Gå til innhold

CD-Crack, Lovlig ikke lovlig?


Anbefalte innlegg

Har egentlig hatt et lite spørsmål igjennom hele min gaming-karriere og det lyder sånn: Er cd-cracking lovlig??

Der er vel egentlig svaret et rungende nei, men hva føler dere da om cracking?

Skulle det vært lov? :hmm:

Eller er dere for banning av gamere som cracker? :hmm:

Jeg synes nemlig at cracking egentlig er ok hvis du cracker ditt eget spill for å slippe peset med å sette inn og ta ut spillet hele tiden hvis du skal bytte spill (Dette gjelder selvsagt offline spill).

 

Jeg vil høre deres meninger om dette :thumbup:

 

Mvh Hockax

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du hadde investert millioner av kroner og kanskje 2-3 år i utvikling ville du ha foretrukket att folk hadde kjøpt eller lasta ned produktet ditt grattis ?

 

CD crack er ulovlig og heldigvis for det

8765815[/snapback]

CD Crack av et kjøpt spill som du ikke distruberer videre er lov.

Lenke til kommentar
Hvis du hadde investert millioner av kroner og kanskje 2-3 år i utvikling ville du ha foretrukket att folk hadde kjøpt eller lasta ned produktet ditt grattis ?

 

CD crack er ulovlig og heldigvis for det

8765815[/snapback]

 

tror ikke du helt har forstått poenget her.

 

no-cd crack er lov, og takk gud for det!

Lenke til kommentar

Jeg har opplved mange ganger at det er en fordel. tenk f.eks på de som har smårollinger som skal styre på med CDr... Funker ikke alltid i lengden det vet du ;) Selv har jeg opplevd det som nyttig i forbindelse med en ungdomsklubb der vi skulle sikre CDn og ikke ville skifte de hele tiden når folk ville velge mellom 10-15 forskjellige spill. Så er mange situasjoner NO-CD crack er en stor fordel, men selvfølgelig er det mye bruk til ulovligheter, men slik er no det bare!

Lenke til kommentar

Eg ser i alle fall ingen moralske problem med å bruke NO-CD/NO-DVD-patchar. Eg synest "regelen" om at du må ha mediet du kjøpte spelet på i stasjonen er utdatert og idiotisk. I gamle dagar, når harddiskane var mindre, ga dei viss meining, då ein gjerne installerte programfiler på harddisk, og lasta inn mediefiler frå CD ved behov. I dag er den einaste hensikta å implementere ei plagsom og ikkje spesielt effektiv form for kopibeskyttelse. Den største effekten av denne beskyttelsen er å pålegge dei av oss som betalar for spela våre ei ulempe. For nokon spel, som t.d. Gothic 3, kan denne ulempa vere svært stor. Gothic 3 brukar den ekstremt kundefiendtlege beskyttelsen Tages, som spinn opp og ned plata to gonger kvar gong ein henter eit lagra spel, noko som i tillegg til å generere støy og unødvendig slitasje, doblar lastetidene. Dette gir ei mykje, mykje dårlegare speloppleving utan NODVD-patch enn med.

 

Eg synest NOCD/NODVD er veldig positivt, sidan det gir oss lovlydige forbrukarar moglegheita til å få ei like bra speloppleving som piratane.

 

Kay

Lenke til kommentar

Synes det er kjekt med No-cd crack. slipper å ripe opp cd'n ved å bytte hele tiden. sånt ender jo bare med at alle cdene blir liggende løse, uten cover.

 

en ting jeg lurer litt på, når jeg er lei av spillet, er det vel greit å låne bort spillet til en venn?

Lenke til kommentar
hvis du bruker no-cd crack i bf2 blir vel accountetn banna

8766821[/snapback]

Ja, vanligvis, dette fordi produsenten har muligheten for å sjekke,

har du crack er det meget mulig det er en piratkopi.

Det er også godt mulig du har en jukse patch / program, noe som også er lite populært.

 

Eller så er det fult lovelig å bruke cracks, men vær forbrett på at du kan bli blokert fra online spill.

 

---

 

Når vi er inne på craks og kopibeskyttelse.

Bruker Deamon tools for å lese og mounte iso filer, denne er lite populær i spill.

Men jeg trenger ikke et konstant program, kun muligheten for å mounte en iso image for å instalere et program så droppe den igjen, om den er borte når jeg rebooter gjør ingenting.

 

Finnes det noen alternativer? Alcohol 120% har vel samme problemet?

Lenke til kommentar

No CD crack mener jeg selv er ikke ulovlig og hvorfor skulle den være det..Ja er faktisk mange spill som det blir bare rot med hvis man bruker no CD crack....

