Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dieselmotorers turtall? hjelp!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan vel gå hvis turtallsperra på bilen tillater det, men om det går noe bra er en annen ting...

 

Et sånn turtall blir for fort for den "vanlige" dieselmotoren. Aner ikke hvilken motor Storleer snakker om :p

Men det som skjer er at forbrenningen blir dårligere siden luften ikke får blandet seg sikkelig med Dieselen i forkammerene/virvelkammerene siden ting skjer så fort på et so høgt turtall.. :)

Lenke til kommentar
Men det som skjer er at forbrenningen blir dårligere siden luften ikke får blandet seg sikkelig med Dieselen i forkammerene/virvelkammerene siden ting skjer så fort på et so høgt turtall.. :)

8762918[/snapback]

 

Med direketinnsprøytedemotorer med høyt nok innsprøytningstrykk så kunne man jo tro dette lar seg løse, i dag er vel innsprøytningstrykket på rundt 2000kg noe som gir en bra hastighet når dysa åpner.

Lenke til kommentar

Men du vil vel fortsatt få problemer med forbrenningshastigheten som dieselblandingen antenner med sammenlignet med hastigheten til bensinblandingen.

For å øke turtallet på motoren kan man korte ned på slaglengden men da ender man fort opp med lavere kompresjon.

Er det turtall man ønsker så er nok en bensinmotor å foretrekke eventuelt gassturbin som med letthet kan kjøres på diesel om du har råd til en.

De er trege i akselerasjon men de kan oppnå fantastiske turtall.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Det kan vel gå hvis turtallsperra på bilen tillater det, men om det går noe bra er en annen ting...

 

Et sånn turtall blir for fort for den "vanlige" dieselmotoren. Aner ikke hvilken motor Storleer snakker om :p

Men det som skjer er at forbrenningen blir dårligere siden luften ikke får blandet seg sikkelig med Dieselen i forkammerene/virvelkammerene siden ting skjer så fort på et so høgt turtall.. :)

8762918[/snapback]

 

 

Det der må være den verste røverhistorien jeg har hørt på lenge. Toyota har hatt flere (turbo)dieselmotorer som har rødstreken på over 5000rpm. 1N motoren som kom i Starlet i 1986 hadde makseffekten på 5200rpm, (rødstrek ukjent) 2C-T motoren i Carina E har rødstreken på 5200rpm det samme har 2AD-FHV dieselmotoren i Avensis. Grunnen til at dieselmotorer ikke er like turtallsvillige som bensinmotorene er rett å slett pga de bevegelige delene er tyngre og at de er skapt med tanke på bunndrag på lavt turtall og ikke toppeffekt på høyt turtall.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Jaha? Røverhistorie? Er det jeg har lært på skulen, nå snakket jeg om vanlige Turbodiesel motorer her..

Du kan ikke basere innleggene dine på at du har sett turtelleren til en diesel bil gutt! Det blir bare for domt!

 

Har du prøvd og kjørt diesel? når du gir full gass så kommer den sikkelig kraftig helt til en ca 3000 - 4500 O/min så er der ikke samme effekten etter det, motoren går ikke noe serlig bedre liksom sammelignet med bensin..

 

Det med at forbrenningen blir dårligere pga at lufta og dieselen ikkje får blande seg som den skal er ikke noen røverhistorie. Kan skanne det du fra motorlære boka mi hvis du har lyst og se..

 

Edit:

Turbodiesel

93_S_1.9TiDS.jpg

 

Bensintrubo:

93_S_2.0LPT.jpg

 

Bare for og se forskjellen er to motorer med like mye HK

Endret av alexsnader
Lenke til kommentar
Jaha? Røverhistorie? Er det jeg har lært på skulen, nå snakket jeg om vanlige Turbodiesel motorer her..

Du kan ikke basere innleggene dine på at du har sett turtelleren til en diesel bil gutt! Det blir bare for domt!

8772515[/snapback]

 

Ja "vanlige" turbodieselmotorer kan klare høye turtall tro det eller ei, jeg har kjørt både Carina E med 2C-T og Avensis med 2AD-FHV motor så den siste setningen kunne du ha spart deg, det er slikt folk sier når de ikke har noe fornuftig å komme med. 1N motoren (diesel) henter ut makseffekten på 5200rpm til sammenligning så henter 3S-FE motoren (bensin) ut makseffekten ved 5600rpm, det er harde fakta.

 

 

Har du prøvd og kjørt diesel? når du gir full gass så kommer den sikkelig kraftig helt til en ca 3000 - 4500 O/min så er der ikke samme effekten etter det, motoren går ikke noe serlig bedre liksom sammelignet med bensin..

8772515[/snapback]

 

Ja bra mange faktisk. Brukte en toyota hiace i flere år i min forrige jobb og kjører nå en Hyunda Terracan daglig i min nye jobb, kan også nevne at jeg har prøvekjørt Avensis med D-CAT motoren. Men nå handlet dette ikke om effektområde men anvendelig turtall.

 

 

Det med at forbrenningen blir dårligere pga at lufta og dieselen ikkje får blande seg som den skal er ikke noen røverhistorie. Kan skanne det du fra motorlære boka mi hvis du har lyst og se..

8772515[/snapback]

 

At diesel forbrennes saktere en bensin har jeg ikke sagt var noen røverhistorie, Det er ditt ressonemang om at dette er hovedårsaken til at en dieselmotor ikke kan oppnå høyt turtall jeg reagerer på. Dessuten så er det ingen moderne dieselmotorer som har forkammer. Du må gjerne scanne det du ønsker, det men ikke kom å si at jeg har nektet for det, for det er ikke riktig.

 

 

Edit:

Turbodiesel

*snip*

 

Bensintrubo:

*snip*

 

Bare for og se forskjellen er to motorer med like mye HK

8772515[/snapback]

 

Som jeg nevnte lengre oppe det var ikke effektområde som var tema i diskusjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...