forholdsvis god macro med nærgrense på 0cm og en god zoom er detabsolutt å anbefale.. i tilleggg har dte mange fine funksjoner..

 

Sier bare en ting..

 

Lykke til i kamerajungelen!!

Lenke til kommentar

Jeg er i "like-før-jeg-bestiller-modus", og har også sett meg ut Powershot S3. Kameraet har jo vunnet flere tester, og virker veldig solid. Imidlertid har jeg vært litt usikker på om jeg burde går for årets modell (S5) istedet, men etter å ha trålet diverse diskusjoner, samt lest omtaler, tror jeg faktisk oppgraderingene i den nye modellen ikke er verdt pengene. Derfor er det 97% sikkert at jeg også bestiller S3 når lønninga kommer om en ukes tid :D

Lenke til kommentar

Panasonic sin motsvarende modell, FZ8 (eller FZ7 som var forrige modell), har ikke vridbar skjerm, men den er større enn S3IS sin. Den Leica-lisensierte optikken er også meget bra, selv om Canon også lager meget bra optikk.

 

Det er faktisk smak og behag. Personlig liker jeg design og følelsen av Panasonic'en best, men det er individuelt. S3 IS er uansett et knallkamera, og du gjør ikke mye galt om du bestiller det. Men vurderer du FZ7/FZ8 så vet du ihvertfall at du ikke har gjort et forhastet valg. Og kjøper du kameraet i butikk, kan du jo prøve de mot hverandre, og finne ut hvilket som sitter best i dine hender og hvilket du liker best også på andre måter.

Lenke til kommentar

Canon S3IS er et godt ultrazoom kamera. Sterke sider er bl.a bildekvalitet, optisk bildestabilisator, makro, rask autofokus, vridbar skjerm, videofunksjon med stereolyd og kompakt til å være ultrazoom.

 

Av egen erfaring er jeg mest misfornøyd med dårlig elektronisk søker i sollys (vanskelig å se detaljer). Også vanskelig å treffe 100% riktig fokus på manuell fokusering. Tror en løsning med manuell fokusring på objektiv ville vært bedre, men dette ville gitt et større fysisk kamera. Fokusering av f.eks små dyr som fugler på lengre avstander kan være en utfordring på både automatisk og manuell fokusering, men dette gjelder forsåvidt også alle kamera, også speilrefleks med lang teleobjektiv.

 

Har forsøkt en del fuglefotografering i det siste, og dette er et ganske krevende område. Både mtp tålmodighet og tekniske fotoløsninger. Krever innsikt, erfaring, mye trening og litt flaks for å få et godt resultat. Har noen ganger angret på at jeg heller skulle gått for en speilrefleks-løsning til dette formålet, men vet at mange med speilrefleksutstyr sliter med mange av de samme problemene som jeg har med S3IS. De har imidlertid "ubegrenset" mulighet til å fornye/investere i kostbart utstyr spesielt for formålet, men dette koster mye.

 

Dersom du har bestemt deg for ultrazoom så tror jeg S3IS være et godt valg, men en slik komplett "alt-i-ett-kamera" vil alltid være et kompromiss. Hvis fuglefotografering er din store drøm, ville jeg heller vurdert speilrefleks og begynt å spare mye penger til ekstra makro for innsekt og lyssterk tele til fugler :)

Her

Lenke til kommentar
Jeg er ute etter et kamera med en god del zoom. Dersom det finnes et hvor zoomingen foregår inne i selve linsa slik at man slipper at den stikker lenger og lenger ut av kameraet jo mer man zoomer, så er dette veldig positivt.

 

En god bildestabilisator må også til.

 

Fortrinnsvis et kamera med oppladbart batteri i stedet for AA, men dette er ikke noe absolutt krav.

 

Da burde du jo også kikke på Panasonic FZ50. Det har ikke motorzoom som de "små" som S3 IS, FZ8 osv. Det er demed i størrelsesorden som speilrefleks, der du også finner Fuji S9600, S6500 m.fl. av ultrazoom. Men FZ50 er det eneste av dem som har all bevegelse inne i objektivet, og altså intet vandrende objektiv som tyrer utover. Du får da også mekaniske ringer for zoom og fokus. Dette er meget behagelig i forhold til motorisert zoom og meny/knappestyrt manuell fokus. Jeg har selv hatt to stk kompakte ultrazoom før, og har dermed erfaring på begge typer. Jeg kan ikke få fullrost FZ30 (forgjengeren til FZ50) med denne løsningen. Det er som sagt en del større enn S3 IS og liknende, men sitter meget godt i hånden. Absolutt verd en vurdering.

Lenke til kommentar

Slenger meg på her jeg. Skal ha nytt kamera og vurderer for øyeblikket S3/S5 IS eller FZ50. Klarer ikke helt å bestemme meg. FZ8 har jeg i grunn forkastet, mye fordi den mangler vridbar skjerm. Har prøvd det tidligere og det er ekstremt kjekt i mange tilfeller.