 

Jeg selv foretrekker å bruke no CD crack når jeg spiller de fleste spill..

Jeg gidder søren meg ikke å lete fram cd/dvd platen hver gang jeg vil spille et annet spill..

 

Og si at no CD crack er direkte linket til piratkopiering er latterlig...

 

Det med å bruke no CD Crack med spill som brukes online sier jo egentlig seg selv at det går ikke..Ja det virker men da vil du risikere å bli bannet fra servere..

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
hvis du bruker no-cd crack i bf2 blir vel accountetn banna

8766821[/snapback]

Ja, vanligvis, dette fordi produsenten har muligheten for å sjekke,

har du crack er det meget mulig det er en piratkopi.

Det er også godt mulig du har en jukse patch / program, noe som også er lite populært.

 

Eller så er det fult lovelig å bruke cracks, men vær forbrett på at du kan bli blokert fra online spill.

 

---

 

Når vi er inne på craks og kopibeskyttelse.

Bruker Deamon tools for å lese og mounte iso filer, denne er lite populær i spill.

Men jeg trenger ikke et konstant program, kun muligheten for å mounte en iso image for å instalere et program så droppe den igjen, om den er borte når jeg rebooter gjør ingenting.

 

Finnes det noen alternativer? Alcohol 120% har vel samme problemet?

8766957[/snapback]

 

Det er helt feil. Du kan lett unmounte filen etterpå ved å bare gå inn på samme måte som du mounter og trykke unmount!

Lenke til kommentar

Der har Steam en bra løsning; når man kjøper spillene via nettet så lagres de kun på harddisken. Ingen grunn til å ha noen NoCD-Crack der.

 

En slik endring av programmet er ikke egentlig ulovlig, det er forbud mot å distrubuere lisensert materiale men ikke å tilpasse eller "forbedre" det selv. Det enste man kan risikere er at man ikke får support fra spillselskapet om noe skjærer seg fordi man ikke bruker produktet deres "slik som det er laget".

 

Det er egentlig ganske tåpelig av spillprodusentene å ikke utgir slike ting som offisielle patcher for å unngå at folk blir ofre for virus og annet dritt. :hmm:

Endret av Bugs_Bergen
Lenke til kommentar
Der har Steam en bra løsning; når man kjøper spillene via nettet så lagres de kun på harddisken. Ingen grunn til å ha noen NoCD-Crack der.

 

Jeg har selv Race som jeg kjøpte gjennom Steam og er nødt til å kjøre spillet gjennom steam og det er ting/løsning som jeg selv ikke liker...og har hatt diverse problemer med spill som jeg har kjøpt igjennom steam så jeg liker ikke det at man er nødt til å kjøre spill gjennom steam..

Lenke til kommentar
Juridisk sett er cracking av en sw-cd lovlig (I ANAL). Ådistribuere eller laste ned piratkopiert materiale er forbudt, men har du kjøpt et spill hardu lov til å fjerne alle brukshindringer. DMCA gjelder jeldigvis ikke i Norge.

8765717[/snapback]

hahahah xD jeg har lite å gjøre :(

Endret av BloodSpiller
Lenke til kommentar
Juridisk sett er cracking av en sw-cd lovlig (I ANAL). Ådistribuere eller laste ned piratkopiert materiale er forbudt, men har du kjøpt et spill hardu lov til å fjerne alle brukshindringer. DMCA gjelder jeldigvis ikke i Norge.

8765717[/snapback]

hahahah xD jeg har lite å gjøre :(

8769824[/snapback]

 

 

IANAL=I Am Not A Lawyer.

 

Helt standard frase. Hvis du ikke har fått det med deg bør du kanskje oppdatere litt almennkunskap før du prøver deg på å være morsom. Skal jeg disses for noe i det innlegget må det være fulstendig mangel på korrektur. ...Eller forenklet utlegging av norsk lovverk:

 

Du har lov til å bryte kopisperrer for å bruke et produkt du selv eier i en fornuftig setting. Du har også lov til å lage sikkerhetskopier. Så vidt jeg kan forstå må det å kunne spille et spill uten å slite ut originalcd gå inn under dette.

Lenke til kommentar

No-CD crack redda ihvertfall laptopen min under spilling av CIV 4, fordi den forbaska cd-rommen stod og spant hele tiden og spiste hele batteriet på under et par timer.

 

Vi har gigs av HD plass, å måtte ha cd'en i ødelegger KUN for de som har lovlig kjøpt spillet...de som har nedlasta har crack uansett.

 

Nok et eksempel på idioti.

 

Steam er kult, men kan ikke spille mine spill offline :(

Space Empires IV f.eks :(

 

Jan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...