FZ50 er jo noen hundre gram tyngre, og ganske mye større, men har samtidig en del ekstra funksjoner. Jeg er liksom ute etter noe et skritt videre fra kompakt, men er samtidig ikke sikker på hvor stort kamera jeg er villig til å kjøpe da jeg har tenkt å dra det rundt ganske mye.

Hovedsaklig er det til feriebilder, og litt random hobbyfotografering her og der.

 

RAW er jo en fordel med FZ50, men antar i grunn det kommer hack til S5 IS, så ser ikke på dette som noen big deal.

Jeg tipper jeg blir helfornøyd med kameraene uansett hva jeg velger, men hvordan er erfaringer mtp et så stort kamera som FZ50 i forhold til FZ8/S5 og det å drasse rundt med det?

 

Heller for øyeblikket mot S5 IS tror jeg.

Lenke til kommentar

FZ50 er jo noen hundre gram tyngre, og ganske mye større, men har samtidig en del ekstra funksjoner. Jeg er liksom ute etter noe et skritt videre fra kompakt, men er samtidig ikke sikker på hvor stort kamera jeg er villig til å kjøpe da jeg har tenkt å dra det rundt ganske mye.

 

Ønsket selv et allsidig kamera som er lett tilgjengelig på bl.a fjellturer og størrelsen (kompakt) på S3IS var et ganske avgjørende punkt. Noe særlig større kamera enn dette blir fort upraktisk å bære over brystet på turer i tillegg til ryggsekk etter min oppfatning.

 

Her

Lenke til kommentar
Ønsket selv et allsidig kamera som er lett tilgjengelig på bl.a fjellturer og størrelsen (kompakt) på S3IS var et ganske avgjørende punkt. Noe særlig større kamera enn dette blir fort upraktisk å bære over brystet på turer i tillegg til ryggsekk etter min oppfatning.

Du har ikke brukt DSLR mye før den oppfatningen er endret ;o)

 

Uansett - vil slenge meg på anbefalingen om Panasonic FZ-50. Hvis man ikke på død og liv må ha 28mm vidvinkel, er det etter min mening det beste semikompakte kameraet i prisklassen...

Lenke til kommentar

Du har ikke brukt DSLR mye før den oppfatningen er endret ;o)

 

For å si det på en annen måte; du skal ikke gå mange fjellturer med sekk på ryggen før du finner ut at speilrefleks nede i sekken og evt i tillegg objektbytte faktisk resulterer i færre gode bilder fra turen enn om du hadde et mindre mer tilgjengelig kamera :)

 

Smak og behag hva en foretrekker, men basert på egen erfaring så er et kompakt ultrazoomkamera som S3IS mer allsidig til mitt bruk enn speilreflekskamera selv om jeg innrømmer gjerne gleden av å bruke et speilrefleks som fotoverktøy.

 

Her

Lenke til kommentar
Du har ikke brukt DSLR mye før den oppfatningen er endret ;o)

For å si det på en annen måte; du skal ikke gå mange fjellturer med sekk på ryggen før du finner ut at speilrefleks nede i sekken og evt i tillegg objektbytte faktisk resulterer i færre gode bilder fra turen enn om du hadde et mindre mer tilgjengelig kamera :)

Du må jo selvfølgelige ha utstyret tilgjengelig! Er ikke rare forskjellen om du putter semikompakten nederst i sekken heller... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
FZ50 er jo noen hundre gram tyngre, og ganske mye større, men har samtidig en del ekstra funksjoner. Jeg er liksom ute etter noe et skritt videre fra kompakt, men er samtidig ikke sikker på hvor stort kamera jeg er villig til å kjøpe da jeg har tenkt å dra det rundt ganske mye.

Hovedsaklig er det til feriebilder, og litt random hobbyfotografering her og der.

 

RAW er jo en fordel med FZ50, men antar i grunn det kommer hack til S5 IS, så ser ikke på dette som noen big deal.

Jeg tipper jeg blir helfornøyd med kameraene uansett hva jeg velger, men hvordan er erfaringer mtp et så stort kamera som FZ50 i forhold til FZ8/S5 og det å drasse rundt med det?

Ikke noe problem egentlig, FZ-50 er omtrent like stort som et ordinært speilreflekskamera, men har jo mye større brennviddeomfang. Manuelle zoom- og fokus-ringer er definitivt en fordel, mye mer presist, lettere å bruke. Raw gir jo også muligheten til å jobbe litt "ordentlig" med bildene i ettertid, selv om det ikke er best egnet til seriefoto med kompaktkameraer...
Lenke til kommentar
Du har ikke brukt DSLR mye før den oppfatningen er endret ;o)

For å si det på en annen måte; du skal ikke gå mange fjellturer med sekk på ryggen før du finner ut at speilrefleks nede i sekken og evt i tillegg objektbytte faktisk resulterer i færre gode bilder fra turen enn om du hadde et mindre mer tilgjengelig kamera :)

Du må jo selvfølgelige ha utstyret tilgjengelig! Er ikke rare forskjellen om du putter semikompakten nederst i sekken heller...

8777779[/snapback]

 

For å være litt mer presis k-ryeng;

Med S3IS kan jeg tillate meg å bære det på brystet og dermed ha det lett tilgjengelig. Det orker jeg ikke med et større speilrefleks og i allefall ikke med teleobjektiv. Et eksempel:

Du er på fjelltur e.l. og oppdager et dyr. Først skal du ta av deg sekken, plukke frem speilrefleksen (som sikkert har normalobjektiv på fra siste landskapsbilde du tok fra toppen du nettopp var på) sette på teleobjektivet før du er klar til å ta bilde. Resultat: Dyret er borte/fuglen fløyet. Med S3IS vil sjansen for i det hele tatt å kunne få tatt bilde i situasjonen større.

 

Vi er enige om at utstyret alltid bør være tilgjengelig, men for mitt vedkommende så vil aldri speilrefleks bli like tilgjengelig som f.eks S3IS

Her

Lenke til kommentar
sier bare en ting jeg:

 

Canon Powershot S3 IS

 

Detta skal være et meget bra kamera, men selvfølgelig er et speilreflekskamera absolutt å anbefale da du skal bruke det til fugle/insketer osv... Men med en forholdsvis god macro med nærgrense på 0cm og en god zoom er detabsolutt å anbefale.. i tilleggg har dte mange fine funksjoner..

 

Sier bare en ting..

 

Lykke til i kamerajungelen!!

8767929[/snapback]

Til ditt behov tror jeg nok S3'en vil være et godt valg ja....

Har hatt min et år, og det er et SUVERENT turkamera...

Veldig hendig, bra funksjonalitet...

 

Anbefaler å bruke søkeren, jeg har slått av skjermen og kontinuerlig IS (IS kun ved opptak), da varer de oppladbare batteriene utrolig lenge...

 

Merk at det er begrenset vidvinkel, hvis du tar mye landskapsbilder, men du får gode forsatslinser som fikser dette.

Nå får du også en liten fil du kan legge på minnekortet som åpner for lagring i RAW og en del andre snacks-funksjoner (se egen tråd)

Merk også at for macro må du veldig nær motivet, så den er ikke veldig egnet til insekter... Da må du være tålmodig!...

 

Ikke glem at S3'en også har mange semiproffe funksjoner og tilpasningsmuligheter, bl.a. den geniale C(ustom) instillingen der du kan sette opp kameraet akkurat slik du vil.

 

Kjøp denne, og spar til en SLR senere... Kjøpte det nå, og da skjønner jeg hvor liten S3'en er... S3'en blir nok fortsatt turkamera, men søkeren i D70'en er jo sinnsykt mye bedre...

Lenke til kommentar
Jeg tipper jeg blir helfornøyd med kameraene uansett hva jeg velger, men hvordan er erfaringer mtp et så stort kamera som FZ50 i forhold til FZ8/S5 og det å drasse rundt med det?

 

Jeg ser flere argumenter med at speilrefleks (eller FZ50, som er i samme størrelse) da blir liggende i ryggsekken. Nå finnes det utmerkede kameravesker der såvel speilrefleks som FZ50 passer perfekt i ("snuteveske") fra både Lowpro, Hama og flere. Jeg har da mitt FZ30 i en slik, og den henger over skuldra når jeg er på tur, evt. med reima over hue. Da er det bare å vippe opp lokket når det dukker opp noe pent. Det er heller ikke noe problem å gå med kameraet i høyrehånda, da grepet sitter meget godt i hånda (selvsagt med reima rundt håndleddet), om man ikke er avhengig av begge hender for å ta seg frem. Da er vel uansett ingen kamera tilgjengelig uten å ta dem frem.

Den etter min mening store fordelen med FZ50 kontra speilrefleks på tur er å ha en svært anvendelig brennvidde tilgjengelig hele tiden. Jeg ble raskt lei av å skifte mellom mitt 14-42 og 40-150 på mitt E-400 på tur hver gang behovet endret seg, og endte opp med å ha Panasonic'en på tur uten bil, og heller bruke speilrefleks på spesifikt planlagte opptak der jeg vet hva jeg skal fotografere, som folk, planter, insekter i hagen osv.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Er det egentlig så stor fysisk forskjell på FZ50 mot eks. FZ8 og S3IS eller S5IS? Det høres ut som store forskjeller her i tråden.

 

Jeg vurderer selv FZ50, men må si jeg tviler litt nå når jeg leser om dette "droget" det kan virke som å ha med seg på fottur. Er vant til DMC-TZ1 på tur til nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

jeg må si Fujifilm sine S9600 / S6500fd (begge ca 12x zoom)

Eller Canon S3 IS / S5 IS (ca10x zoom)

 

Ikke at det er den helt mega ultrazoomen, men Canon har en telekonverter som drar deg med over 600mm (noe over 640mm faktisk)

 

Negative her, med Canon, er at du ikke har manuel zoom/fokusering på objektivet som på Fujifilm sine.

 

Smak og behag der. Jeg for min del står helt fast mellom De 2.

Endret av Yawa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...